Amerikanska private-equity-gruppen Hellman & Friedman har lierat sig med den förra chefen för SBS Broadcasting, Patrick Tillieux. Målet är att slåss om Prosibebens tv-kanaler i Benelux och Norden.
Budstrid om Kanal 5
Mest läst i kategorin
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag
Det är alltså tyska Prosiebensat1 som vill sälja ut sina tv-kanaler i Norden och Benelux (Belgien, Nederländerna och Luxembur). Prosieben äger bland annat svenska Kanal 5.
Enligt FT beräknas budet landa på som allra minst två miljarder euro, enligt personer i den innersta kretsen för Prosieben.
Så många som 18 intressenter beräknas slåss om affären. Förutom Hellman & Friedman i allians med förra SBS-höjdaren Patrik Tillieux bekräftade John de Mol, en av grundarna av produktionsbolaget Endemol, på holländsk tv i förra veckan att han vill köpa Prosiebens holländska och belgiska kanaler.
Endemol ligger bakom tv-succéer som exempelvis Big Brother. Enligt Financial Times befinner sig John de Mol i diskussioner med holländska Telegraaf Media om en allians och just Telegraaf media äger redan sex procent av Prosieben.
Men Telegraaf Media har inte velat kommentera uppgifterna.
Andra intressenter är exempelvis den finska mediegruppen Sanoma, holländska De Persgroep, som äger flera holländska tidningar.
Financial Times påstår även att den svenskbaserade operatören Modern Times Group, MTG, är intresserad av Prosiebens verksamheter i Skandinavien. Prosiebensat1 leds av Thomas Ebeling. Enligt honom ska han ha sänt ut anbudsförfrågan till 18 intressenter denna vecka.
Klart är att just Hellman & Friedman har goda kunskaper om vad tillgångarna är värda eftersom den amerikanska private equity-gruppen tidigare har befunnit sig i ett konsortium mellan 2003-2005 ägt av just Prosieben.
Presentationerna från de olika intressenterna förväntas dra igång vid andra halvan av februari.
Enligt uppgifter från personer som har goda kunskaper om försäljningsprocessen kan Prosieben även tänka sig bud som endast omfattar verksamheterna Norden och Benelux. Men detta har Prosieben valt att inte kommentera.
Analytiker beräknar att enbart verksamheten i Benelux-länderna är värd mellan 980 miljoner euro-1,23 miljarder euro, medan verksamheten i Norden är beräknad till 1-1,3 miljarder euro.
Private equity-grupperna Kohlberg Kravis Roberts och Permira köpte en majoritet av ProSieben för fem år sedan i en affär som värderades till 5,7 miljarder euro. Därefter integrerades gruppen med deras andra europeiska investeringar för att konkurrera med RTL, som ägs av tyska Bertelsmann.
Probsieben har kunna dra nytta av en återhämtning på den tyska annonsmarknaden i och med att Europas största ekonomi har återhämtat sig. Prosieben har också dragit nytta av en starkare strategisk ställning efter att
Thomas Ebeling från Novartis utsågs till koncernchef 2009. ProSiebens försäljning är tänkt att minska den totala skuldbördan på 3,3 miljarder euro, enligt Financial Times.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.