När Alfa-Laval precis har lagt bud på Munters och Munters vill få upp budpriset, kommer lägligt positiv information om ett lyft för Munters orderingång. Realtid.se har talat med Munters-vd:n Lars Engström.
Drag under galoscherna!
Mest läst i kategorin
Kommentar till att ni nu går ut med pressmeddelande om kraftigt ökad orderingång för Munters? Beror ökningen på att ni hade låg orderingång i fjol?
– Det är klart att jämförelsetalet är lågt så blir det en bra ökningstakt i år, säger Engström.
– Det är klart.
– Och så är vi sencykliska .
Det innebär alltså att Munters produkter är sådana som bolagets kunder brukar efterfråga mer när en konjunkturuppgång har varit igång ett tag.
– Nu har vi en period på tre månader , vilket gör att vi bedömer det värt att tala om det här för omvärlden – genom att vi har så här höga tillväxttal, vilket som du själv säger är mot en historiskt sett relativt låg nivå.
– Nu har vi en period på tre månader med tillväxt för vår ena division, och en period på sex månader för vår andra division.
– Så det är klart att det här är viktig information för marknaden som vi bedömer det, att konjunkturen börjar ta fart för oss.
Ska man tolka det som en del i er taktik för att få upp budet på Munters?
– Ja, men som vi skriver i vår release om den ökade orderingången, så tycker vi att det här är viktig information att offentliggöra.
– Vi skriver i releasens första stycke just att det är viktig information som beslutsunderlag för att bedöma budet på oss.
Går det att säga något om hur efterfrågan på era produkter är geografiskt?
– Vi är framför allt stora i Nordamerika och Europa.
– Men vi har även lite drygt 10 procent av våra intäkter i Asien.
– Och så finns vi med en fabrik i Brasilien och så.
– Så i stort sett har vi egen personal i 30 länder i världen.
– Det går att säga hur efterfrågan på våra produkter fördelar sig i världen, men det är inget vi preciserar just nu.
– Man kan säga att vi märker av en generellt ökad efterfrgaån.
– Vi har ingen anledning att lyfta fram vissa geografiska områden.
– Som vi ser det rör det på sig i samtliga delar av världen.
Och är efterfrågan störst på någon särskild typ av produkt ni säljer?
– Som vi uttrycker det omfattar den fina utvecklingen hela vår verksamhet.
– Det är noterbart inom de flesta av våra produktlinjer.
När blev du vd för Munters?
– Den 4 september 2006, säger Engström.
Hur har tiden varit?
– Det har varit intressant.
– I början var det mycket tillväxt och företagsköp.
– Sedan kom vi in i finanskrisen och lågkonjunkturen, då vi har jobbat hårt med att ”vässa” vår verksamhet och höja lönsamheten med diverse åtgärder.
– Och så har vi naturligtvis jobbat med att säkerställa kassaflöden under perioden från slutet av 2008 och 2009.
– Det har varit en tuff period.
– Men jag tycker att vi kommer ut stärkta ur det här, och nu hoppas vi att det här kommer att hålla i sig med den förbättrade konjunkturen och orderingången.
Munters styrelseordförande Anders Ilstam nämnde i tisdagens intervju på Realtid.se att Munters nu får in 1,3 miljarder kronor genom försäljning av divisionen MCS, och att Munters nu kommer att inleda en offensiv genom att göra många företagsköp.
Vad är det för bolag ni vill köpa?
– Vi letar alltid efter företagsköp som kan stärka oss.
– Det kommer vi att fortsätta med.
– Det ska vara företag som inte ligger alltför långt ifrån vad vi är bra på; vår kärnverksamhet.
– Så det finns kompletterande företag som man kan tänka sig, som både har närliggande produkter och teknologi, men som även ger oss bättre täckning.
– Det gäller generellt för de flesta affärer vi håller på med.
– Det finns sådana möjligheter.
Hur långt har ni kommit i sådana diskussioner om företagsköp?
– Jag kan inte gå in på det exakt nu, men vi har alltid förvärvsprocesser igång och tittar på möjliga objekt.
– Det är en ständig, levande process.
– Och givetvis nu då vi har gått igenom en längre, tuffare tid, så har vi under en tid haft fokus på andra saker än att köpa bolag.
– Men förvärvsprocessen lever alltid.
– Och nu med en stärkt kassa och den förbättrade orderingång vi sett under de senaste tre månaderna, så kan vi naturligtvis tänka oss att flytta upp företagsköp på prioriteringslistan.
Alfa-Laval har nu kommit med ett bud på Munters. Vad tycker du om att ingå i Alfa-Laval?
– Haha, det är något som vår styrelse tar ställning till.
– Vår styrelse kommer att meddela hur vi ser på Alfa-Lavals bud, och om vi ska rekommendera våra aktieägare att acceptera budet, eller om vi gör något annat ställningstagande och vilka skäl vi har för det.
– I övrigt har jag ingen kommentar för egen del.
– Det är ännu tidigt i processen.
– Vi får vänta och se.
– Sedan har vi sagt i vår första release att vi definitivt ser Alfa-Laval som ett företag som kan genomföra ett förvärv av Munters, och utveckla samt ta ansvar för Munters.
– Det är det enda vi har sagt.
Finns det andra konkreta budgivare?
– Jag kan bara citera vad Munters styrelseordförande Anders Ilstam har sagt; att det pågår en process som i allra högsta grad är ”levande”.
– Så vi får se vad som händer.
– Vi tycker att Munters borde vara ett attraktivt företag.
– Det är mycket möjligt att andra intressenter dyker upp.
– Det får framtiden utvisa.
Kan det bli finansiella aktörer som vill köpa Munters för att komma åt den stora kassa ni nu får efter försäljningen av MCS?
– Jag vill inte spekulera i det, men ett högt bud på Munters är ett högt bud oavsett var det kommer ifrån.
– Det är alltid intressant för våra aktieägare.
– Det får vi ta ställning till då.
– Det ligger givetvis i aktieägarnas intresse.
– Och vi ser ju gärna att budnivån höjs.
Hur mycket då?
– Hahaha! Det överlåter jag till andra.
– Vi vill att budet ska bli så högt som möjligt.
Har du funderat på om du kommer att sitta kvar som Munters-vd efter att Munters blivit uppköpt?
– Jag håller alla alternativ öppna, och är alltid öppen för vad som kan hända.
– Vi får se.
– Det beror naturligtvis på hur det blir om vi hamnar i en ny struktur.
– Då är det Munters nya ägare som får ha åsikter om det.
– Men jag är alltid öppen för utmaningar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.