Näringslivet i Stockholm kan förlora möjligheten till affärsflyg från Bromma till övriga Eruropa. Med finansmannen Sven Hagströmer i spetsen har en räddningsaktion startats.
Hagströmer vill rädda affärsflyget
Mest läst i kategorin
Det statliga bolaget Swedavia hotar med att Kronofogden ska vräka stora delar av det lätta affärsflyget från Bromma flygplats i Stockholm. Nu rycker finansmannen Sven Hagströmer och entreprenören Per Holknekt med flera ut för att rädda affärsflyget.
I en debattartikel i Dagens Industri skriver Sven Hagströmer med flera att ”det lätta affärsflyget på Bromma Flygplats spelar en stor och viktig roll när det gäller att bevara och stärka huvudstadens och näringslivets konkurrenskraft”.
Om möjligheten att ta ett affärsflyg från Bromma skulle försvinna försvinner även företagens möjlighet att flyga till andra destinationer och på andra tider än de som reguljärflyget erbjuder.
”Om Swedavia sätter sina planer i verket blir Stockholm den enda huvudstaden i hela Europa – öst som väst – som inte kan tillhandahålla en bas för det lätta affärsflyget inom 30 kilometers avstånd. Vi blir inte bara sämst i klassen, utan berövar också näringslivet den möjlighet till flexibla flygkommunikationer som är en självklarhet i hela övriga Europa”, skriver de i debattartikeln.
Om Bromma blir av med affärsflygen finns de närmaste flygplatserna över 100 kilometer från Stockholm – i Eskilstuna, Västerås och Nyköping.
Sven Hagströmer & Co uppger att Swedavias agerande går emot såval Stockholms läns lanstings regionala utvecklingsplan som en resolution som Europaparlamentet har antagit som betonar behovet av att beakta affärsflygets intressen.
Swedavia säger ”brutalt upp denna verksamhet” utan att vilja inleda en diskussion om alternativa lösningar finns. Bolaget bryr sig inte om vilka konsekvenser det får för Stockholmsregionens konkurrenskraft, skriver de i debattartikeln.
Totalt ett tiotal flygbolag med cirka 25 flygplan kommer nu att bli ”hemlösa”.
Slutligen kräver Sven Hagströmer & Co att Swedavia stoppar den planerade vräkningen och inleder en dialog med de berörda parterna om detta inte sker kräver de att Stockholm stad som markägare ska agera för att ”frågan ska hanteras på ett sakligt och konstruktivt sätt”.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.