Realtid

Därför vinstvarnade Q-Med

administrator
administrator
Uppdaterad: 18 sep. 2009Publicerad: 18 sep. 2009

Försäljningen rasar, liksom börskursen. Realtid.se har pumpat bolaget på orsakerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Aktien är fredagens förlorare på börsen. Vid 12-tiden hade kursen fallit med 10 procent till 42,90 kronor. Som lägst hade den varit nere i 40,70 under dagen.

Realtid.se får först tag på Q-Meds informationschef Karin Falck.

Vad är det som har hänt?

– Vi måste gå ut och berätta om att vår försäljning ligger lägre än samma period i fjol.

– Men man måste tänka på att tredje kvartalet inte är slut ännu, så vi kan inte lämna någon detaljerad information.

– Det är för tidigt att dra några slutsatser om orsaker ännu.

Q-Med hade intäkter kring 380 miljoner kronor under andra kvartalet, så förenklat låg bolagets intäkter då kring 1,5 miljarder kronor per år.

– Det vi kan säga är att vår försäljning har gått ner nu .

ANNONS

– Det är därför vi går ut med den här uppdateringen.

– Ännu är det lite för tidigt att säga något generellt om att våra intäkter nu minskar.

– Det vi kan säga är att alla regioner är svaga.

– Samtidigt så är försäljningen ofta svag under de här månaderna – sommarmånaderna.

– Men september är inte klart ännu, så vi får se var vi landar.

– Orsaken till att vi går ut nu med det här, är att vi är skyldiga till det med tanke på utvecklingen hittills under det tredje kvartalet.

Era intäkter har minskat med 20 procent under juli och augusti, jämfört med samma månader i fjol?

– Ja, så om intäkterna fortsätter att minska i september i samma takt, så kommer hela kvartalets intäkter att vara cirka 20 procent lägre än motsvarande kvartal 2008.

ANNONS

– Men vi vet ännu inte hur hela september kommer att se ut. Vi är inte klara ännu.

Det kan hända att Q-Med får engångsintäkter från större order från vissa marknader, vilket kan påverka utfallet.

– Men vi uttalar oss inte nu om hur hela tredje kvartalet kommer att bli.

Får ni era intäkter som ett fåtal stororder, eller är det en kontinuerlig försäljning med småbeställningar?

– Det varierar mellan marknader. Vår försäljning sker på lite olika sätt.

Det finns alltså både stororder i klumpar, och kontinuerliga småordrar.

I vissa länder har Q-Med egna dotterbolag som sköter försäljningen, medan i exempelvis Nordamerika så sköter samarbetspartnern Medisys försäljningen av Q-Meds estetikprodukter.

Q-Meds produkter används både för estetik och i övrigt inom sjukvården.

ANNONS

Det mesta av Q-Meds intäkter är estetikprodukter. De står grovt räknat för 80 procent av bolagets totala intäkter.

Gemensamt för alla Q-Meds produkter är att de är baserad på en typ av ”gelé”, så kallad ”stabiliserad icke-animalisk hyaluronsyra”.

Bolaget har patent på den.

Hyaluronsyra finns naturligt i människokroppen i huden, men Q-Med gör alltså en konstgjord variant på det som är väldigt lik den kroppsegna.

Estetikområdet innebär att Q-Meds hyaluronsyra injiceras på olika sätt i människa med avsikt att reducera rynkor, fylla ut veck, och föryngra huden.

En sådan behandling kostar enligt Falck kring 2.000-3.000 kronor i Sverige.

– Man kan exempelvis ta bort rynkor kring munnen.

Q-Meds syra injiceras in och så lyfts därmed rynkan eller ”vecket” upp.

ANNONS

– Det ger en bra effekt, säger Falck.

Ger det en permanent effekt eller varar det tillfälligt i några månader typ?

– Jag tror att enligt vår senaste studie så varar effekten i 18 månader, om man gör en andra injicering ett antal månader efter den första injiceringen.

– Vi brukar säga att effekten varar runt ett år.

– Det beror på individen.

Är konjunkturen en förklaring till er intäktsminskning? Är det inte minst folk i USA som skjuter upp sina behandlingar?

– Det är lite för tidigt för oss att tolka, men naturligtvis påverkas vi av marknadsläget.

Q-Med är störst i världen inom sin nisch.

ANNONS

– Vi är marknadsledande.

Grovt räknat har bolaget en marknadsandel på 40 procent i världen inom estetikprodukterna.

– Det varierar en del mellan marknader.

Q-Meds finanschef Alexander Kotsinas ringer sedan upp efter att Realtid.se sökt honom.

Vad är orsaken till er vinstvarning?

– Njaa, generellt sett är det en svag konjunktur.

– Det är så det ser ut.

Man skulle kanske inte tro att ni är konjunkturkänsliga, men det är ni?

ANNONS

– Ja, tydligen.

Ligger svagheten i några särskilda länder?

– Nej, det är en svag efterfrågan överlag.

Är era produkter att betrakta som en lyxbehandling?

– Nej, det tycker väl inte vi egentligen.

Q-Meds estetikprodukt heter Restylane.

– Normalt så kostar en Restylane-behandling 2.000-3.000 kronor.

– Det är egentligen inte så mycket pengar, utan vad folk är beredda att betala.

ANNONS

Så sent som andra kvartalet hade ni bra tillväxt för era intäkter?

– Ja. Nu var det i och för sig tillväxt under andra kvartalet totalt, men det var drivet av valutakursvinster.

– Så rensar man för de positiva valutakurseffekterna så såg det mindre ljust ut även under andra kvartalet.

– Men nu har intäkterna bromsats in ytterligare.

Även under kvartalen innan, det vill säga under fjärde kvartalet 2008 och första kvartalet 2009, hade Q-Med en tillväxt i intäkterna jämfört med samma kvartal ett år tidigare.

– Alla kvartal hade positiv tillväxt, men en hel del var drivet av valutakursvinster.

Kan det vara så att det är ni som bolag som måste skärpa till er?

– Man ska ju alltid försöka göra ett bättre jobb, men vi tror framför allt att orsaken är konjunkturen som på något sätt påverkar oss nu.

ANNONS

– Det verkar komma sent i konjunkturcykeln för oss.

Rensat för valutavinster har alltså Q-Med haft minskande intäkter även tidigare kvartal.

– Men nu har minskningstakten förstärkts ytterligare lite.

Och dessutom har de tidigare positiva valutaeffekterna avtagit, så att den underliggande intäktsminskningen syns tydligare.

Q-Med har inte preciserat något långsiktigt tillväxtmål för intäkterna.

– Men vi är långsiktigt positiva.

Flera drivkrafter finns:

• Befolkningen åldras, och fler och fler intresseras av den här typen av behandlingar.

ANNONS

• Det blir mer och mer accepterat och populärt med den här typen av behandling.

• Q-Med etablerar sig på nya marknader löpande, exempelvis i Kina som den senaste nya stora marknaden.

– Vi startade försäljning i Kina i juni.

– Så vi har en geografisk expansion också.

– Alla dessa faktorer borde rimligen leda till en långsiktig tillväxt.

Hur lång tid tror du att det tar innan er långsiktiga tillväxt övervinner det tillfälliga konjunkturdippet?

– Det är omöjligt och jättesvårt att uttala sig om.

Vad gäller lönsamheten har Q-Med som mål att ha en rörelsemarginal på 35 procent.

ANNONS

Men på grund av intäktstappet nu, så väntas det bara bli en marginal kring 16 procent under tredje kvartalet.

Kommer ni att vidta interna åtgärder nu eller invänta bättre efterfrågan?

– Vi jobbar löpande på att försöka spara och vara så effektiva som möjligt.

– Det har vi gjort tidigare och det fortsätter vi göra.

– Men vi ser inte framför oss att vi kommer att inleda något större åtgärdsprogram just på grund av den försvagade efterfrågan vi har sett nu.

– Vi fortsätter
att jobba med vår verksamhet, och avvaktar och ser hur utvecklingen blir.

Kan orsaken till intäktstappet vara er egen försäljningsavdelning?

– Det går alltid att bli bättre.

ANNONS

Men ni har inte valt att byta försäljningschef eller så?

– Nej, det har vi inte gjort.

– Men vi har vidtagit och kommer att vidta åtgärder så gott vi kan för att förbättra oss internt.

Finansiellt står Q-Med starkt med 700 miljoner kronor i kassan och inga räntebärande skulder.

Hela bolaget är värt drygt 4 miljarder kronor på börsen.

Det finns kring 100 miljoner aktier, och börskursen står kring 40 kronor.

Q-Med har tidigare
sagt att bolaget tills vidare avser behålla kassan för att ”utvärdera eventuella strategiska möjligheter som kan dyka upp”.

Några egentliga ledtrådar om vad det innebär har egentligen inte getts, men Kotsinas hänvisar till en intervju med Q-Meds vd och huvudägare Bengt Ågerup i Veckans Affärer i veckan där han har uttalat sig lite.

ANNONS

Utgångspunkten är att kassan kan komma att användas till att köpa utomstående företag med kompletterande produktsortiment.

Inom sjukvårds-området som utgör cirka 20 procent av Q-Meds intäkter, råkade bolaget ut för ett annat bakslag nyligen.

Det var amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA som inte ännu ville godkänna Q-Meds hyaluronsyreprodukt mot knäledsartros.

– Vi får avvakta och se hur vi går vidare med det, säger Kotsinas.

Det finns ingen tvekan om att ni kommer att få godkännandet så småningom?

– Vi tror ju på produkten, så det är vår förhoppning att få godkännande.

Det är inte helt klart när Q-Med kommer att lämna in en ny ansökan om godkännande.

– Det beror lite på. Vi diskuterar med vår partner på detta område, Smith & Nephew, som också är inblandad.

ANNONS

Q-Med säljer redan produkten mot knäledsartros i Europa via Smith & Nephew.

Inom området sjukvårdsprodukter säljer Q-Med även en hyaluronsyreprodukt för behandling av barn med missbildad urinblåsa.

Sjukvårdprodukterna är ett viktigt område för Q-Med enligt Kotsinas.

– Men vårt huvudfokus ligger på estetikprodukterna.

Arbete pågår med att ta fram hyaluronsyre-produkter i nya varianter och för nya användningsområden inom både estetik- och sjukvårds-området i Q-Med.

Vd Bengt Ågerup äger 47,5 procent av hela Q-Med.

Han deltog i ett bud på hela Q-Med i slutet på 2008.

Ågerup pratar lite om sin syn på sitt ägande i VA-artikeln, enligt Kotsinas.

ANNONS

Kommentar till de som misstänker att Ågerup bromsar Q-Meds utveckling för att senare kunna köpa Q-Med billigt i ett nytt bud?

– Det är ganska löjligt att tro det.

– Siffrorna blir vad de blir.

– Och vi har revisorer som kontrollerar allt.

– Vi kan inte göra så att siffrorna ändras.

– Resultatet blir vad det blir.

– Så det där är ganska fåniga påståenden skulle jag säga.

Nästa hållpunkt är Q-Meds resultatrapport för tredje kvartalet som offentliggörs den 23 oktober.

ANNONS

Då kommer även mer information om det som står i vinstvarningen, och förklaringar till varför det går dåligt.

Men internt känner ni er exalterade och entusiastiska över Q-Meds långsiktiga potential?

– Vi har en marknadsledande ställning med väldigt bra produkter i botten.

– Det borde rimligen bli en positiv utveckling.

Enligt fredagens vinstvarning understeg Q-Meds försäljning i juli och augusti fjolårets med 20 procent.

Fortsätter försäljningen vara lika låg under resten av det tredje kvartalet räknar Q-Med med att rörelseresultat i kvartalet blir 40 miljoner kronor.

Den lägre försäljningen uppges även pressa Q-Meds rörelsemarginal.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]