Finansmannen Sven-Olof Johansson och oljeschejken Muhammed Al-Amoudi är huvudägare i Linkmed som kopplar greppet om marknaden för transplantations-relaterade produkter.
De ska bli transplantations-kungar
Mest läst i kategorin
Linkmed värderas till totalt cirka 350 miljoner kronor på börsen, och Johansson är största delägare med en ägarandel på 19 procent via bolaget Fastpartner.
Al-Amoudi är näst största ägare i Linkmed, och bara sedan halvårsskiftet ökat sin ägarandel från 10 till 12 procent.
Realtid.se får tag på Linkmeds vd Ingemar Lagerlöf.
Han berättar att Al-Amoudi ökat från 5 procent vid årsskiftet, och är nu intresserad av att öka ägarandelen ytterligare från nuvarande nivå.
Det är Oskar Ahlgren på Västra Hamnen Fondkommission i Malmö som sköter Al-Amoudis affärer och har valts in i Linkmeds styrelse, där även Johansson sitter.
Linkmeds transplantationsverksamhet finns i bolagen Absorber och Olerup.
Olerup som är helägt av Linkmed, hade intäkter på över 70 miljoner kronor i fjol och en tillväxt på 23 procent första halvåret i år. Härav var hälften valutaeffekter, men tillväxten ligger på minst 10 procent per år.
Lönsamheten är mycket god med vinstmarginaler över 50 procent.
Absorber där Linkmed har en ägarandel på 42 procent, håller precis på att komma igång med sina intäkter och väntas nå tiotals miljoner kronor i årsintäkter inom ett par år.
På sikt har bolaget en potential att sälja för nästan 1 miljard kronor per år.
Sammantaget berättar Lagerlöf för Realtid.se att värderingen av Linkmed kan göras så här:
• Olerup: värt 310-420 miljoner kronor, med 340 miljoner som ”mittpunkt”
• Övriga investeringar: värda 434 miljoner kronor
• Kassa: drygt 100 miljoner kronor
• Skulder: 95 miljoner kronor
Hela Linkmed blir därmed värt nästan 800 miljoner kronor, medan bolaget är värt kring 350 miljoner på börsen.
Är det verkligen så stor skillnad?
– Ja, det är det.
– Men det är inte så konstigt, när det har sett ut som det har gjort på aktiemarknaden.
– Så är det för flera bolag. De är drabbade av det som hände förra året.
Så de egentliga värdena kanske ligger under era värderingsnivåer idag?
– Nej, våra värderingar ska spegla det som händer på aktiemarknaden.
– De verkliga värdena är neddragna. Det beror på hur börsen värderar övriga bolag.
– Ett område vi har fokuserat på är transplantation, sa Linkmeds vd Ingemar Lagerlöf under en företagspresentation under torsdagen i arrangemang av Stockholm Corporate Finance och Financialhearings.com.
– Det är en väldigt intressant nischmarknad.
En fördel är att antalet kunder i branschen är begränsat, med cirka 550 transplantationskliniker i Europa och USA.
– Det går att hantera med ett relativt litet bolag som vi.
– Man får en kostnadseffektiv marknadsbearbetning eftersom det är en begränsad marknad.
Så Linkmed klarar sig med en liten säljstyrka på området.
– Säljarna är högt specialiserade vilket är viktigt att understryka. Det krävs rätt mycket av säljarna på området.
– Men vi kan hantera den här marknaden på ett rätt bra sätt.
Och marknaden i sig har enligt Lagerlöf ”bra potential”.
– Begränsningen är bristen på organ. Marknaden skulle kunna vara 3-4 gånger större än den är idag.
Linkmeds verksamhet på området sker via två bolag; Absorber och Olerup.
Linkmed har själva varit med och startat Absorber, och har de senaste två åren lanserat en test-kit som heter XM-one.
Syftet är att ge information till läkare om det finns risk för avstötningar när man transplanterar njurar, exempelvis från en människa till en annan.
– XM-one är det första standardiserade testet som finns för detta.
Avgörande för den här typen av test är att upptäcka vissa antikroppar, och XM-one kan upptäcka fler sådana än andra tester som finns på marknaden.
XM-one godkändes av amerikanska myndigheter år 2008.
Absorber har inriktat sig på att sälja in XM-one för användning i samband med njurtransplantationer.
Kartläggning av antikropparna hos en människa som ska göra njurtransplantation, är nödvändigt för att transplantationen ska lyckas.
Med kännedom om det kan patienten behandlas så att transplantationen blir lyckad.
Absorber har fokuserat på att sälja in XM-One i USA och har där valt ut 25 kliniker.
– Över 10 kliniker har testat XM-One, använt produkten och börjat göra beställningar, säger Lagerlöf.
Linkmed räknar med att det görs totalt 75.000 organtransplantationer i Europa och USA varje år, och härav är den största delen – drygt 55.000 av dem njurtransplantationer.
Olerup för sin del har tagit fram för att utföra ett annat typ av test, ”vävnadstypning”, hos patienter inför benmärgstransplantationer.
Men testet kan även användas för vanliga organtransplantationer.
– Det är oerhört viktigt att allt matchar ordentligt i vävnadstypningen inför en benmärgstranplantation, för om benmärgen avstöts av patienten får det ödesdigra konsekvenser för patienten.
Linkmed köpte Olerup i juli år 2008 för drygt 200 miljoner kronor.
– Det var och är ett mycket lönsamt bolag.
– De har en rörelsemarginal som under de flesta år överstiger 55 procent.
– Så det är ett av Sveriges mest lönsamma biotech-bolag.
Inom benmärgstransplantationer finns ingen organbrist som hämmar marknaden, eftersom man kan ta ut stamceller. Det används inte hel benmärg såsom tidigare.
Så det är en tillväxt i antalet benmärgstransplantationer på minst 10 procent per år.
Olerups egen försäljningstillväxt uppgick till 23 procent under första halvåret, men härav svarade valutaeffekter för halva tillväxten.
– Men det är en bra ”double digit growth” på området.
Linkmed avser nu att slå ihop Absorber och Olerup till ett och samma bolag.
– De har en ”perfect fit” för att kunna ta steget vidare, säger Lagerlöf.
– När vi i framtiden som tänkt slår ihop de här, får vi ett bolag som har stora tillväxtmöjligheter.
Olerup har kommit långt med god försäljning, höga marknadsandelar och bra lönsamhet – medan Absorber fortfarande har kapitalbehov innan försäljningen kommer igång, samtidigt som Absorber ser väldigt stora framtida tillväxtmöjligheter.
Absorber och Olerup har tidigare sålt sina produkter via försäljningsavtal med stora utomstående bolag som sålt in produkterna hos kunderna.
Men Linkmed var inte så nöjda med det, och har nu i stället skapat en egen försäljningsorganisation.
Norska börsnoterade bolaget Nordiag är också i transplantationsbranschen, och har ingått ett samarbete om att få sälja sina produkter via Linkmeds försäljningsorganisation.
Nordiags produkter kompletterar även Olerups produkter och bidrar till att ”automatisera dem”.
– Så även det är en ”perfect fit” som vi ser det, sa Lagerlöf.
Förfrågningar har även erhållits från andra bolag i transplantationsbranschen om att sälja deras produkter via Linkmeds försäljningsorganisation.
Enligt Lagerlöf så har Absorber i princip inga konkurrenter inom sitt område.
För Olerup finns konkurrenter.
– Men vi har de bäst uppdaterade produkterna, bäst kvalitet, och i förhållande till konkurrenterna inga leveransproblem.
Linkmed är egentligen som ett investmentbolag som gör investeringar i bolag inom hälsovård.
Bolaget har i dagsläget investeringar i totalt 12 olika bolag.
Målet är att få en avkastning på över 20 procent per år över en femårsperiod.
Linkmed bedömer att värdet av sina investeringar exklusive Olerup, uppgår till 430-440 miljoner kronor.
Olerup köptes alltså för 216 miljoner kronor i juli år 2008, och har nu värderats av revisionsbyrån KPMG till 310-420 miljoner kronor med 340 miljoner som en tänkbar värderingspunkt.
Veckans Affärers Pontus Herin var moderator under företagspresentationen, indikerade den låga värderingen av Linkmed-aktien på börsen eftersom hela Linkmed är värt 350 miljoner kronor på börsen, medan Linkmeds investeringar värderas till 434 miljoner kronor exklusive Olerup.
– Det är ju självklart kittlande på många sätt, sa han.
Herin ville veta mer om hur värderingarna har gjorts, men enligt Lagerlöf är det försiktigt gjorda värderingsnivåer.
Linkmed har dessutom drygt 100 miljoner kronor i kassan.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.