AB Volvo väntar sig inget av Sarkozy genom delägaren Renault – men däremot genom egna Renault Trucks. Exakt vad är lika oklart som i Reinfeldts krispaket. Kommer inte rätt hjälp i tid ligger hybridtekniken och miljökraven illa till.
Franskt krispaket kan hjälpa AB Volvo
Mest läst i kategorin
AB Volvo gör lastbilar, bussar, båtmotorer – allt utom personbilar som såldes 1999.
AB Volvo äger fyra lastbilsföretag. Volvo lastvagnar är ett, Renault Trucks ett annat. AB Volvo köpte år 2001 Renaults lastbilstillverkare på villkor att Renault köpte in sig i AB Volvo.
Renault äger sedan dess 22 procent i AB Volvo, men bara som ett intressebolag. Renault bedriver ingen verksamhet i AB Volvo. Ägandet är bara en placering.
Därför kan inte AB Volvo hoppas på hjälp från de fransaka skattebetalarna genom Renaults 22 procent.
– Så jag kan inte tänka mig att det kan komma någonting den vägen, säger Volvokoncernens presschef Mårten Wikforss till Realtid.se.
Renault Trucks har däremot mycket verksamhet i Frankrike. AB Volvo äger 100 procent.
– Om det franska krispaketet sedan kan komma Renault Trucks till del är en annan fråga, säger Mårten Wikforss.
Vad betyder då ett franskt krispaket för AB Volvo?
– Ingen aning. Vi vet ju inte ens vad det svenska programmet betyder, säger Mårten Wikforss, men poängterar samtidgt att han vet mer om det svenska stödet än om ett eventuellt franskt stöd.
– Det svenska programmet är ju riktat både till personvagnar och till den tunga industrin så vitt jag förstår. Det beror på hur det fördelas. Undsättningslånen är helt klart vikta för fordonskomponentindustrin som levererar till oss.
Volvokoncernen har nytta av regeringens hjälp men vill gärna använda skattepengarna mer konkret.
– Det vi gärna vill ha i Sverige är hjälp med kortsiktiga utvecklingsprojekt – inte med långsiktiga forskningsprojekt.
AB Volvo behöver hjälp nu i företaget – inte under tio år till hela branschen.
– Vi vill hellre ha stöd med sådant som kan generera jobb i närtid än till något bolag som ska leverera långsiktiga strategier, säger Mårten Wikforss.
– Så att vi inte hamnar i att tvingas lägga ner pågående utvecklingsprojekt som snart är färdiga produkter.
Är det en akut fara?
– Det kan inte uteslutas att om krisen fortsätter så blir det tufft.
Utveckling av hybridteknologi är ett exempel på teknik som kanske inte skulle vidareutvecklas utan statlig hjälp, hävdar Mårten Wikforss.
Först nämner han också skärpningen av utsläppskraven från nivån Euro 4 till Euro 6, men poängterar sedan att kraven ska Volvokoncernen leva upp till oavsett statligt stöd. Men kanske skulle det gå lite fortare med Reinfeldt i ryggen?
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.