Lars Guldstrand var på Ulrikagatan sommaren 2009 – vilket syns genom Eniros beslut att inte göra som Google.
Eniros förre vd:s Maserati synlig på Eniro.se
Mest läst i kategorin
Lars Guldstrands Maserati Granturismo av 2008 års modell stod i somras parkerad på Ulrikagatan på Östermalm. Det syns på Eniros kartsöktjänst ”StreetView”, som lanserades i december 2009.
– Det är väl inget konstigt med det: jag har en Maserati och den blev fotograferad, säger den före detta Eniro-vd:n, som inte vill lägga sig i sin gamla arbetsgivares affärsbeslut eller tycks särskilt brydd över att hans bil går att identifiera på grund av Eniros val att publicera registreringsnummer.
Guldstrand fick sluta vd-jobbet på Eniro 2003, långt innan söktjänsten med gatuvy implementerades.
Nu för tiden gör Lars Guldstrand investeringar från ett privat onoterat bolag. På fredagen rapporterade Dagens Media att han investerar i webbcommunityföretaget Glife – samma företag som hanterade SL:s medverkan i Pridefestivalen.
– Jag tror på affären och på ledningen och den position man har idag och möjligheten att bredda verksamheten, säger Guldstrand från en liftkö.
Jonas Dahlquist är marknadschef på Eniro.
Bidrar gatuvyn till Eniros lönsamhet?
– Nja, det skapar möjligheter för oss att driva bra trafik, och vi kan inleda bra samarbete med mäklare och så. Det finns massor med användningsområden som vi kommer att kunna dra nytta av gatuvyn i.
Hur mycket StreetView har kostat Eniro vet inte Dahlquist.
Google har sedan nyligen en liknande tjänst, men har av integritetsskäl maskerat såväl registreringsnummer som ansikten. Vid lanseringen av tjänsten uppgav Google det vara en förutsättning för att kunna lansera tjänsten, och sökjätten anger det som en orsak till varför de dröjt längre än Eniro med att lansera tjänsten.
För konkurrenten är det dock inte aktuellt att hindra identifiering:
Har Eniro övervägt att maska registreringsnummer?
– Nej, det har vi inte funderat på, det kommer vi inte att göra, säger Jonas Dahlquist.
Eniros förra vd Lars Guldstrands Maserati syns stå parkerad på Ulrikagatan på er gatuvy.
– Jasså, hehe. Härligt.
Dahlquist avslutar med att påpeka att Eniro på fredagen lanserat StreetView-tjänsten i fjällen, med Idre, Åre och Sälen som första etapp. Utsikterna att hitta Guldstrands Maserati på någon av de bilderna är dock små: fotografierna togs innan Lars Guldstrand åkte till fjälls, och han vill dessutom inte avslöja var han åker skidor någonstans (”det är privat”).
Sedan Lars Guldstrand slutade som vd för Eniro i slutet av 2003 har bolagets värde på börsen halverats två gånger: aktien stod i mer än 100 kronor då, och är nu nere i kring 25 kronor. Som mest har kursen efter avgången dock varit uppe i drygt 170 kronor i början av 2006.
För det senast rapporterade kvartalet, Q4 2009, redovisade Eniro tidigare i februari en offlineomsättning (telefonkataloger) på 984 Mkr, en onlineomsättning (där eniro.se-söktjänsten ingår) på 723 Mkr, och en ”Voice”-omsättning (bland annat nummersöktjänsten 118 118) på 259 Mkr. Resultatet per aktie var 5,99 kronor, och kursen sjönk på rapporten till ett p/e-tal på måttliga 4,5.
Onlinedelens lönsamhet på EBITDA-nivå för helåret gick ned från 942 till 763 miljoner kronor från 2008 till 2009, enligt rapporten på grund av bland annat produktutveckling (där StreetView kan antas ligga).
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.