Barkarby flygfält blir kvar ett halvår till – men det får inte flygas där.
Dödläge för Barkarby flygfält
Mest läst i kategorin
Realtid.se har tidigare berättat om att 160 flygplan ställs på bar backe från årsskiftet. Skälet är att Barkarby håller på att bebyggas med bostäder.
Det finns inte heller något alternativ för småflyget i Stockholmregionen inom de närmaste åren.
Nu i elfte timmen håller Järfälla kommun på att arbeta fram ett förslag att flygplanen får vara kvar ytterligare ett halvår. Dock blir det förbjudet att starta och landa som tidigare.
– Man får flyga därifrån en gång men inte landa där igen. Det blir svårare att sälja bostäderna om det flygs, säger Anders Major, kommundirektör på Järfälla kommun, till Realtid.se.
Hur tror du att flygarna reagerar?
– Jag tycker de inte har tagit avvecklingen på allvar. Tänk dig själv om du har en inneboende i din lägenhet som du har sagt upp. Den personen måste naturligtvis flytta precis som flygarna måste göra, säger han.
Samtidigt påpekar han att flygarna själva måste hitta alternativa flygfält.
– Kommunen kan inte ha ansvar för det, utan flygarna får ta det ansvaret. Det finns flera flygfält utanför Stockholm. Norrtälje kan vara ett alternativ.
Bo Danielsson, som är ordförande i Barkarby flygklubb, är pessimistisk till Järfälla kommuns nya förslag om förlängningen på ett halvår. Att flygplanen inte skulle få flygas är otänkbart.
– Flygplanen måste flygas minst en gång i veckan för att motorerna inte ska förstöras, säger han.
– Vi har vetat länge att det här skulle bli en ruggig historia för vår del. Men vi har ingenstans att flytta om det ska vara nära Stockholm.
Kommunförbundet Stockholms län har gett Stockholms förra finansborgarråd Carl Cederschiöld (m) i uppdrag att göra en flygplatsutredning för allmänflyget i regionen.
Carl Cederschiöld håller som bäst på med en utredning för att hitta ett nytt alternativt flygfält som ska vara klar i juni nästa år. Men det tar minst ett och halvt år innan en ny flygplats kan byggas, enligt Bo Danielsson.
Barkarby flygklubb har arrenderat marken på nåder ett år i taget sedan i mitten av 1990-talet, efter att försvarsmakten lämnade området. Arrendet har kostat flygklubben 100.000 kronor per år.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.