Realtid

Han förutsåg finanskraschen – i ett musikverk

administrator
administrator
Uppdaterad: 04 feb. 2009Publicerad: 04 feb. 2009

Ett hyllat musikverk, baserat på Henry Fords megalomana planer på att bygga en idyllisk amerikansk stad i Amazonas djungler.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jóhann Jóhannsson är mannen som gör musik om Ford och IBM.

Jóhann Jóhannsson är en del av det isländska musikundret. Björk, Sigur Rós med flera har gjort Island till ett land som ständigt droppas när den internationella musikscenen diskuteras.

Just nu hyllas kompositören Jóhann Jóhannsson överallt. Höga betyg och platser på årsbästalistor hör vardagen till. ”Resultatet gör mig fullkomligt mållös” skriver en recensent ur mängden.

Inte illa av en islänning som blandar drag av nutida postklassisk musik och electronica. Jóhannssons senaste, rosade album heter Fordlandia och är andra delen i en trilogi som startade med en skiva där IBM stod i fokus.

– Fordlandia baseras på historien om hur Henry Fords storslagna projekt att bygga en västerländsk utpost mitt ute i Amazonas djungler på 1920- och 30-talen.. Ford ville skapa sin egen typ av gummi till bildäcken. Det enda stället att få tag på gummi vid den tiden var via det brittiska imperiet som hade monopol, berättar Jóhann Jóhannsson.

– Så han byggde upp sin egen amerikanska stad ute i djungeln, med vita staket och amerikansk moralsyn och arbetsetik. Men Henry Fords koloni väckte ont blod och lokalbefolkningen gjorde uppror mot arbetsförhållandena och den kultur som han tvingade på dem.

Bilden av Henry Ford i djungeln fastnade i sinnet hos Jóhann Jóhannsson och blev basen till Fordlandia.

– Den här entreprenörens heroiska mysslyckande inspirerade. Det påminner ju om Werner Herzog-filmer som Fitzcarraldo och Aguirre. En verkligt intressant kollision mellan teknologi och natur som känns aktuell än i dag.

ANNONS

Jóhann Jóhannsson kände direkt att Fordlandia var en given en fortsättning och en förlängning av hans tidigare IBM-projekt: IBM1401, A Users Manual.

– IBM-verket inspirerades av inspelningar som min far gjorde på det tidiga 1970-talet på en IBM-dator. Det var en av de allra första datorerna som kom till Reykjavik på tidigt 1960-tal. Pappa var programmerare på en IBM 1401, som var en väldigt basic räknemaskin. Fast stor som en vägg.

– Eftersom pappa också var en amatörmusikerkom han på ett sätt att göra musik på datorn. Sedan, när datorn skulle skrotas bestämde pappa och han kollegor sig för att dokumentera ljuden från datorn. De höll också tal som är väldigt rörande att lyssna på så här efteråt. Det var verkligen som en begravning. Pappa berättade historien om datorn för mig ett trettiotal år senare och då frågade jag om vi kunde leta upp inspelningarna på vinden. Att lyssna på dem var fantastikt. Det var antromorfiskt, de gjorde datorn nästan mänsklig.

Sonen Jóhann Jóhannsson blev dock inte datorintresserad förrän i början av 1990-talet (”Det var väl någon sorts föräldrarevolt”). Då hade han studerat piano och trombon i skolan, men var autodidakt på allt han företog sig. Som att skriva partitur.

I musiken blandar Jóhannsson stråkkvartetter och orkestrar med elektronisk nutid och allehanda inspelade ljud.

Exakt vad den tredje skivan i trilogin kommer att handla om vill Jóhann Jóhannsson inte avslöja.

– Det är väldigt abstrakt just nu, men det kommer att vara besläktat.

Ett verk om Kaupthing kanske?

ANNONS

– Vet du, det är några som har påpekat att Fordlandia-projektet inte är så långt från vad som händer på Island och i finansvärlden just nu. Den här omfattande hybrisen. Nu gjorde jag ju Fordlandia över en period på två år och jag vill inte dra för höga växlar på att jag skulle vara någon siare. Men det fanns en känsla i luften, en förnimmelse. om att systemet skulle kollapsa. Särskilt på Island kunde man ana att något ”wasn´t adding up”.

Numera har Jóhann Jóhannsson flyttat från Reykjavik till Köpenhamn. På slutet var det som att bo på Stureplan.

– Jag lämnade Island 2006, delvis på grund av att jag var arg på och irriterad över den materialsim som bredde ut sig bland de nyrika. Kanske var Fordlandia en slags föraning om att saker och ting skulle få ett slut.

– Men jag återvänder till Island, många gånger om året. Mina musiker bor ju där. Det är väldigt spännande tider i Island just nu. Det är fullt av möjligheter.

Fotnot: Den 14 februari ger Jóhann Jóhannsson en Sverigekonsert på Debaser Medis. Isländske singer-songwritern Helgi Hrafn Jonsson, även känd som blåsare hos Sigur Rós, agerar uppvärmare.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]