Redarkungens son kör en Silver Cloud.
Dagens Rolls-Royce
Mest läst i kategorin
Enligt Transportstyrelsen är detta en Rolls-Royce Silver Cloud från år 1959.
Realtid.se kontaktar svenska Rolls-Royce-klubben för att få veta mer om bilmodellen.
Klubben heter egentligen RREC; The Rolls-Royce Enthusiasts’ Club for Rolls-Royce and Bentley Enthusiasts in Sweden.
Roberth Nironen från Gävle är styrelseledamot och sekreterare i klubben.
– Silver Cloud-modellen tillverkades i många, många år. Det var i något tiotal år, säger han.
Nironen har själv en Silver Shadow från år 1969.
– Man kan beställa kopia på handlingar från fabriken om varje Rolls-Royce. Där framgår hela bilens historik och tillverkningsprocessen för bilen.
Nironens Silver Shadow beställdes år 1968.
– Då var nypriset 105.000 kronor för den i Sverige.
Det kan jämföras med Volvos dåvarande standardmodell Amazon, som vid samma tid hade ett nypris på 16.000 kronor.
– Ser man på relationen mellan vad en Rolls-Royce och en Volvo kostade då, så gäller egentligen samma relation idag mellan en ny Rolls-Royce och en ny Volvo.
– Du får betala kanske 250.000 kronor för en skaplig Volvo, och 4,5 miljoner kronor för en Rolls.
– Så skillnaden har ju bestått genom åren.
Silver Cloud-modellen var enligt Nironen den första där biltillverkaren själv byggde karossen.
– Innan dess byggde de aldrig karosserna själva. De byggdes av särskilda karossmakare.
– Så de hade ett antal karossmakare som fick tillverka karossen till bilarna.
Det fanns enligt Nironen till och med en särskild karosstillverkare i Sverige som var godkänd för att tillverka Rolls-Royce-karosser.
– Den låg i Stockholm och hette Nordström eller Nordberg eller så.
På nätet finns Nordbergs Karosserifirma omnämnd på flera ställen.
– De tillverkade karosserna till de Rolls-Royce-bilar som levererades till Sverige.
Ofta hade Rolls-Royce på den tiden två olika karosser för sina bilar – en för sommaren och en för vintern.
– Det var först i samband med andra världskriget som Rolls-Royce började bygga sina karosser själva.
Rolls-Royce-fabriken ligger enligt Nironen utanför London.
Han har själv varit där på besök.
– Det var fint.
Men idag är det väl inte mycket av Rolls-Royce-bilarna som byggs för hand?
– Till största delen byggs de fortfarande för hand. Det är ett stort hantverk.
– De står inte och knackar ut plåt längre. Den pressas. Men allt ihopsättnings-arbete sker för hand.
Rolls-Royce ägs numer av tyska BMW.
Då är det väl BMW-motorer som sitter i Rolls-Royce-bilarna nuförtiden?
– Nej, det är det inte.
– i och för sig kan man säga att det är BMW och Rolls-Royce som har konstruerat motorn.
– Visst kan någon enstaka skruv eller mutter vara gemensam med BMW-motorerna, men inga tekniska lösningar är gemensamma.
Tidigare hade Rolls-Royce och Bentley samma motorer.
– Det var bara motorkupan som skilde sig åt.
En av de klassiska Rolls-Royce-motorerna har nu tillverkats i 50 år i år.
– Den tillverkas fortfarande, men används bara av Bentley.
– De ska också sluta med den så småningom.
Just den motorn används inte längre i Rolls-Royces egna bilar.
Deras motorer görs i Tyskland, men plockas ihop i England.
Är inte det helgerån för entusiasterna att de görs i Tyskland?
– Nej, egentligen inte. Man får inte vara dum.
Vad anser Rolls-Royce-entusiasterna om att BMW nu har tagit över Rolls-Royce?
– Det viktigaste är att bilmärket Rolls-Royce finns kvar.
– Och det är bra att någon har förmåga att vidareutveckla bilen.
– Nu har de tagit fram den nya, stora Rolls-Royce-modellen Phantom som kostar 4,5 miljoner kronor.
– Och så har de presenterat en mindre variant som kommer att heta Ghost.
Den väntas kosta 2,5 miljoner kronor.
– Den blir mycket billigare än Phantom.
När kommer den?
– Nog under 2010 eller 2011.
Ska du köpa en?
– Jag skulle gärna vilja.
Vad kostar en Silver Cloud i dagsläget?
– I begagnat skick – Jag vet en som står, som du kan få för 225.000-250.000 kronor, men då är det mycket jobb på den.
– Träpanelerna måste renoveras, och man måste förmodligen göra en hel-lackering.
– Det är ganska mycket jobb.
– En Silver Cloud i toppskick kan kosta 1 miljon.
– Du har alltså en väldig spännvidd.
Enligt Nironen finns det tre varianter på Silver Cloud. De betecknas med de romerska siffrorna I, II och III.
– De ser lite olika ut allihop.
Här är en Silver Cloud II och en Silver Cloud III.
De tillverkades aldrig samtidigt, utan är nya uppdaterade versioner av Silver Cloud-modellen över tiden.
Silver Cloud hade från början en sexcylindrig motor, men senare fick de en åttacylindrig.
– Silver Cloud-modellen utvecklades hela tiden med åren, men skillnaderna syns inte så mycket.
Hur många Rolls-Royce-bilar finns det i Sverige?
– Jag vet inte exakt, men det rör sig om cirka 1.000 bilar.
– Det finns 1.000 bilar, men det är bara hälften av dem som rullar.
– Den andra hälften står i museum eller i privatgarage.
Nironen hänvisar till en annan Rolls-Royce-entusiast i Sverige som heter Anders Rohdin.
– Han kan berätta hur mycket som helst om Silver Clouden.
– Han köpte sin första Silver Cloud när han var 16-17 år, och han är den enda kille som åkte till lumpen med en Silver Cloud.
– Han lyckades ordna så att bilen fick stå på kaserngården.
Rolls-Royce-klubben i Sverige har enligt Nironen nästan 300 medlemmar.
Får man vara med även om man inte har en Rolls-Royce?
– Jamän.
Den svenska klubben är en ”filial” till den engelska Rolls-Royce-klubben.
– Så när man är med i den svenska klubben, så är man automatiskt med i den engelska.
Då får man
varje månad en klubbtidning eller så från England, och en klubbtidning från Sverige.
Kostnaden för att få vara med i den svenska klubben är 900 kronor per år.
Hur många nya Rolls-Royce-bilar säljs det i Sverige nuförtiden?
– En vartannat år på sin höjd.
– Men Bentley-bilar säljs det 2-3 stycken av per år.
Vet du någon känd i Sverige som har köpt en ny Rolls-Royce på sistone?
– Jag vet det, men jag vill inte säga det.
Vilken bransch jobbar de i?
– Musik.
Per Gessle?
– Hehehe.
Realtid.se får tag på Rolls-Royce-experten Anders Rohdin, som Rolls-Royce-klubbens sekreterare Roberth Nironen hänvisade till.
Rohdin har den egna hemsidan www.rohdins.nu för sitt företag som har verkstad och försäljning av Rolls-Royce-bilar.
Vad tycker du om Silver Cloud-modellen?
– Det är en fin bil.
– Den har kanske den mest klassiska av Rolls-Royces karosser.
– Modellen byggdes under perioden 1955-1966. Det är en trevlig bil.
Vad kostar en begagnad Silver Cloud i dagsläget?
– Det beror på skicket.
– En körbar högerstyrd Silver Cloud kan kosta 200.000 kronor, medan en perfekt vänsterstyrd kan ligga på 500.000 kronor.
Det är en prisskillnad för höger- och vänsterstyrda Rolls-Royce-bilar?
– Ja, de vänsterstyrda kostar 75.000 kronor mer.
Har du en Silver Cloud själv?
– Ja, från 1955.
Det var alltså den första årsmodellen av Silver Cloud.
Vad sitter det för motor i den?
– En sexcylindrig motor på 4,9 liter.
Från 1959 kom det en V8:a på 6,2 liter.
Silver Cloud-modeller som tillverkades just det året, kan ha antingen den sexcylindriga motorn eller den åttacylindriga.
– Det går inte att se utifrån vilken av de motorerna som sitter i.
Hur många hästkrafter har de här motorerna?
– Det är hemligt, säger Rohdin.
Men du vet om det själv?
– Hehehe.
Hur är det att köra en Silver Cloud?
– Bra. De är bekväma jämfört med dagens moderna bilar.
– Sittkomforten är nog bättre, även om dagens bilar har bättre prestanda och köregenskaper.
Enligt Rohdin finns det så många som 75 exemplar av Rolls-Royce Silver Cloud-modellen i Sverige.
En svensk kändis som körde Rolls-Royce var Kar de Mumma.
– Han är död nu, men han brukade säga att han inte har råd att köra något annat bilmärke än Rolls-Royce.
Hans Rolls-Royce var en Silver Dawn från 1953 som nu står på Motala Motormuseum. Se bilen längs ner på hemsidan i den här länken till muséet.
Är det låg Rolls-Royce-försäljning i Sverige nuförtiden?
– Under 40-, 50-, 60- och 70-talen var det normalt att det såldes 2-5 nya Rolls-Royce-bilar i Sverige varje år.
Och i dagsläget?
– Nu är det krångligt att Rolls-Royce har bytt ägare och så. Namnet är borta.
– Det är BMW som har köpt namnet, så nu är det i princip ingen försäljning alls längre av nya Rolls-Royce-bilar i Sverige.
– BMW äger namnet Rolls-Royce, medan Volkswagen äger den gamla Rolls-Royce-fabriken och namnet Benlley.
– Så har det varit sedan år 2004.
– Sedan dess säljer det inga Rolls-Royce-bilar längre alls i Sverige.
Enligt Rohdin finns det bara två exemplar från 2004 i Sverige av den nya Rolls-Royce-modellen från BMW-tiden.
– Per Gessle äger den ena.
Det är alltså en Phantom.
– Men han har köpt sin begagnad utomlands.
Bara det blir ordning på tillverkningen, så kommer Rolls-Royce att komma igen tror Rohdin.
– Bentley-bilarna säljer ju rätt bra.
Vad anser du att Rolls-Royce-entusiasterna tycker om att BMW tagit över Rolls-Royce?
– Fanatikerna är vilse idag. De vet inte om en Rolls-Royce är en BMW.
– Men Bentley är en riktig Rolls-Royce.
Så numer är det inte Rolls-Royce som gör de ”riktiga” Rolls-Royce-bilarna?
– Dagens Rolls-Royce är en jättefin bil, men det är inte riktigt samma.
– Den är inte byggd på samma sätt.
– De som vill ha en riktig Rolls-Royce köper hellre en Bentley.
Det är främst Bentleys klassiska modell Arnage.
Den håller nu på att bytas till den nya Bentley-modellen Mulsanne.
Bentley har även bilmodellen Continental som finns i olika versioner, men den bygger på Volkswagen-modellen Phaeton.
– En Continental består till 50 procent av Volkwagen-delar, och till 50 procent av unika Bentley-delar.
– Den är mer än fantastiskt fin bruksbil, men det är ingen riktig Rolls-Royce.
– Kanske Porsche mer är en konkurrent till Continental.
Enligt Rohdin finns det 1.350 Rolls-Royce-bilar i Sverige.
– 900 av dem är kunder till oss, säger han.
Alla de 900 rullar väl inte?
– Kanske inte, men då köper de reservdelar av oss.
Vilken är din egen favoritmodell från Rolls-Royce?
– Det finns en cabriolet-version av Silver Cloud.
Det är en tvådörrarsmodell.
Finns det någon sådan i Sverige?
– Ja, en.
I sin bilhandel har Rohdin alltid ett 25-tal bilar i lager. Det är bilar som säljs på uppdrag från bilarnas ägare.
Har du någon Silver Cloud inne?
– Ja, vi har en för 295.000 kronor. Det är en bra bil. Den är i superskick.
Den har gått 15-20.000 mil, men det är inte Rohdin som har renoverat den.
Vems är då den mörkblåa Rolls-Royce Silver Cloud-bilen från 1959?
Den är enligt Transportstyrelsen registrerad på Christer Salén, 68 år.
”Fordonets skatteförhållande: Ej skattepliktigt”, står det i registerutdraget.
Salén har stora inkomster. År 2006 uppgick de till 3,6 miljoner kronor, och år 2007 blev det 3,5 miljoner.
Enligt Marknadsinformation Analys MIA AB är han kopplad till 13 företag, bland annat KB Baltic Oil AB.
Bolaget är numera avregisterat, men där ska Salén ha suttit i styrelsen med Jan Stenbeck.
Salén är vd för Oscaria Trading AB vars verksamhet är att handla med värdepapper, men där blev det en förlust på drygt 4 miljoner kronor år 2008, och drygt 1 miljon kronor år 2007.
Han sitter i styrelsen för datakonsultbolaget Mowic AB som hade 11 anställda i fjol och intäkter på 15 miljoner kronor.
Bolaget har gått med förlust under alla åren 2005-2008, även om förlusterna verkar minska.
På sin hemsida uppges Mowic vara inriktat på ”säker trådlös datakommunikation”.
I bolaget Credelity Capital är Salén styrelseordförande.
Bolaget är enligt bolagsordningen inriktat på ”managementconsulting, corporate finance, finansiell rådgivning, samt köp och försäljning av företag…”.
Bolaget har inga anställda, men visade en vinst på 10 miljoner kronor år 2007 vilket förbyttes till en förlust på 1 miljon år 2008.
Det visar sig att enligt Skatteverket så var Sven Salén (född 1890) pappa till Christer.
Sven Salén grundade Salénrederierna AB, och han var även vd där i 40 år från 1922-1962.
”Salénrederierna var under sin storhetstid ett världsledande företag inom sjöfart”, skriver Wikipedia.
Saléns ägde även i perioder de stora svenska fartygsvarven Götaverken, Finnboda och Ekensberg.
Sven Salén började med två tomma händer år 1915 då han köpte sitt första fartyg; motorpråmen Robur.
Successivt expanderade han med fler fartyg, och övertog norska rederiet Banan-Kompaniet.
Han kom in på kylfrakt, tankfartyg, malm- och bulkfrakt. Ett tag ingick även passagerartrafik i rederi-imperiet.
Men i början av 80-talet drabbades Saléns hårt av sjöfartskrisen enligt Wikipedia, och 1984 var konkursen ett faktum:
”Bolaget gick inte att rädda, och tillgångarna delades ut till fordringsägarna.”
Konkursen anses vara den största i modern tid, och den största sedan Kreuger-kraschen.
På Kommandobryggan.se står det om Saléns historia och alla fartyg som ingick i rederijätten.
Bolaget Salénia med bland annat flygbolaget Skyways, har nämnts som en liten rest som fortfarande är i familjens ägo efter konkursen.
Christer Salén har brodern Sven Hampus Salén, vars söner Staffan och Erik sköter familjebolagen Salénia och Westindia enligt vad Dagens Industri har skrivit.
– Det man kan säga om vår strategi är att den bär en tydlig avsaknad av röd tråd, sa Staffan Salén till DI i början på 2008.
Christer och hans två år äldre bror Sven Hampus, arbetade aktivt i familjens rederiimperium.
De var familjens ”andra generation” som enligt DI tog över rodret i verksamheten på 60-talet, och då byggde upp en stor handelsflotta.
För ett år sedan skrev DI att Skyways med vd Erik Salén la ner sin verksamhet på Arlanda, på grund av att flygbolagets uppdrag åt andra flygbolag upphörde.
De kontraktsflygningarna uppgavs ha utgjort 10-15 procent av hela Skyways omsättning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.