Realtid

De kinesiska kalkylerna höll inte

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 12 jan. 2007Publicerad: 12 jan. 2007

Fem år i Kina räckte. En fransk möbeltillverkare flyttar hem igen. "När man utlokaliserar bortser man från vissa kostnader. Miljöproblemen gör också att det snart kan bli för dyrt att transportera skrymmande varor tvärsöver jordklotet", säger Valentin Schmitt till Realtid.se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

FRANKRIKE Historien om den hemflyttande möbeltillverkaren väcker stor uppmärksamhet i Frankrike, där man har pratat mycket om problemen med utlokaliseringar under de senaste åren.

Samas France, en filial till den holländska gruppen Samas, som är en av Europas största tillverkare av kontorsmöbler, överförde för fem år sedan en stor del av produktionen till Kanton i Kina. Att flyttlasset nu går åt motsatt håll beror knappast på patriotism utan på ekonomiska kalkyler.

– Självklart är personalkostnaderna lägre i Kina. Men det finns andra nackdelar. Möbler måste fraktas med båt, vilket kostar mer och mer på grund av oljepriserna. Risken för svinn på vägen är stort. I Kina är man skicklig på produktion, men företagsamhet handlar om mycket annat. I vårt fall är närheten till kunderna viktigt, säger Valentin Schmitt som är operativ chef hos Samas France.

Möbeltillverkarens köpare är framförallt institutioner och börsnoterade företag, som ställer höga krav på snabbhet och personlig service, vilket kan vara svårt att tillmötesgå när tillverkningen sker på andra sidan jordklotet. Valentin Schmitt nämner som exempel att det tar tre–fyra dagar att presentera en prototyp på en möbel om den är gjord i Frankrike. Ska den göras i Kina kan det ta två månader.

Inför hemflytten har man gjort omorganiseringar, som ska kompensera en del av de högre personalkostnaderna i Frankrike. Men beslutet bygger också på vadslagning om framtiden.

– Våra barn kommer säkert att tycka att det är obegripligt hur vi har kunnat forsla varor kors och tvärs runt världen. Miljöproblemen kommer alltmer i fokus. Nyligen har man infört en ny skatt på flygbiljetter. Fartygstransporterna blir säkert snart också dyrare, säger Valentin Schmitt.

Även franska ekonomer tycker att historien om Samas France är intressant. En av dem, Olivier Bouba-Olga, som undervisar vid Universitetet i Poitiers, säger att den förmodligen är ganska typisk för hur många företagsledare tänker, när de flyttar produktionen.

– De räknar på lönekostnader och eventuellt på produktivitet. Men de glömmer transporter, koordineringsproblem, utbildning av anställda i det nya landet, försäkringar och i vissa fall kundkontakter.

ANNONS

Olivier Bouba-Olga hävdar att utlokaliseringarna ofta överdrivs, som orsak till den höga arbetslösheten i Frankrike. Men han tror att en hel del flyttlass skulle kunna stoppas om företag fick bättre hjälp med att omorganisera sin verksamhet och på så sätt minska sina kostnader på hemmaplan.

Anna Trenning-Himmelsbach

frilansjournalist Frankrike

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]