Stjärnkonsulten tar gärna sin 550 Maranello till jobbet.
Dagens Ferrari
Mest läst i kategorin
Bilen är enligt Transportstyrelsen registrerad på Per Mikael Hallius, och det är en Ferrari 550 Maranello från år 2002.
Klicka här för att se motsvarande bilmodell i aktion på Youtube (länk 1, länk 2).
Hallius köpte sitt exemplar begagnat i juni i år.
Totalt har den här Ferrarin haft 10 ägare, bland annat Greve Wathier Hamilton på Barsebäcks Gård och lyxrestaurangen Operakällarens ägare Alessandro Catenacci.
Hallius var tidigare Sverigechef för amerikanska konsultjätten Boston Consulting Group (BCG), men har numera snarare rollen som ”ordförande” för BCG i Sverige sedan Thomas Nordahl tagit över som Sverigechef.
Realtid.se var i kontakt med Hallius i slutet på förra året, då det var rykten om att BCG skulle sparka folk i Sverige (länk 3).
Han dementerade ryktet bestämt via e-post (länk 4), och uppgav att BCG hade ett mycket framgångsrikt år med god tillväxt och skulle anställa fler.
I Konsultguiden 2009 uppges BCG vara den femte största management-konsultfirman i Sverige, med över 200 anställda här i landet och årsintäkter över 1 miljard kronor.
Hela BCG har
kring 4.000 konsulter i världen.
Veckans Affärer har skrivit om att Hallius tillhört Sveriges 10 bäst betalda konsulter, med en årsinkomst på nästan 3 miljoner kronor.
Realtid.se har tidigare skrivit om att Hallius åren 1986-1988 var den sjätte ”Luman” (påläggskalven) hos affärsmannen Jan Stenbeck.
Hallius fyllde 47 år i somras, så han var hos Stenbeck som 24-26-åring.
Under IT-bubblan vid millenieskiftet ledde Hallius Ratos-ägda bolaget Tenora Networks försök att få bygga ett 3G-mobiltelefoni-nät i Sverige, men fick nobben av Post- och Telestyrelsen.
Martin Lindström från Skåne svarar i telefon. Han är en av de tidigare ägarna av Hallius Ferrari.
Stämmer det att du har ägt en Ferrari 550 Maranello?
– Just det. Det var Catenacci som ägde den innan mig, säger Lindström.
Köpte du den direkt av Catenacci?
– Nej, det var via Staffan Kaiser – en bilhandlare i Stockholm.
Hur mycket betalade du?
– Det är länge sedan nu. Jag kan inte komma ihåg det på rak arm.
– Kanske 700.000 kronor, eller 750.000.
Inte mer?
– Det var en bra deal.
Lindström pekar på att han köpte bilen år 2007 då den var kring 5 år gammal, och att han betalade kontant.
Bilen hämtades
av Lindström i Stockholm i samband med Ferraris 60-årsjubileum år 2007.
Ferrari grundades egentligen år 1928 som stallet Scuderia Ferrari, men började tillverka bilar för allmän väg från och med år 1947 i det separata bolaget Ferrari S.p.A.
– Sedan åkte vi från Stockholm i en hel karavan med Ferrari-bilar, till Skåne.
Se bilder från det nedan.
Körde ni ikapp då?
– Nejnejnej, man kör lugnt då. Det går inte att hålla ihop alla bilar om man inte kör väldigt lugnt.
Lindström hade tidigare haft en 550 Maranello från år 1997, och senare har han haft en 575 Maranello från år 2004.
– 575:an var också en Maranello fast den hade ”Formel 1-växellåda” och var lite annorlunda.
– Men det var i princip samma kaross.
Vad gillade du med 550 Maranellon?
– Framför allt designen – bilens design.
– Och sedan även att den hade motorn fram och drivning bak.
– Det är en klassisk ”GT-vagn”.
– Ferrari hade inte byggt en sådan bil på många år, när den kom år 1997.
– Det är en trevlig bil – kanske inte så mycket på bana, men för långa resor på kontinenten passar den.
Lindström körde själv till Italien några gånger med sina 550:or.
Det var för att delta i Ferraris förarkurser ”Pilota Ferrari” på biltillverkarens racingbana vid Ferraris hemstad Maranello.
Lindström har även kört ner till Monaco för att se Formel 1.
Hur lång tid tar det att köra ner till Maranello?
– Det beror på hur fort man kör.
– Ligger man på går det att köra ner på en dag.
Utan att sova?
– Ja.
Hur fort kör man då?
– Det beror på trafiken.
– Det går lätt att köra i 250.
På tyska Autobahn då?
– Naturligtvis.
– Men det kräver att trafiken är någorlunda lugn.
– Det är lite svårt att köra så fort.
– Realistiskt sett så funkar det väl att ligga i 180-200.
– Men om det är mindre trafik och tre-filiga vägar, så går det att ligga i 250-270 när det är fritt.
– Det vet jag att vi gjorde med 550 Maranello-bilen.
Hur är det? Är det väldigt högt motorljud då till exempel?
– Nej, det är väldigt bekvämt och inga problem alls.
Hur är 550 Maranellon annars att köra?
– Den har väldigt bra prestanda.
– Motorn är väldigt stark och har bra vridmoment.
– Den är behaglig att köra.
– Sedan är den kanske lite tung. Den väger över 1,8 ton.
– För en sportbil är det väldigt tungt.
Motorn är en V12:a på 485 hästkrafter.
– Sedan kom 575-modellen med runt 515 hästkrafter.
550:an för sin del har 6 växlar.
– Det är en fantastisk växellåda. Och även bromsarna. Allt är väldigt välkalibrerat.
Vad ligger toppfarten på? Över 300?
– Jadu, det minns jag inte. Jag tror att toppfarten kanske ligger på 310 eller 320.
Testade du det någon gång?
– Ja, vid något enstaka tillfälle.
– Men det är normalt väldigt svårt att köra i sådana farter i trafik.
– Det krävs rätt långa raksträckor.
– Vid några tillfällen har jag testat att ligga i runt 300.
– Men när mätaren visar 320 så är den verkliga hastigheten snarare kanske 300.
– Det är ett antal år sedan.
Lindström har även kört 599-modellen.
– Det är en vidareutveckling av Maranello som heter 599 GTB.
– Den har 620 hästkrafter, så det är inga problem att komma upp i 325-330 kilometer i timmen med den.
– Den är lite starkare och även lite större.
Har du några Ferrari-bilar idag?
– Nu har jag en 430 Scuderia 16M Spider.
Den tillverkades endast i en begränsad upplaga på 499 exemplar.
– Jag fick den i somras.
Vad kostade den?
– Runt 3,3 miljoner kronor.
– Men det är alltså en specialmodell i begränsad upplaga.
Beteckningen ”16M” kommer sig av att Ferrari firade att biltillverkarens Formel 1-stall blivit bästa stall 16 år. Det kallas konstruktörs-VM inom Formel 1, och år 2008 vann Ferrari den titeln för 16:e gången.
– Därför byggde de den här modellen i begränsad upplaga.
”Scuderia” betyder att bilen är utformad för bankörning. Den är lättare och har trimmad motor, jämfört med den vanliga 430-modellen.
”Spider” betyder att det är en cabriolet.
Utöver den bilen har Lindström också en 430 Scuderia i kupéversion.
Så du har två Ferrari-bilar just nu?
– Ja, men båda är egentligen till salu.
Varför?
– Det kommer en ny Ferrari-modell nästan år.
Har du beställt en sådan?
– Jag har beställt en 458:a.
Vad är bättre med den?
– Den har starkare motor och växellådan har utvecklats. Det är bättre prestanda.
– Prestanda blir bättre hela tiden i takt med vidareutveckling av material, teknik, växellåda, bromsar och motor.
– Prestanda blir bättre och bilarna lättare.
– Sedan är det en fantastisk design på Ferrari-bilarna.
– Framför allt är det vad som skiljer Ferrari från Porsche och andra bilar.
– Tack vare designen är Ferrari-bilarna otroligt vackra.
Är inte det en smaksak? Vissa kanske gillar Porsche bättre?
– Men Porsche är en volymbil på ett annat sätt.
– De tillverkas i betydligt större upplagor.
– Jag vill nog påstå att tyskarna bygger bilar med hjärnan, medan italienarna bygger bilar med hjärtat.
– Men prestandamässigt är det inte mycket som skiljer.
– Förr hade Porscharna överlägsen kvalitet. De höll bättre.
– Men i samband med 550-modellen i slutet på 90-talet blev Ferrari betydligt bättre.
– Idag är Ferrari minst lika bra som Porsche vad gäller uthållighet och kvalitet, på ett sätt som Ferrari kanske inte uppnådde för 20 år sedan.
– Så Ferrari är ifatt.
– Sedan tycker jag att Ferrari-bilarna är mycket vackra.
– Jag har haft Porsche också men har aldrig kommit överens med dem.
Lindström vill nu ha 3.395.000 kronor för sin Spider och 2.395.000 för sin kupé.
Är det så stor prisskillnad?
– Kupén är billigare. Den modellen har tillverkats i ett antal tusen exemplar.
– Men Spidern finns alltså bara i begränsad upplaga, och blir därför dyrare.
– Sedan har den mycket mer utrustning jämfört med standardversionen. Det är mycket kolfiber och så.
– Konstruktionen av en öppen bil – en Spider, är även dyrare.
Men det är något sämre prestanda än en kupé?
– Ja, eftersom den väger 70 kilo mer än kupén.
– Annars är den identisk vad gäller hästkrafter, växellåda och bromsar. Allt är detsamma.
– Men sedan är det en liten viktnackdel med en öppen konstruktion.
Säljer du dem på Blocket?
– Ja, den gula. Medan den röda är till salu hos Autoropa i Malmö.
Autoropa är generalagenten för Ferrari i Sverige.
– Så det står att den röda finns till salu hos Autoropa i Malmö.
Kupén har gått 500 mil, medan Spidern har gått 95 mil.
Lindströms gula Spider visar sig vara den dyraste Ferrarin som finns till salu just nu på Blocket.
Vad minns du från den 550 Maranello som Per Hallius nu äger?
– Jag kommer ihåg att den hade låga mil.
– Jag köpte den av Catenacci, och den hade bara haft en ägare då jag köpte bilen.
– Sedan var det den sista årsmodellen av 550 Maranello, så det var inte så vanligt med 02:or för den modellen. Det såldes nog inte så många sådana.
– Det var innan 575:orna kom.
– Men 550:an var väldigt trevlig.
– Den gick jättebra.
– Jag minns att det var en härlig bil.
Lindström själv jobbar med reklam och media i ett säljbolag.
– Jag håller även på med lite bilar och fastigheter.
När han körde på Ferraris Maranello-bana kom Lindström som bäst ner i varvtider på 1 minut och 26 sekunder.
– Det var med Challenge-bilar. Det är tävlingsversionen av 430-modellen som körs i en tävlingsserie med ”slicks-däck” och så.
– Det är inte riktigt som en 430 Scuderia som i standardutförande kanske kan pressas till 1 minut och 30 sekunder på Maranello.
Är det stor skillnad på att köra en Ferrari på bana jämfört med på allmän väg?
– Det går inte att jämföra.
– Det är bara på bana som man kan utnyttja bilens prestanda och vad den är byggd för.
– Man kan inte uppskatta att köra bilen på gatan som på bana.
– Det är bankörning som är det roliga.
Lärde du dig några särskilda knep för bankörning på Ferraris förarskola?
– Hur mycket som helst – bromsteknik, kurvtagningsteknik, över huvud taget hur du håller i ratten, hur du sitter, hur du ska bromsa, gå på gasen och så vidare.
– Det är väldigt mycket att tänka på när man kör på bana.
– På kursen får man verkligen lära sig hur det ska gå till.
Instruktörerna är Ferraris egna testförare som själva kör tävlingsbilar.
– Några har erfarenheter från Formel 1, och några från GT-serien i Europa.
– Det är blandat, men det är instruktörer med riktig kompetens.
– De är perfekta för att lära ut det här.
Något år var en kille med som instruktör som hade haft Formel 1-erfarenhet.
Någon hade vunnit Ferraris Challenge-serie i Europa.
– Han har vunnit VM tre gånger.
Thomas Kemenater heter han.
– Det var en av mina personliga instruktörer, och han kör fortfarande GT-serien i Europa.
Där kör med Kemenater en 430 GT2, som är en utveckling av Challenge-versionen.
– Just nu ligger han tvåa i Europa-serien.
Lindström var i Monaco år 2005 och även år 2007 och såg Formel 1-loppet där.
Det var som åskådare då man inte kom så nära förarna och depån.
– Men jag var även på Formel 1-loppet i Monza år 2001, då jag blev inbjuden av Ferrari som VIP-gäst.
– Då fick jag vara i depån och se Schumacher och Barrichello på nära håll.
Hur är det att se Formel 1 i verkligheten jämfört med på tv?
– Naturligtvis är det roligt, men man ser bättre på tv och kan följa bilarna hela vägen runt banan.
– Sedan är det inte speciellt roliga Formel 1-lopp i Monaco, eftersom det är svårt att köra om där.
– Det handlar mer om att det är en ”happening” i stan.
– När F1-cirkusen är där händer det mycket.
– Det handlar mer om att vara i den atmosfären, snarare än att se själva loppet.
– Jag är ingen Formel 1-fanatiker, men ibland tittar jag på loppen på tv.
– Ofta är inte Formel 1 särskilt spännande, men det har varit bättre i år.
Varför har det inte gått så bra för Ferrari i år?
– Det är svårt att besvara.
– Det har varit en massa skiften av regleringar.
– Andra team med lägre budget har därmed kanske kunnat hävda sig på ett annat sätt.
– Det finns många olika förklaringar.
Men det är inte så att Ferrari har tappat stinget?
– Nej, det tror jag inte.
– Men det har blivit jämnare eftersom teamen kan slåss på mer lika villkor.
– Det har exempelvis kommit nya regler för Formel 1-stallens inköp av däck till tävlingarna.
– De gjorde en hel del regeländringar till det här året, vilket har gjort att de andra teamen har kommit ifatt.
Har du träffat Ferrari-chefen Luca di Montezemolo?
– Jag har varit på middagar på Maranello då han har varit med.
– Men jag har inte träffat honom personligen och pratat med honom.
– Däremot får man brev hem som Ferrari-kund, där di Montezemolo tackar för att man har köpt en Ferrari-bil.
Är de underskrivna av honom?
– Det är massutskick till alla som köper, men är personligt utformade.
– Jag har ett sådant brev framför mig här, och det ser ut som att han har skrivit under det själv faktiskt.
Vad står det i brevet?
– ”Dear Mr Lindstrom” och att han är mycket tacksam för att jag köpte en Scuderia Spider.
– Han ville bara tacka för att jag köpte bilen.
– Eftersom den här bilen byggdes i 499 exemplar, så skulle di Montezemolo ha behövt skriva under 499 brev.
– Och det ser ut som att underskriften är handskriven.
– Men visst kan de ha tryckt upp den så att det ser ut så.
Hämtade du bilen i Italien?
– Nej, den levererades till Autoropa i Arlöv vid Malmö.
Vad är ditt bästa råd till Hallius när nu han ska fortsätta äga 550 Maranellon?
– Att serva och använda bilen.
– Den bör inte stå stilla för mycket.
– Den mår bättre av att köras än att stå stilla.
– Tyvärr är det många bilar av den här typen som står stilla för mycket.
Men man kan inte köra den på vintern väl?
– Nej, det är en begränsning så att man inte kan köra en Ferrari under 4-5 månader.
– Man kan mycket väl ta en tur under oktober och november om det är klart väder och torra vägar.
– Men man kör inte i snöstorm med en sådan här bil.
– Jag har tagit turer i november och februari om det varit torrt och fint.
Var det inget som krånglade med 550 Maranellon?
– Det var någon givare till temperaturmätaren som krånglade och vi bytte.
– Det var något där med givaren till vattentemperaturen i motorn.
– Givaren till den byttes.
– Men annars kan jag inte minnas att det varit något.
– 550:an är en väldigt bra bil. Den håller ihop bra, och är välbyggd.
Så givarbytet var inget som påverkade ditt förtroende för Ferraris kvalitet?
– Nej, inte alls.
Lindström bor utanför Lund i Skåne.
Även om hans bolag heter Martin Lindström Reklam AB, så producerar han inte reklam utan jobbar som konsult med ett tidningsförlag i Karlskrona.
– Det är klart att man märker av finanskrisen fortfarande, men efter omständigheterna går det bra.
550 Maranellon bytte Lindström vidare i samband med en annan bilaffär.
– Jag fick bättre betalt än jag gav.
Vilka bilar var det som byttes?
– Jag undrar om det var då jag fick 599:an. Det kan det ha varit.
– Jag minns inte riktigt.
Realtid.se får även tag på Greve Wathier Hamilton som bor på slottet Barsebäcks Gård i Skåne, och har också ägt denna 550 Maranello tidigare – efter Martin Lindström.
Hamiltons släkt har bott i slottet sedan 1700-talet.
Han är inledningsvis lågmäld.
– Jag är som Wallenbergarna.
– Vad är det för intressant med det här? Det finns ju tusentals Ferrari-bilar i Sverige.
Hamilton bekräftar dock att han har ägt denna 550 Maranello.
– Den har jag ägt tidigare, men har sålt den.
Får man fråga vad du fick för den?
– Det har jag ingen aning om.
Minns du något om bilen?
– Inte mer än att jag hade den i 3-4 månader.
– Men den var jobbig och bensinslukande.
– Krögaren Catenacci hade den från början.
– Sedan historien bakom det hela – jag har så många bilar att jag inte kan hålla reda på inköpspriserna.
– Jag bytte in den här mot en annan, så det var rätt komplicerat.
– Tyvärr har jag inte uppgifterna om det nu.
Menar du att den var jobbig att köra?
– Nej, men det är ingen miljöbil precis.
– Och jag är ganska miljö-engagerad.
– Den här bilen har 12 cylindrar och nästan 500 hästkrafter.
– Det är inte i min smak.
Din son Kristoffer sa att du nu har en annan gul Ferrari?
– Jag har en röd Ferrari 430.
Är inte den en lika stor miljöbov?
– Nej, den har en V8:a och inte en V12:a.
– Lite skoj får man väl ha i sitt liv?
– Jag har Maserati också och en djävla massa grejer.
– Jag har 12 traktorer som släpper ut koldioxid så in i helvete.
– Det är inga katalysatorer på dem.
– Och de tankfartyg som åker förbi här utanför har inte heller några katalysatorer i sina motorer.
– De drivs med brännolja.
– Man kan säga så här att jag själv är miljöfantast, och har eget elverk.
– Jag värmer alla mina hus genom att bränna halm i panna.
– Så jag är en ganska stor miljöfantast på det sättet – på ett mycket större sätt egentligen än med mina bilar.
Barsebäcks Gård har enligt Hamilton 35 rum, och till slottet hör 5.500 hektar med åker.
– Och danskarna för sin del importerar skitig kolkraftsgenererad el till Sverige.
– Vi är så satans korkade här som låter Sydkraft, eller E-On som det heter numera, importera koleldad el och kärnkraft från Europa.
– Och så tycker man att det är grön el, men det är en chimär!
Du tycker att man borde ha haft kvar det numera nedlagda kärnkraftverket i Barsebäck?
– Det borde startas upp igen så fort som möjligt.
– Det är det miljövänligaste som finns.
Om det inte blir en kärnkrafts-olycka?
– Det blir det inte.
– Jag bor närmast kärnkraftverket av alla, så jag vet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.