En USA-lansering av Kristina från Duvemåla innebär stora intäkter. Men först vill Björn och Benny försäkra sig om att de inte behöver dela med sig.
Björn & Benny vill ha alla pengarna själva
Mest läst i kategorin
Filmatiseringen av Björn och Bennys musikal Mamma Mia närmar sig. Rollbesättningar börjar offentliggöras och slutmålet är i sikte.
I fallet med USA-lanseringen av musikalen Kristina från Duvemåla tätnar dock kampen i februari. Det hela kan bli en synnerligen lukrativ affär om musikalen följer i Mamma Mias fotspår och blir till långfilm. USA lockar, tiden börjar bli knapp. Men först måste Duvemålet avgöras.
ABBA-legendarerna påstår att Carl-Johan Seth, som stod som originalmanusförfattare vid de tidiga uppsättningarna, inte alls skrivit det manus som senare har använts. Hans originalmanus ansågs oanvändbart och två nya namn kastades in för att rädda projektet. För att undvika förseningar och dispyter stod Seth kvar som manusförfattare i programblad och affischer vid urpremiären i Malmö 1995.
Seths namn är nu struket ur allt officiellt material. Han kräver upprättelse och påstår att de två män som nu omnämns överallt bara bearbetat Seths originalmanus.
Till saken hör att de kontrakt som männen – regissören Lars Rudolfsson och dramaturgen Jan Mörk – skrivit på innebär att Björn och Benny inte behöver dela med sig av framtida intäkter till någon manusförfattande part. Bortsett från den sextondel av föreställningarnas intäkter som tillfaller Rudolfsson. Medan Carl-Johan Seths ursprungliga kontrakt stipulerar att han ska ha en tredjedel.
En väsentlig skillnad alltså. Hittills har Carl-Johan Seth fått cirka fem miljoner kronor för sitt arbete med Kristina från Dufvemåla. Musikalen har haft 1.000.917 besökare på 671 föreställningar .
Sedan parterna möttes i domstolen i oktober 2005, och ingen förlikning nåddes, har inte mycket hänt. Det har mest handlat om skriftväxling. Men snart smäller det igen.
– För sjutton, det kommer att hända mycket! Den 6-8 februari är det huvudförhandling i Stockhoms tingsrätt, säger Staffan Michelson som är Carl-Johan Seths advokat, till Realtid.se.
Det står mycket på spel. Carl-Johan Seth hävdar sin rätt som upphovsman till librettot, alltså det originalmanus som möjliggör dramatisering och musiksättning. I de så kallade grand rights utgör detta alltid en tredjedel av verkets tillkomst, jämställt med Benny Anderssons musik och Björn Ulvaeus texter. Brukligt i dessa sammanhang är att librettots skapare äger en tredjedel av rättigheterna till verket och en lika stor del av intäkterna.
– Förhoppningen var att parterna skulle komma överens på frivillig väg. Men det har blivit en för djup klyfta. De har kommit för långt från varandra, säger Staffan Michelson.
Om Björn och Benny lyckas driva igenom sin linje går Carl-Johan Seth miste om en tredjedel av alla kommande intäkter från den stundande USA-lanseringen. Seth hävdar dock ingen upphovsrätt till musik eller sånglyrik när dessa används vid skivinspelningar eller vanliga konserter som inte är Duvemåla-uppsättningar.
– Målet med Björn och Bennys stämning är att Seth inte ska ha några rättigheter eller någon ersättning alls. De vill att domstolen ska förklara honom ickeberättigad till något som har med Kristina från Duvemåla att göra.
När Realtid.se når Carl-Johan Seth säger han att librettister alltid råkar ut för dylikt.
– I allmänhet vet ju folk inte vem som är librettist. Librettistens jobb är att bygga en slags grundstruktur. Därefter försvinner librettisten ofta i hanteringen. Men man är alltid ägare till en tredjedel av verket, även om man inte alltid syns på affischerna.
Att Duvemålet kommer upp igen innebär ett avbrott från Carl-Johan Seths vanliga vardagssysslor.
– Jag jobbar lite åt några kompisar, hjälper dem med manus. Fungerar som lite av en manusdoktor kan man säga. Annars skriver jag lite prosa.
I somras hade Carl-Johans Seths dokumentärfilm om Gnosjöandan premiär. Den hette Miraklet i Småland men sågs av få och sågades av många.
Nu återstår att se om Seth kan zooma in på Miraklet i Duvemåla istället.
Timo Kangas
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.