Det franska bilmärket har på två år tappat hälften av sin försäljning i Sverige, men tar nu krafttag med nya modeller och ny Sverige-organisation.
Citroën gör comeback
Mest läst i kategorin
Realtid.se får tag på Lena Rönnelius Ericson som är informationschef för Citroën i Sverige.
Hur många Citroën-bilar såldes det i Sverige i fjol?
– Det var en sorglig siffra på 7.500 bilar eller så, säger hon.
– Jämfört med för två år sedan innebär det en halvering.
I siffran ingår både transportbilar (lätta lastbilar) och personbilar.
– Vi sålde bra av transportbilarna, men personbilsdelen gick inte så bra.
Vad är orsaken?
– Det finns många.
– Naturligtvis så har det varit svåra förhållanden.
– 2009 var ett svårt bilår över huvud taget.
– På något vis lyckades vi väl inte ha rätt prisbild.
– Det har vi svårt att bedöma.
– Och konkurrensen är stor.
– Vi har inte lyckats ”tränga fram” ordentligt.
– Sedan ska man inte skylla ifrån sig, men vi gjorde tidigare en omorganisation då en stor del av ledningsgruppen för Sverige sattes i Köpenhamn.
– Det var kanske ett misstag.
– Nu sedan i höstas har vi stärkt den svenska organisationen.
– Vi har utsett en ny Sverigechef; Magnus Bengtsson som samtidigt är försäljnings- och marknadschef.
– Han håller på att stärka upp försäljningsorganisationen.
– Och så har vi flyttat upp marknadsavdelningen och produktavdelningen från Köpenhamn till Sverige.
– Nu har vi haft bra resultat de första två månaderna i år, då vår försäljning har ökat starkt.
Citroëns försäljningsvolym i fjol innebar att bilmärkets marknadsandel i Sverige sjönk till 2,1 procent för personbilar. Inom lätta lastbilar där Citroën är starkare, blev marknadsandelen 8,2 procent.
– Nu vill vi upp till en marknadsandel på 5 procent för personbilarna, säger Rönnelius Ericson.
Sammantaget för både personbilar och lätta lastbilar hade Citroën en marknadsandel på 2,8 procent i fjol, och där är målet för i år att nå över 3 procent.
Produktmässigt har Citroën förhoppningar på sin nya modell DS3 som lanserades i Frankrike i början av 2010.
Den kommer till Sverige i maj.
– DS3 är en lite mer extraordinär bilmodell.
– Det är en specialmodell som är särskilt ”distinkt” och ”dynamisk”.
– Den går utanför vårt vanliga modellprogram.
För DS3 kommer det att finnas en särskild ”konfigurator” i Citroën-återförsäljarnas bilhallar.
– Med konfiguratorn kan man bestämma hur bilen ska se ut på väldigt många olika sätt.
Man kan välja karossfärg, olika kombinationer med färgen på taket och även olika ”filmer” med geometriska mönster i olika färger som också sitter på taket.
Det finns även olika inredningar att välja på.
– Det är en oändlig mängd olika varianter.
– Man kan forma sin egen bil.
– Utöver det har vi som en kul ”profilerings-grej” gjort en version som heter DS3 Racing.
– Det är Citroëns avdelning för motorsport, Citroën Racing, som driver vår rally- och rallycross-verksamhet, och den avdelningen har tagit fram Racing-versionen som vi visade upp på bilmässan i Genève.
1.000 exemplar av Racing-versionen kommer att tillverkas redan i höst, och då kommer man även att kunna köpa den även i Sverige.
Racing-versionen har en extra stark motor.
Den vanliga DS3-modellen har som grundval en bensinmotor på 150 hästkrafter.
– Den motorn har vi trimmat upp till 200 hästkrafter i Racing-versionen.
– Så det är en liten racingbil.
Prislappen är ännu inte fastställd för Citroën DS3 Racing.
Den vanliga Citroën DS3 kommer dock att ha ett ingångspris på 154.000 kronor när den lanseras i Sverige i maj.
Med olika färger
och kombinationer kan prislappen för en DS3 hamna uppemot 200.000.
Citroën har utvecklat DS3-modellen som en direkt konkurrent till BMW-ägda bilmärket Mini.
– Det är samma segment.
– DS3 är något större, men det är samma segment och målgrupp.
Vad är det för målgrupp?
– Exempelvis om man är ensamstående singel och vill göra ett eget ”personligt” val när man köper bil.
– Man kanske inte bara vill välja märke och motor, utan även utmärka sig och välja en lite kul, och personligt anpassad bil.
– Målgruppen kan även vara ett par eller ett hushåll som väljer en lite ”fräckare” andrabil.
– Det finns säkert personer som vill sticka ut lite, och få bilen att visa karaktär som stämmer överens med ens livsstil.
– Man gör en form av ”statement”.
Citroëns taktik är att lägga priset för DS3 under Mini, så att DS3 blir ett billigare alternativ men ändå en liknande typ av bil.
DS3 Racing kan ses som ett svar på den kraftigare Mini-modellen Cooper, även om Mini Cooper har ännu lite starkare motor än DS3 Racing.
Inför en särskild modeutställning i Frankrike i förra veckan lät Citroën franska modehuset Yves Saint Laurent (YSL) ta fram sin version av DS3.
Det var en ”retroaktiv” modeutställning där YSL visade upp sina kreationer och bästa alster genom tiderna.
– Då presenterade vi även YSL-versionen av DS3 där.
Ett antal kändisar från film- och modebranschen var med.
Var franske presidentens fru Carla Bruni där?
– Nej, men den här bilen skulle passa henne.
Precis som YSL-versionen av DS3, har även brittiska herrtidningen GQ tagit fram en särskild Citroën kallad ”GQ by Citroën” utformad av DS3-designern tillsammans med GQ:s chefredaktör.
DS3 är den första modellen av de totalt tre modellerna i DS-serien som Citroën har på gång som särskilda vapen i konkurrensen om bilköparna.
De andra två kommer att lanseras med ett års mellanrum varav DS4 inom ett år och DS5 inom två år.
DS4 och DS5 har alltså inte visats ännu, men på bilmässan i Paris visades konceptbilen Citroën DS High Rider som en föraning om DS4.
DS3 kommer inte att finnas i lager hos Citroën-återförsäljarna, utan ska säljas på order med tre månaders leveranstid.
I övrigt ser Citroëns modellprogram ut så här:
• C1: Den minsta Citroën-modellen. Den har 1-litersmotor som är miljöklassad. C1 kan kallas en liten stadsbil eller kortfärdsbil.
• C3: Dess andra generation har precis lanserats. C3 är en småbil som samtidigt är rymlig och riktigt stor. Det är ”en liten, stor bil”. Den tidigare C3 har varit en storsäljare för Citroën, och den har alltså nu kommit i uppdaterad form som andra generationens C3. Modellen finns som miljöbilsklassad version med en dieselmotor som bara släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer.
• C4: Den finns också som miljöbil, med dieselmotor eller ”bioflex-motor” (etanoldriven som körs på E85-bränsle).
• C5: Citroëns stora familjebil och/eller tjänstebil. Den finns både som sedan och kombi, och är rymlig med god komfort. Modellen nylanserades för cirka två år sedan. Bilens prestanda är tänkt att kunna matcha de riktiga premiumbilarna på bilmarknaden. Citroën säger inte att C5 är i klass med premiumbilarna, men att den är ett mycket bra och prisvärt alternativ.
• C6: Citroëns exklusiva bilmodell. Den finns inte på lager hos Citroën-handlarna, utan säljs på beställning. Prislappen ligger uppemot 400.000 kronor. Det kan betraktas som en billig lyxbil. Den kan fås med sexcylindrig motor. Just nu kommer det snart en ny V6-motor på 240 hästkrafter. Precis som C5 kan C6 fås med Citroëns klassiska gashydrauliska fjädring.
Citroen har även en rad MPV-modeller (Multi Purpose Vehicle); alltså stora och rymliga bilar som ofta är lite högre i tak med ganska hög höjd.
Det är följande modeller:
• C3 Picasso: Citroëns senast lanserade MPV som kom för något år sedan. Modellen kallas även ”space box”. Den är som en låda som utnyttjas maximalt på ett praktiskt sätt. Det är en praktisk bil som inte är så dyr heller. Den är bra för unga familjer.
• C4 Picasso: Den kan man ha upp till sju personer i. Den är komfortabel med rymd och prestanda. Det är en praktisk bil.
• Berlingo Family: En bil som är till för personer som vill ha en praktisk bil som inte behöver vara en prestigebil. I den kan man lyfta in barnvagnen utan att fälla ihop den. Det är en väldigt rymlig och praktisk bil. Den är luftig. Bilen är kanon om man har mycket matkassar, hockeyklubbor, ungar, barnvagnar och hund.
Citroën har därutöver en SUV-liknande modell. SUV (Sports Utility Vehicle) betyder i bilbranschen förenklat en ”jeep” med terränggående egenskaper som även kan köras på vanliga vägar. Det finns även ”cross-over”-modeller som är mellanting mellan SUV och vanlig personbil.
• C-Crosser: Det är en cross-over. Den har fyrhjulsdrift, och är praktisk med ganska hög markfrigång. Den klarar sig bra även i svårare terräng.
Bland nyheterna i Citroëns modellprogram finns alltså C3 som lanserades i helgen. Den är mest aktuell just nu.
Utmärkande för C3 är dess stora vindruta och att den är hög.
– Det blir en underbar fri sikt åt alla håll i den, säger Rönnelius Ericson.
– Det är en kul och rask bil.
Den lanseras alltså just nu.
Och om en dryg månad kommer DS3 att börja säljas i Sverige i maj.
Det är även på gång med en ny motor till C5. Det blir en tvåliters dieselmotor på 160 hästkrafter.
– Den tycker vi blir ett utmärkt tjänstebilsval.
Och i sommar kommer den nya V6:an, en dieselmotor på 240 hästkrafter, som kan väljas till både C5 och C6.
Väljer man den motorn blir bilen inte klassad som miljöbil.
– Men den ger ändå inte anmärkningsvärt mycket utsläpp.
– Det är inga höga utsläpp med den.
– Istället är generellt Citroëns alla motorer relativt bränsleeffektiva.
– Citroën säljer framför allt små och bränslesnåla motorer.
Citroën ingår i PSA-koncernen tillsammans med Peugeot.
Realtid.se hade nyligen en länk till ett videoklipp med en intervju med PSA:s vd Philippe Varin på Financial Times hemsida.
Franska staten har inget ägarintresse i PSA, men PSA har fått en del statliga lån.
Är det ekonomisk kris för PSA?
– Nej, det är det inte, säger Rönnelius Ericsson.
– Läget är under kontroll.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.