Flygbranschen enades igår om att sänka sina koldioxidutsläpp med 50 procent fram till år 2050.
Flyget mot lägre utsläpp
Mest läst i kategorin
Minskningen beräknas på 2005 års nivåer, och branschen i form av branschorganisationen International Air Transport Association (IATA) enades även om att öka sin ”carbon efficiency” med i genomsnitt 1,5 procentenhet per år fram till år 2020, rapporterar Financial Times.
Willie Walsh, vd för British Airways, presenterade avtalet vid gårdagens FN-klimatmöte i New York. Planen kommer att antas vid klimattoppmötet i Köpenhamn i december, där 1997 års Kyotoavtal är tänkt att ersättas.
Walsh sade att flygbranschens klimatpåverkan inte tas upp i Kyotoavtalet, och att det nu finns en ”chans att komma till rätta med det förbiseendet”, liksom att detta är ”det bästa för planeten”.
Runt 93 procent av världens trafikflyg – eller 230 flygbolag – hör till IATA. Dess generalsekreterare Giovanni Bisignani har i flera års tid arbetat med utsläppsfrågan, enligt Financial Times eftersom branschen fruktar att krav utifrån skulle bli hårdare än dem branschen själv tar fram. Tidningen skriver även att de 2–3 procent av växthusgasutsläppen som flygbranschen idag står för väntas öka kraftigt i den närmaste framitden.
Hur ska då utsläppsminskningarna åstadkommas? Enligt en talesman från British Airways delvis genom tekniska förbättringar, såsom lättare och mer bränsleeffektiva flygplan och bränslen, och delvis genom handel med utsläppsrätter.
En analytiker som i 30 år bevakat branschen, Howard Wheeldon, bedömer utsikterna för att det ambitiösa utsläppsmålet ska nås som små – och dyra. Enligt honom förutsätter det kraftigt höjda priser och/eller utslagning för flera flygbolag. Dessutom anser han att självreglering förmodligen inte är tillräckligt:
– Det behövs helhjärtad och förmodligen global lagstiftning.
Andra av Financial Times citerade personer är en greenpeace-taleskvinna som anser att 50 procent är för lite, och den danska miljöministern (eftersom klimatmötet är i Köpenhamn), som anser det vara logiskt att inkludera transporter i nästa klimatavtal.
Flygbranschinitiativet är ett utslag av en tendens, skriver FT, som går ut på att dela upp världens utsläpp efter bransch i stället för efter nation.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.