Undersökning visar att ett eventuellt förbud gynnar varken slutkunden eller mindre förmedlare.
Branschen sågar provisionsförbud
Mest läst i kategorin
Om Sverige inför totalt provisionsförbud blir resultatet en minskad konkurrens i fondbranschen och ett större övertag för storbankerna.
Det är sammanfattningen av en studie gjord i samarbete mellan fondförvaltaren FIM och Handelshögskolan. Den kvalitativa studien baseras på intervjuer med branschexperter där 11 kapitalförvaltare deltog tillsammans med 4 banker, 3 distributionsbolag och 5 från kategorin övriga aktörer vilket omfattar rådgivare, jurister och plattformar.
Som sammanfattning framkommer att 80 procent av deltagarna tycker att ”verikalt integrerade aktörer med stora etablerade distributionsnät som storbanker går som vinnare ur en sådan reform”. Dessutom tycker 57 procent att mindre aktörer blir svårt drabbade av ett eventuellt provisionsförbud.
”Små konsumenter, små oberoende förmedlare och små fondbolag – de kommer alla att ta skada samtidigt som stora aktörer och rika kunder går vinnande ur detta. Så är detta en bra reform? Jag tror verkligen inte det här är vad tillsynsmyndigheten vill ha”, citeras en av deltagarna i rapporten.
Förutom en ökad transparens tror ingen av respondenterna att ett provisionsförbud gynnar slutkunden. Dessutom tror 61 procent att ett minskat produktutbud blir resultatet tillsammans med minskad konkurrens.
I stället får branschen en ökning av så kallade ”all-in solutions” där kunden får en standardiserad lösning från en källa. För att kunna erbjuda liknande tjänster krävs en viss storlek och resurser, vilket ytterligare gynnar de större marknadsaktörerna, enligt studien.
Över hälften anser att tillgången till rådgivning minskar som en följd av provisionsförbudet. När kostnadsstrukturen ändras kommer slutkunden inte längre vilja betala för rådgivning, samtidigt som rådgivare kanske väljer bort mindre lönsamma små kunder och begränsar tillgängligheten.
Resultatet av undersökningen är även i linje med åsikterna som andra branschaktörer uttryckt tidigare. I en intervju som Realtid.se gjorde i december med Peter Beckman från SPP Fonder, Helene Wall från Fondbolagens förening och Per Andelius från Svenska Försäkringförmedlares förening beskrevs ett stopp för alla provisioner som en kontraproduktiv åtgärd.
SPP:s Beckman nämnde exempelvis att finansiell rådgivning kan skapa en så kallad ”Robin Hood-mekanism” där större kunder indirekt finansierar de mindre.
– Om du är en privatperson som har mindre summor att placera så lönar det sig knappt för banker eller rådgivare. Men har man större kunder så tjänar de pengar ändå vilket kan finansiera deras infrastruktur så att de kan erbjuda tjänsterna till andra kunder också. Tar man då bort provisionerna och fakturerar kunden i stället så betalar en större kund men för mindre kunder blir timkostnaden för rådgivning för hög i förhållande till hur mycket kapital man har. Totalt sett kan alltså rådgivningen bli billigare för de större kunderna men utebli helt för mindre kunder, sade han till Realtid.se.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.