Koenigsegg-grupperingens köp av Saab Automobile närmar sig allt mer. De 3 miljarder kronor som fattas håller enligt nya uppgifter på att skakas fram.
GM och hemliga investerare fixar Saab-pengar
Mest läst i kategorin
Det skriver Dagens Industri.
Några konkreta besked finns dock ännu inte att få, och som Realtid.se skrev under tisdagen uppges regeringskansliet tveka om Koenigseggs-grupperingens trovärdighet på grund av de lösa beskeden.
En ny uppgörelse väntas nu i alla fall ”med största sannolikhet” presenteras i nästa vecka, enligt DI.
Parterna i uppgörelsen ska vara GM som sedan tidigare äger Saab Automobile, och de okända nya investerare som står bakom grupperingen kring Koenigsegg.
”Nya intressenter är på väg in” i köpargruppen skriver DI, och hänvisar till att handlingar från Bolagsverket antyder det. Lindahls advokatbyrå ska ha skickat in en handling om att något är på gång.
Realtid.se har sökt Lindahls för att få mer information om vad det skulle vara för dokument, men ingen som visste mer om det var direkt anträffbar. Och ingen på Bolagsverket heller.
Näringsdepartementet upprepar sin ståndpunkt i DI via presschefen Frank Nilsson, att köparna måste fixa fram 3 miljarder egna kronor för att regeringen ska vilja ge den lånegaranti som krävs för det lån på drygt 4 miljarder kronor från Europeiska Investeringsbanken som köparna räknar med.
För att låna ut sina pengar kräver EIB lånegarantin som innebär att svenska staten måste återbetala EIB-lånet om Saab och dess köpare senare inte kan göra det.
DI pekar på att det nya nu är att GM är mer villiga än tidigare att bidra med finansieringen av de 3 miljarder kronor som fattas, och att GM vill undvika att Saab Automobile går i konkurs vilket kan bli konsekvensen om Koenigsegg-grupperingens köp inte blir av.
Men GM kan agera i rent egenintresse, eftersom de enligt DI riskerar stora kostnader på grund av rättsprocesser och olika krav om Saab skulle gå i konkurs, plus att illvilliga konkurrenter då kanske kan plundra Saab på viktig teknologi.
Det har varit på tal att köpargruppen frågade regeringen om svenska staten ville ställa upp och bidra med extra finansiering, men där är inställningen som tidigare nej skriver DI.
Affärsvärldens kolumnist Anders Jonsson skrev just att regeringens njugga inställning är oklarheterna kring personerna bakom Koenigsegg-grupperingen och deras finansiella resurser.
Samtidigt med processen kring utförsäljningen av Saab, pågår händelseförloppet för Volvo Personvagnars utförsäljning.
Där skriver onsdagens Expressen med hänvisning till Bloomberg att det bara är kinesiska bilföretaget Geely som lämnat ett bud, men att Ford inte vill sälja till dem.
Geely uppges även ha velat köpa Saab men fick nobben av GM.
Gentemot Volvo ska Geely ha agerat generöst och kommit med löften om att nuvarande fabriker med sina anställda ska värnas, och kineserna ska även ha fått med sig någon svensk aktör så att köpet ska accepteras i Sverige.
Från annat håll ska Geely enligt Expressen ha väckt missmod på grund av nonchalant agerande i samband med besöket hos Saab.
– De har uppträtt väldigt nonchalant och märkligt. Inte alls proffsigt, säger en källa enligt tidningen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.