Vd Anders Halvarsson om goda nyheter i pressat branschläge.
Besökare strömmar till NetOnNets hemsida
Mest läst i kategorin
NetOnNet som säljer tv-apparater och annat via internet, fick se aktiekursen stiga kraftigt under tisdagen .
Bolaget är värt totalt kring 300 miljoner kronor på börsen enligt Bloomberg.
Aktiekursen hade en topp på över 100 kronor under senhösten 2009, men har därifrån fallit till cirka 40 kronor.
Men under tisdagen slutade aktien i nästan 50 kronor motsvarande en ökning med över 16 procent jämfört med måndagens slutkurs kring 43.
Under måndagen framkom att butikskedjan Sibas ägarfamilj Bengtsson ökat sin ägarandel i NetOnNet till över 30 procent .
Och under tisdagen framkom i ett pressmeddelande att NetOnNets hemsida haft över 330.000 besökare på sin hemsida under juldagen och annandag jul, vilket är mer än 40.000 fler än samma dagar 2009.
Besökarna var så många att NetOnNet fick tekniska problem med sin hemsida.
Realtid.se får tag på Anders Halvarsson.
Grattis till tisdagens kursuppgång. Har du sett den själv?
– Ja, jag har noterat den. Jag har fått lite nyhetsflashar om det. Man har ju sådan bevakning på allt idag.
Någon kommentar till den kraftiga kursuppgången?
– Nej, egentligen inte.
Vad var det viktigaste med dagens pressmeddelande anser du?
– Ja, det var ju att internet utvecklas väldigt starkt och att det fortsatt är ett väldigt intresse för internet .
– Vi har ju hållit på nu med internetbusinessen i 11 år sedan 1999, och det är väldigt kul att se att utvecklingen fortsätter med den typen av ökningstal .
Den information som NetOnNet redovisade under tisdagen var alltså antalet besökare på bolagets hemsida.
Men Halvarsson indikerar att det även innebär en koppling till NetOnNets försäljning, även om han inte vill säga direkt om försäljningen ökat i samma takt.
– Det är besökssiffrorna vi offentliggör nu. Eftersom vi är ett börsnoterat bolag, kan vi inte offentliggöra alla våra siffror såsom försäljningen, utan det gör vi när vi presenterar våra resultatrapporter.
NetOnNets bokföringsår är från maj till april, och nästa resultatrapport kommer i mars och avser bolagets tredje kvartal (november 2010 till januari 2011).
Så här var utvecklingen under de första två kvartalen:
• Kvartal 1 (maj-juli 2010): Intäkterna ökade 23 procent till 540 miljoner kronor. Resultatet efter skatt blev -4 miljoner kronor motsvarande -0,66 kronor per aktie.
• Kvartal 2 (augusti-oktober 2010): Intäkterna ökade 17 procent till 585 miljoner kronor. Resultatet efter skatt blev -11 miljoner kronor motsvarande -1,81 kronor per aktie.
Halvarsson konstaterar att det har varit ett stort intresse för hur e-handeln (detaljhandelns försäljning via internet) skulle gå i jul, och att det finns ett stort intresse för den information som bolaget offentliggjort under tisdagen.
– Det här innebär ju även nytt rekord för oss vad gäller antalet besökare på vår hemsida, och vi tycker det är lite kul att berätta om det.
Stämmer det att antalet besökare blev så stort att hela er hemsida kraschade?
– Nej, inte att allt kraschade. Riktigt så dramatiskt var det inte.
– Men däremot var det så att sajten gick långsammare. Vi fick problem med prestandan på grund av den höga trafiken.
– Det där har vi fixat nu.
Men det är så enligt Halvarsson att det är vid ”trafiktopparna” som allt testas ordentligt.
– Och sedan visade det sig att det inte var fel på prestandan på sajten, utan jag har fått rapport här idag om att det berodde på en konfiguration som gjorde att bandbredden inte presterade som den skulle så att säga.
– Men det är fixat nu, och det var en gammal konfigurationsmiss som ingen har sett eftersom det inte har varit något problem förrän på den här nivån av antalet besökare.
– Det är ju ofta så. Man kan dras med sådana saker länge så länge man har rätt kapacitet i övrigt.
Den nya statistiken innebar en ökning av antalet besökare på sajten med 14-15 procent jämfört med juldagen och annandagen 2009.
Annars har det väl varit orosmoln som hängt över er, inte minst på grund av tyska jättekedjan Mediamarkts offensiva satsning i Sverige. Stämmer det?
– Jaaa. Inte hos oss men kanske hos andra.
– Det är ju så här att NetOnNet är börsnoterat medan våra konkurrenter inte är det, och det gör att det blir ett visst fokus på oss.
– Men om man tittar på resultaträkningarna hos alla våra konkurrenter, så gör vi ju bäst ifrån oss.
Ni går väl med förlust?
– Jojojo, men om man tittar på resultaträkningarna hos våra konkurrenter så förlorar de ännu mer pengar.
Varför går NetOnNet med förlust?
– Av samma skäl.
Att det är hård priskonkurrens?
– Och att det pågår ett marknadsföringskrig parallellt också så att säga.
Hur länge kommer det här att pågå?
– Det var det vi skrev i vår senaste resultatrapport; att vi inte tänker spekulera i hur länge det kommer att pågå.
– Men vi vidtar nu ett antal åtgärder så att det går att vara lönsam även i den här marknadssituationen.
Det går att vara det alltså?
– Ja, det är vi helt övertygade om.
– Sedan är det klart att det ju inte innebär att vi når den långsiktiga lönsamhetsnivå som vi vill ha, när marknaden ser ut som den gör just nu. Det tror jag inte.
Halvarsson pekar på vad NetOnNet har för fördelar och nackdelar jämfört med sina konkurrenter.
– Våra fördelar är ju att vi har en bättre kostnadseffektivitet i vår affärsmodell än de traditionella kedjorna som vi kämpar emot.
– Vad är nackdelen? Det är möjligen det som de kallar för ”uthållighet”; att om alla våra konkurrenter går med förlust och vi också går med förlust, kanske det inte hjälper att vi går med mindre förlust om det här skulle dra ut på tiden.
– Och eftersom vi inte har uthållighet på pluskontot, får vi förhålla oss till det och vidta åtgärder som gör att vi snarare ökar avståndet till de andra avseende kostnadseffektivitet.
NetOnNet säljer via internet i Sverige och Norge.
Bolaget har även 12 egna butiker i Sverige i form av så kallade ”lagershopar” i lagerlokaler i perifera lägen med liten personal.
Antalet anställda i NetOnNet uppgår i dagsläget till cirka 350 personer, även om det finns en säsongsvariation i det så att den siffran varierar över året.
Under bolagets andra kvartal (augusti-oktober) uppgick medalantalet anställda till 357.
Frågan är nu hur NetOnNet ska klara av att skära kostnader i sin redan slimmade organisation.
Men Halvarsson konstaterar att bolaget har vuxit på och utvecklats i 11 års tid, och att det nu är första gången som man genomför en ordentlig översyn av sin kostnadskostym.
– Vi har hela tiden haft kostnadskontroll, men nu har vi hittat möjligheter för hur vi ska kunna driva NetOnNet med mindre personal än tidigare.
Personalminskningar kommer enligt Halvarsson att utgöra den åtgärd som innebär störst resultatökning för NetOnNet, men fler åtgärder ingår i det program som ska öka resultatet med 50 miljoner kronor per år.
Resultatförbättringen ska enligt målet uppnås senast i slutet av oktober 2011. Planen är
att NetOnNet då ska kunna visa vinst.
Vad kommer att hända nu i branschen? Kommer någon av de stora butikskedjorna kollapsa?
– Det är svårt att spekulera i. Det finns ju många sätt på vilka en konsolidering i marknaden kan gå till.
Ett alternativ är enligt Halvarsson att flera kedjor krymper och blir mindre genom att de minskar antalet butiker och sin butiksstorlek.
Ett annat alternativ är att kedjor går samman.
– Att det totalt sett blir färre aktörer är det nog ingen tvekan om.
Bland aktörerna (konkurrenterna) i Sverige finns i dagsläget Siba, Onoff, Elgiganten, Mediamarkt, Euronics, Audio/Video och Expert.
Vilken eller vilka av dem är att betrakta som ”svagast”?
– Det är svårt att veta det där för det beror på hur mycket de har bakom hos ägare och annat.
Halvarsson pekar på att kedjor som de fria Expert-handlarna samt Euronics och Audio/Video är uppbyggda av en mängd småhandlare. Där varierar det från butik till butik hur starka de är. Där är det svårt att uttala sig, men man har sett att det redan sker förändringar där.
Ser man på de större kedjorna är det svårt att bedöma exempelvis Expert eftersom de ägs av ett norskt riskkapitalbolag. Man kan gå in och titta på vad Expert Sverige har för räkenskaper och balansräkning och få fram siffror. Men sedan är det svårt att bedöma hur mycket de har ”i ryggen”.
Riskkapitalbolaget äger Expert i Norge och Sverige, och så äger de verksamhet i Danmark som de fick pumpa in mer kapital till under 2009.
Det kan hända enligt Halvarsson att de inte är den starkaste aktören i branschen.
Mediamarkt och Elgiganten är starka eftersom de båda tillhör stora europeiska jättar. Mediamarkt ägs av tyska Metro-gruppen medan Elgiganten ägs av brittiska Dixons.
Siba ägs av familjen Bengtsson medan Onoff ägs av familjen Westin.
Halvarsson bedömer att de har rätt bra med resurser i ryggen, men sedan beror det på hur de klarar sig nu. Tidigare år har de gått med förlust, men man vet inte hur de går nu.
Och det är alltså Mediamarkt som nu driver pressen för branschen. Enligt Halvarsson är utvecklingen i en bransch ofta den logiska att den konkurrent som senast kommer in, vill ta marknadsandelar och driver det.
– Men det betyder inte att Mediamarkt har de bästa priserna på sina produkter, för det har vi. Så är det, säger Halvarsson.
Är det enligt oberoende undersökningar, eller din subjektiva bedömning?
– För att få en oberoende bedömning av det måste en sådan oberoende undersökning göras.
– Men vi gör själva sådana här undersökningar varje dag med hjälp av ett arbetsverktyg vi använder. Så det är inte baserat på vad folk sitter och ”tycker”, utan vi har rapportverktyg som kör alla priser varje dag. Vi vet att vi ligger bäst till.
I hela Sverige?
– Ja, absolut.
– Det är inte baserat på någon oberoende undersökning eftersom det är vi som säger det, men vill man ha hjälp att göra en prisundersökning så kan vi hjälpa till med det. Vi har ju verktygen för det.
NetOnNet har intäkter på 2,4 miljarder kronor per år.
Den övervägande majoriteten av intäkterna kommer från Sverige.
Norge svarar för intäkter på drygt 200 miljoner kronor per år.
Norge-försäljningen sköts via NetOnNets svenska organisation även om bolaget även har ett särskilt norskt ”team” i och med att den norska sajten skrivs på norska och att det är lite olika prissättning av NetOnNets produkter i Sverige respektive Norge.
Därför har NetOnNet en liten separat organisation för Norge. Den organisationen sköter exempelvis även de telefonsamtal som kommer in från norska kunder.
– Då måste vi kunna prata norska.
Mediamarkt finns inte i Norge ännu, men Halvarsson räknar med att Mediamarkt kommer att etablera sig även där.
Just nu är det hårdast konkurrens i Norge mellan ett antal internetbaserade konkurrenter, och där är NetOnNet med och slåss.
Så det är alltså inte mycket bättre läge i Norge än i Sverige?
– Vi har inte börjat med Norge för att vi trodde att det skulle vara lättare där än i Sverige, utan vi har en affärsmodell som ska klara sig i alla marknader.
Men hittills har det enligt Halvarsson varit väldigt olika prisbilder i de olika nordiska länderna, och man kan räkna med att det börjar bli en utjämning.
Sedan betyder inte det nödvändigtvis att de låga priserna som gäller nu i Sverige, kommer att sprida sig till övriga nordiska länder.
– Förklaringen är väldigt enkel: Just nu är det i snitt 20 procent billigare att köpa en tv i Sverige än i övriga Europa. Det är billigt.
Sverige är den marknad där Mediamarkt kör hårdast och har störst fokus just nu.
Men Halvarsson poängterar att det som de gör – vilket inte är unikt utan även Elgiganten gjorde när de tog sig in på marknaden – är att de har ett ”oerhört tryck” i marknadsföringen och ett fåtal erbjudanden i sin reklam.
– Men för majoriteten av produkterna i deras totala sortiment är det ändå inget problem för oss att konkurrera mot, säger Halvarsson.
– Och annonsvarorna i deras reklam finns ju inte tillgängliga.
– Vi här på NetOnNet brukar säga internt: ”Jaha, nu har de sänkt priset på den och den varan med si och så mycket.” Har de varan i lager är det väl en sak, men eftersom de knappt har sina annonsvaror i lager mer än kanske än kvart så är det ju inte svårt för dem att hålla låga priser.
Du menar att de gör så för att locka kunder på det sättet?
– Just det.
Halvarsson pekar på det som uppmärksammats på tv-nyheterna om reabluffen i hemelektronikbranschen.
– Vi på NetOnNet är ju lite upprörda. Vi blev tillfrågade om samma saker och sa att vi inte jobbar så, men det nämnde de inget om.
Reabluffen har handlat om att butikskedjor som Mediamarkt har höjt sina priser före rabattperioder, och därefter sagt att de rabatterade priserna utgör 20 procent lägre pris än tidigare.
– Vi jobbar inte så. Våra annonsvaror har vi i lager, och dessutom har vi bra priser på vårt övriga sortiment också.
Enligt Halvarsson är det lätt för en butikskedja att se billig ut om man har ett fåtal annonsvaror för kanonpris.
– Men deras tanke är kanske inte att kunderna ska köpa de varorna.
Även om NetOnNet har som mål att bolaget ska börja gå med vinst inom ett år, så har bolaget som långsiktigt mål att över en konjunkturcykel visa en vinstmarginal på 5 procent av intäkterna.
Med intäkter på 2,4 miljarder kronor skulle det bli en vinst per aktie på 14 kronor (efter avdrag för 30 procents skatt).
Jämfört med NetOnNets aktiekurs kring 50 kronor innebär det ett p/e-tal på 3-4 vilket gör att aktien kan tyckas se jättebillig ut.
Men frågan är hur länge det dröjer innan en sådan lönsamhet kan nås.
Den finansiella ställningen ser stark ut med över 50 miljoner kronor i kassan och nästan 70 miljoner kronor i outnyttjade krediter enligt senaste resultatrapporten per sista oktober.
– Vårt långsiktiga lönsamhetsmål förändras inte av det pressade branschläge vi har just nu. I och för sig har vi en bra konjunktur i dagsläget, men genom att branschen är i krig gäller inte normala regler riktigt, säger Halvarsson.
– Och jag vill inte spekulera i när det pressade branschläget kommer att upphöra, men man kan vara säker på att det inte kommer att vara för evigt.
Med intäkter kring 2,2 miljarder kronor per år i Sverige har NetOnNet en marknadsandel på 6-7 procent på den svenska marknaden för hemelektronik. Den marknadsandelen har ökat historiskt.
Bolaget bygger dock inte sin affärsmodell på att NetOnNet måste bli störst.
– Affärsmodellen kan bli hur stor som helst, men vi tror också att eftersom vi jobbar med kostnadseffektivitet och att vi måste ha bästa priset så innebär det att vi inte kan ha för många lagershoppar exempelvis för då kostar det plötsligt mycket mer pengar.
Därför är NetOnNets strategi för framtiden att i så fall expandera till fler länder.
– Vi brukar säga att vårt mål inte är att vara störst, utan att vara effektivast.
Det kan man växa bra på i sig.
– Men i förhållande till våra intäkter ska vi vara ”världens minsta företag”.
Vad gäller en tänkbar framtida geografisk expansion tittar NetOnNet främst på övriga nordiska länder där bolaget ännu inte finns, det vill säga Danmark och Finland.
– Vi tittar på de länderna, men vi har inte sagt någon konkret tidplan för när vi kommer att börja sälja där.
Som jämförelse startade NetOnNet sin försäljning i Norge år 2006, så den har sedan dess kommit upp i årsintäkter kring 200 miljoner kronor.
Det låter inte så mycket. Är ni nöjda med den intäktsnivå ni nått upp till i Norge hittills?
– Man kan säga så här att vi medvetet tagit det väldigt lugnt och inte haft någon brådska alls med Norge. Vi har låtit det växa lite långsammare.
Orsaken till det är enligt Halvarsson även för att lägga fast en etableringsplan och etableringsmodell innan NetOnNet börjar expandera till fler länder.
– Det handlar inte bara om att ”rusa in” och bygga upp intäkterna maximalt snabbt, utan vi måste hitta en modell som fungerar och har tillåtit oss att experimentera en del med hur vi ska jobba med internationaliseringen framöver.
– Man kan väl beskriva det som att vi skapar en affärsmodell för expansion, och då har vi också tagit det förhållandevis lugnt så att säga.
Men NetOnNet har absolut högre ambitioner än så för Norge över tid.
– Det är ingen tvekan om den saken, säger Halvarsson.
Vad gäller lagershopparna vill inte han avslöja hur stor del av NetOnNets intäkter i Sverige som kommer från dem.
– Jag brukar säga att 100 procent kommer via internet eftersom alla kunder går in på vår sajt först innan de åker till lagershopen.
Halvarsson understryker att han vill beskriva NetOnNet som ett internetbaserat företag med en internetbaserad affärsmodell där lagershopparna bara är en förlängning av det.
– Det är inget traditionellt butikskoncept, utan det är ett internetbaserat koncept där vi ”förädlar” distributionsmetoden genom lagershopparna.
Tidigare har NetOnNet haft ett mål för hur mycket bolagets totala intäkter ska växa per år.
– Men nu har vi lämnat det målet eftersom branschläget är som det är just nu. Därför måste vi kunna ”navigera taktiskt” från månad till månad i och med att förutsättningarna hela tiden förändras väldigt mycket i branschen.
Tidigare var NetOnNets mål att öka intäkterna med minst 20 procent per år.
– Om det är klokt att växa snabbare än så eller långsammare än så; det beror ju lite grand på förutsättningarna i branschen.
Det handlar enligt Halvarsson inte primärt om prissättningen, utan om hur mycket marknadsföring man ska satsa på från tid till annan.
Särskilt på sistone har konkurrenterna i branschen satsat mycket på reklam i alla kanaler; tv, tidningarna, brevlådan och på radio.
Halvarsson vill inte säga hur mycket NetOnNet kommer att satsa på marknadsföring framöver, men historiskt har bolaget lagt 4 procent av intäkterna på marknadsföring.
– Jag vill inte spekulera kring hur mycket det kommer att bli framöver, eftersom förutsättningarna i branschen förändras hela tiden. Det är därför vi inte ger ut några prognoser om sådant. Vi vill inte skapa några förväntningar på vad vi ska göra, utan redovisar i efterhand vad vi har gjort.
Hur ska man tolka måndagens besked om att Sibas ägarfamilj Bengtsson har ökat sin ägarandel i NetOnNet till över 30 procent?
– Att de måste tro mycket på NetOnNets framtid.
Det är så?
– Ja, annars köper man ju inte en massa aktier.
Är tanken att samordna NetOnNet operativt med Siba på något sätt?
– Det vet jag inte om de har några sådana funderingar. Det får stå för dem att svara på det.
NetOnNet har sex personer i sin styrelse.
Familjen Bengtsson har ingen direkt representant i NetOnNet-styrelsen, men Halvarsson berättar att styrelseledamoten Thomas Paulson har kopplingar till Bengtsson.
Paulson är aktiv i bolaget Resurs-gruppen som han äger 10 procent av. Resurs är en ”bank” med finansiell verksamhet; finansbolag och försäkringsverksamhet. Och Resurs ägs av Sibas och Onoffs ägare tillsammans med Paulson.
– Att Paulson själv är delägare i Resurs innebär att han har den integritet som krävs när man sitter mellan två konkurrenter, säger Halvarsson.
I NetOnNets styrelse sitter även Håkan Westin, men han har ingen koppling till Onoffs ägarfamilj Westin.
– Håkan Westin är finanschef på Kappahl, berättar Halvarsson.
– Det är därifrån vi har rekryterat in honom, så han har ingen koppling alls till Onoff-Westinarna.
Realtid.se talade med Håkan Westin häromdagen om Kappahl .
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.