Fintech-samarbeten kan bli fler i takt med att Danske Bank adderar partner till +Impact och The Hub, säger Danske Banks fintech-chef Stefan Granlund till Realtid.
Danske Bank växlar upp fintech-samarbeten under hösten
Mest läst i kategorin
Integrationen av Nordic API Gateways open banking-teknik som gör det möjligt för Danske Banks företagskunder att se transaktionshistoriken i andra banker de är kunder till och även snart kunna genomföra transaktioner i dessa via Danske Banks egna gränssnitt är bara ett av fler fintech-samarbeten som banken inlett senaste åren.
I syfte att effektivisera interna processer, generera nya intäkter eller attrahera nya företagskunder inom startup-världen så ser Danske Bank många fördelar med att samarbeta med fintech-bolag och övriga techstartups, säger Stefan Granlund, Head of Fintech Partnerships, på Danske Bank i Sverige, till Realtid:
– Min roll handlar om att hitta ny teknik som kan hjälpa oss effektivisera våra processer och förbättra kundupplevelsen. Vi tittar på samtliga processer, från hur vi jobbar med kundtjänst, till kreditgivning, eller funktionalitet i kundgränssnittet. Hittar vi “pain points” i vår process utvärderar vi om det är en funktion vi själva vill utveckla eller om det finns ett fintech-bolag som tagit fram en bättre teknisk lösning som vi kan integrera, säger han.
Granlund anser att fler aktörer inom bankvärlden har öppnat sig för samarbeten med fintech-bolag, något Open Banking förenklar och även traditionella bankaktörer sinsemellan för att utveckla tjänster tillsammans.
– Vi ser fintech snarare som ett komplement än en konkurrent; tech-bolagen har tekniken och de är mycket snabbare att utveckla den medan vi har kunderna och större resurser, säger Granlund. Som bank är utmanade från alla håll och det är någonting positivt eftersom att det tvingar oss att bli mer innovativa och titta utanför det traditionella för att hitta nya intäktskällor.
Det finns även många fördelar för fintech-bolag att samarbeta med en storbank, exempelvis för att få stöd med juridiska och reglerings-relaterade frågor, men även för att nå fler kunder.
Banken har två befintliga satsningar som syftar till att samarbeta med och stödja tech-startups inom fintech men även andra teknikområden. Sedan starten 2018 har +impact, en plattform som stöttar sociala entreprenörer som vill lösa världens utmaningar definierade av FN:s globala hållbarhetsmål, samlat in 1000 sociala entreprenörer som löst multipla utmaningar. Samtidigt har The Hub faciliterat rekryteringen av 25 000 startup-medarbetare i Norden, säger Granlund.
Det finns tydliga mätbara fördelar för Danske Bank att stödja fintech- och impakt-bolag, och startups allmänt. +Impact är ett sätt för Danske Bank att arbeta med hållbara mål, samtidigt som såväl +impact som The Hub sätter storbanken i kontakt med intressant innovation och potentiella företagskunder. För att få ännu större utväxling från denna investering ska plattformarna nu ta nästa steg.
– Det är kostsamt att driva den typen av plattformar. Därför växlar vi nu upp till nästa fas och ser över att under hösten ta in partners till The Hub och +Impact. Det är svårt för en ensam aktör att nå dessa hållbarhetsmål; man behöver hjälp och vi tittar därför på aktörer som kan hjälpa oss att . Vi vill komma ännu närmare de företagen som finns på vår plattform, säger Stefan Granlund.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.