Realtid

"De har en enorm köpkraft"

Realtid.se
Uppdaterad: 09 juni 2015Publicerad: 09 juni 2015

Lombard Odiers Johan Utterman berättar om att investera i en åldrande befolkning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svensken Johan Utterman förvaltar en fond på schweiziska kapitalförvaltaren Lombard Odier Investment Management som använder en något annorlunda tematisk modell som bas för investeringsstrategin.

Golden Age Fund har som fokus att ta tillvara på möjligheterna på den globala aktiemarknaden som uppstår från västvärldens åldrande befolkning. Det är alltså bolag som upplever stark tillväxt på grund av konsumenter födda mellan 1940-talet och 1960-talet, den så kallade ”baby boomer”-generationen, säger Utterman till Realtid.se.

– Om du tittar på seniorer och baby boomers, alltså alla över 55 är det så att den gruppen växer tre gånger så snabbt som yngre generationer. De har det också bättre ställt relativt sett. Investeringscaset är att företag som kan erbjuda produkter och tjänster till baby boomers, som har en enorm köpkraft, har en möjlighet att växa snabbare än marknaden som helhet. Då borde avkastningen vara bättre än marknaden. Och så har varit fallet hittills, säger han.

Fonden lanserades 2009 och har förvaltats av Utterman sedan 2012. Avkastningen sedan mars 2012 fram till sista maj i år har varit 70,96 procent, enligt Utterman 13,99 procent bättre än dess benchmark MSCI World (USD Hedged).

Andra bolag som erbjuder en liknande produkt är amerikanska Fidelity och franska CPR med sin Silver Age Fund.

Det område LOIM:s fond rör sig inom skiftar från en mer traditionell koppling som hälso- och sjukvård till sektorer som finans och konsumentvaror.

Inom finans handlar det om försäkringsbolag, förmögenhets- och kapitalförvaltare och konsumentsektorn kan täcka allt från kryssningsbolag, resebyråer och fordonsindustrin. Exempel på innehav som fonden antingen har eller har haft är Harley Davidson, där konsumenterna har en genomsnittsålder på 50, samt Mercedes-ägaren Daimler.

– Det brukade vara så att de flesta köparna var inom åldern 35 till 54 men på senare år har det stigit. De som köper flesta bilar idag är mellan 55 till 64. Medelåldern för folk som köper Mercedes Benz S-klassen ligger på 62 så det är ganska högt, säger Utterman.

ANNONS

Eftersom fördelen som lyfts fram med syfte på tillväxtmarknader av olika fondförvaltare oftast brukar vara den yngre befolkningen är det ett rimligt antagande att Golden Age Fund främst investerar i utvecklade länder i väst. Men så kommer det inte alltid vara och även idag finns det en liten exponering mot tillväxtmarknader.

– Det rör sig om USA, Europa och Japan. Så är det nu men om vi tittar 10 år framåt i tiden kommer världen se betydligt annorlunda ut. Kinas befolkning kommer exempelvis att åldras väldigt snabbt och där kan det uppstå stora möjligheter så vi följer Kina också. Vi investerar i developed markets också för att det blir mindre riskabelt men på sikt tror jag det uppstår fler möjligheter. Idag kan vi investera indirekt i tillväxtmarknader genom amerikanska eller europeiska bolag som har verksamhet där.

Hur ser då intresset från investerarsidan ut för en sådan här tematisk fond? Enligt Johan Utterman är den stor och har ökat från bland annat den institutionella sidan. Nu förvaltas 679 miljoner dollar i fonden och fördelningen mellan institutioner och privatkunder är jämn, medan det för något år sedan fanns en klar övervikt från den privata sidan.

För att minimera riskerna fokuseras det framför allt på kassaflödespositiva bolag som har en marknadsvärdering på 500 miljoner dollar och som handlas för åtminstone 2 miljoner dollar om dagen.

– Och så undviker vi signifikanta binära risker. Till exempel så finns det mindre biotechbolag som kan gå med förluster när hela värderingen är beroende av om ett läkemedel blir godkänt. Vi väntar i stället på att det ska bli godkänt, säger Utterman.

Portföljen brukar också delas upp i mer defensiva och långsiktiska innehav och andra mer cykliska bolag inom till exempel finans- och konsumentsektorn. Det är de mer cykliska innehaven som används mer för tradingsyften och handlas oftare.

– En del av konsumentbolagen kan vara mer cykliska, ha högre beta, och det kan vara dessa vi tradar lite mer aktivt. Vi kan justera ganska snabbt eftersom vi har konstruerat portföljen så att den har ganska mycket likviditet. Jag skulle kunna sälja 3/4 av portföljen på en dag utan att påverka priserna, säger han.

Det har talats mycket om att bolagsvärderingarna skjutit i höjden efter de senaste årens börsuppgångar, men att aktiemarknaden skulle vara övervärderad är inte en åsikt som Lombard Odier har.

ANNONS

– Vi skulle vilja säga att värderingarna ser goda ut. Vi förväntar oss inte att multiplarna ska gå upp när vi köper utan vi köper de snarare för tillväxten. Vi tittar 12 månader framåt hur vinsten ser ut. Jag kan hålla med om att det inte är billig marknad men vi lyckas hitta bra möjligheter och det kanske beror på att vi tittar globalt. Tittar man sedan på alternativen med räntorna så pass låga, så ser aktier relativt sett ganska attraktiva ut, avslutar Utterman.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]