Realtid

Duvemåla – för tung för USA?

administrator
administrator
Uppdaterad: 16 jan. 2007Publicerad: 16 jan. 2007

Om Kristina från Duvemåla lyckas i USA kan den inbringa många miljoner kronor. Branschröster varnar dock för att den kan vara för "heavy".

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kristina från Duvemåla anses vara en ”tung” pjäs i den mening att många amerikanska branschbedömare befarar att den kan vara för svår för de breda publiklagren.

Risken finns alltid att den festklädda Broadwaypubliken inte vill betala dyra biljetter för att beskåda fattiga svenska nybyggare som ”icke tyar mera”.

Att Kristina – som det förkortade arbetsnamnet lyder i USA – skulle nå lika stor publik som Mamma Mia! är inte särskilt troligt menar kännare, då igenkänningsfaktorn i ABBA:s originalmusik ger sådan gratisskjuts.

– Jag är tveksam, det stämmer nog att Kristina är för ”heavy”. Det finns inga hits att bygga på utan det är mest ballader i hela föreställningen, vilket gör den odynamisk. Även om jag personligen tycker den är bra så är den lite för mycket Raskens för USA, säger Anders Lundquist, musikskribent med djupa ABBA-kunskaper. Lundquist har bland annat skrivit programböckerna till Björn & Benny-galan och Abba – the tribute.

– Det finns inget som säger att det skulle gå bättre den här gången än vid satsningen med Chess.

New York-upplagan av Chess hade premiär i april 1988 men gick ner efter knappt två månader. Marknaden i USA ser annorlunda ut än den europeiska.

Jämför vi med London så hade Chess urpremiär där 1986, gjorde succé och gick i tre år, i 1130 föreställningar. Dock har det inom musikalbranschen ofta nämnts att Chess skulle kunna få en ny chans på Broadway. Den har ändå kvalitetsstatus.

Chess svenska översättning och regi stod för övrigt Lars Rudolfsson för. Samme Rudolfsson som nu är inblandad i Duvemålet som går till huvudförhandling i Stockholms tingsrätt den 6–8 februari. Tvisten gäller vem som egentligen har skrivit manusgrunderna till Kristina från Duvemåla.

ANNONS

Engelskspråkigt manus till Kristina finns redan. Herbert Kretzmer och John Weidman har översatt manuset och anpassat Mobergs berättelse för den amerikanska publiken. Workshops har hållits i New York för att testa vattnet med Kristina. Förväntningarna inom branschen är stora trots nämnda skepsis.

– Det är inte bestämt om det blir Briggen eller någon annan som tar hand om Kristina i USA. Förhandlingarna är inte klara ännu. Än så länge har de bara haft workshops, säger Lotta Liljestam på Briggen Teaterproduktion.

Briggen stod bakom Kristina från Duvemåla i Sverige, liksom Mamma Mia-uppsättningen vars sista föreställning gavs den 7 januari i Stockholm.

Att den tidigare Björn och Benny-succén Mamma Mia har krattat gången för Kristina i USA råder dock inget tvivel om. Går den bara bra på Broadway kan den sprida sig över hela världen.

Mamma Mia har setts av 30 miljoner människor, i städer från Sydney till Seoul – och går just nu i New York, Moskva, Hamburg samt ytterligare sex städer. Föreställningen lever minst sagt upp till sitt namn på box office och beräknas ha dragit in över 10 miljarder kronor internationellt.

Som en jämförelse kan nämnas några andra föreställningar av liknande art. Sedan urpremiären 1986 har Phantom of the opera satts upp i över 20 länder. Över 80 miljoner människor har löst biljett. Närmare 25 miljarder kronor har föreställningen spelat in.

Les Misérables nådde tiljorna 1985 och sedan dess har över 30 länder begåvats med uppsättningar. Besöksiffrorna har varit allt annat än miserabla: Över 50 miljoner människor har sett föreställningen.

Mamma Mia håller en tätposition och hamnar i skrivande stund på sjätte plats över de mest inkomstbringande showerna på Broadway.

ANNONS

Enligt Broadwayworld.com låg bruttointänkterna för Mamma Mia på Winter Garden i New York på 6.2 miljoner kronor den vecka som avslutades den 7 januari. Att jämföra med brutto föregående vecka som låg på 10.2 miljoner kronor.

11.106 besökare såg någon av de 8 föreställningarna den senaste räknade veckan. Blott 878 stolar stod tomma, vilket tyder på en forstatt stadig publiktillströmning. En genomsnittlig biljett kostar 557 kronor, den dyraste går loss på 1.391 kronor.

I USA existerar inte den aktuella diskussionen om Duvemålet och den föreställningens manusrättigheter. Men på sajten Musicals.net diskuteras Björns och Bennys förehavanden av ivriga fans. Ett Mamma Mia-fan frågar ”Hur kan jag förvärva rättigheterna till Mamma Mia?”. Signaturen musical_geek svarar ”Med galet mycket pengar och tur”.

Låter som ett bekant dilemma med tanke på den förestående dusten Björn och Benny versus Carl-Johan Seth.

Timo Kangas

Telefon 08 545 871 34

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]