Gabriel Sundqvists reklambyrå lanserade reklamtricket word-of-mouth i Stockholm för två år sedan. Nu lanserar mötesplatsen Facebook samma tankar – men missar poängen.
Därför floppar Facebook
Mest läst i kategorin
– Det börjar dala, säger Gabriel Sundqvist.
– Här i Sverige kan du redan se att den peak vi sett på Facebook den senaste tiden har stagnerat.
Facebook berättar nu för världen hur mötesplatsen ska börja tjäna pengar på sina användare genom att låta dem skicka meddelanden till varandra varje gång de köper något på internet. Coca-cola, Sony och ytterligare 60 företag har hakat på.
– Inget påverkar dig mer än en rekommendation från en vän som du litar på, säger Facebooks grundare Mark Zuckerberg.
Orden kunde lika gärna vara Gabriels Sundqvists.
Gabriel Sundqvist är vd och grundare för Pronto Communication, en reklambyrå som arbetar med word-of-mouth för communities, mötesplatser på internet. Mötesplatserna infiltreras med kommersiella budskap. Användare regkryteras som infiltratörer och ryktesspridare.
Han känner igen Facebooks strategi som sin egen.
– Ok, nu börjar det här rulla ut, tänkte jag. Vi var två år för tidiga.
Möjligen är det Facebook som är två år för sena.
Att användarna får ett meddelande varje gång en kompis köper något är bara ett av flera sätt att slå mynt av förtroendet vänner emellan.
– Vi ser det som en del i en övergripande word-of-mouth-strategi. Vi kommer inte använda product sampling, eller product feeding som det också kallas, som en av våra största tjänster, säger Gabriel Sundqvist.
Trots likheterna med sin egen affärsidé, tror han inte på Facebooks nya reklamstrategi.
– I längden kommer det inte fungera. Mitt råd är att respektera användarna. Där har Facebook inte hanterat användarna med den respekt som krävs. Det är viktigt att allt man gör sker i dialog med användarna, så att användarna känner det är för dem som Facebook finns, inte för annonsörerna.
Facebook har lätt att attrahera riskvilligt kapital, men tjänar inga pengar. Realtid.se har kunnat berätta hur mötesplatsen Trig, som utvecklats av svenska entreprenörer, gjort av med sitt riskkapital utan att kunna hitta en fungerande affärsmodell.
– Det finns väldigt många mötesplatser i dag som inte tjänar pengar på sin affär. Det är helt förödande, säger Gabriel Sundqvist.
– Vi är starka anhängare till allt som kan få de här mötesplatserna – som är helt fantastiska i sin funktionalitet men som kanske inte hittat sin affärsmodell ännu – att fungera ekonomiskt.
Men att utnyttja användarna för att tjäna pengar blir lätt förödande för ryktet.
– Det är alltid samma problem. De lyckas inte göra det med respekt för användarna. Det borde vara uppskattat att de blir lönsamma, men i stället blir det negativ publicitet för att de tjänar pengar på användarna.
Lösningen är inte att låta bli reklam, som Trig gjort och som Facebook gjort fram tills nu, utan att låta drivkraften komma underifrån.
– De mötesplatser som sjösätter den här typen reklamplattformar gör det på fel sätt. Det gäller att göra det genom att lyssna på användarna. Det är klassiskt, vanligt handelsmannaskap: kunden har alltid rätt. Samma sak gäller på en community.
Koreanska UCC Community delar med sig av annonspengarna till användarna.
– Det är användarna som bygger innehållet och som har relationerna mellan varandra som är nyckeln till framgången. Att marknadsföringen organiseras ovanför deras huvuden – det vill inte människor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.