Realtid

Bränsleprotester i fler länder

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 maj 2008Publicerad: 28 maj 2008

Protesterna mot stigande bränslepriser sprider sig som en löpeld genom södra Europa, och allt fler politiker lyssnar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenska fiskare och åkare ligger lågt, såvida kollegorna i söder inte utverkar skattelättnader.

Protestaktioner har så här långt genomförts av fiskare och åkare i Frankrike, Spanien, Storbritannien och Bulgarien. De länderna kan få sällskap av Italien, Grekland och Portugal senare i veckan.

Blockader av hamnar, vägar och oljedepåer når också allt fler politikers öron. I tisdags krävde franske presidenten Nicolas Sarkozy att EU ska lätta på reglerna så att skatten på bränsle kan sänkas.

Det mötte genast motstånd hos EU-kommissionen, som förklarade att det i så fall måste ske med ett enhälligt beslut — dessutom skulle det bara ge oljeproducenterna utrymme att kamma hem ytterligare vinster.

Nu säger brittiske premiärministern Gordon Brown — likt Sarkozy plågad av dåliga opinionssiffror — att världen står inför en avgörande ”oljechock” som kräver snabb handling.

– Det står nu klart att en global chock av det här slaget kräver global handling, skrev Brown i The Guardian på onsdagen. Han anser att frågan måste få högsta prioritet vid nästa månads EU-toppmöte, liksom då G8-ledarna samlas i Japan i juli.

I Sverige ligger utsatta branscher än så länge lågt.

– Som du vet reagerar inte vi som fransmän och spanjorer, säger Henrik Svenberg, ordförande i Sveriges Fiskares riksförbund.

ANNONS

Men, tillägger han, skulle andra bli lovade subventioner eller ytterligare stöd lär de svenska fiskarna knacka på hos den svenske finansministern.

– Vi följer utvecklingen, vi agerar på samma marknad och måste ha samma konkurrensvillkor som andra fiskare i EU, säger Svenberg.

Till skillnad från de svenska fiskarna är inte åkerierna undantagna från dieselskatt. När regeringen vill höja skatterna är det läge för kritik från åkarna, eftersom det påverkar möjligheterna att konkurrera med andra länders företag.

– Fyra av tio transporter i Sverige körs av utlandsregistrerade fordon, säger Johan Lindström, vd för Sveriges Åkeriföretag, och hävdar att de utlandsregistrerade i många fall bryter mot reglerna.

Men han stödjer inte blockader av bensinstationer och liknande, det är bara till skada. Det sätt man ska gardera sig på är att som åkare ha en klausul om bränslekostnad i alla kontrakt man skriver — då får kunden betala, säger Lindström.

Brittiska åkare, som blockerade Londonvägar häromdagen, har fått antydningar från sin regering om att bilister och åkare kan få slippa en höjning av bränsleskatter till hösten.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]