Miljöbränslet RME har ställt till problem för lastbilsåkarna. Lastbilar drabbas av plötsliga haverier och varken oljebolag eller märkesverkstäder vill stå för kostnaderna.
Bakterier stoppar lastbilar
Mest läst i kategorin
Oljebolagen blev tagna på sängen och sedan den 23 januari i år blandar de inte längre ut dieseln med RME i Norrlandstrakterna. Söder om Dalälven har blandningen av RME i dieseln minskats från fem procent till två procent.
Åkerier förstår inte varför man inte testat blandningen innan den släpptes på marknaden.
– Vi har laboratorietestat blandningen i kyla på minus 30 grader utan några som helst problem. Vi är överraskade över vad som hänt och utreder nu orsaken, säger Björne Lindberg, produktansvarig på Statoil.
Från den första augusti förra året blev det möjligt att blanda in rapsprodukten RME i dieseln. Det gjorde att Sverige fick samma möjlighet som övriga Europa att blanda in miljövänligt drivmedel i dieselbränslet.
Transportsektorn svarar för en fjärdedel av alla globala koldioxidutsläpp. Svenska lastbilar förbränner runt 3,8 miljoner liter diesel per år.
Men när kylan slog till i Sverige upplevde ett flertal lastbilsåkare oväntade motorstopp utmed vägarna. Bränslefiltren var igensatta och bränslesystem tilltäppta. RME är biologiskt nedbrytbart. Nackdelen är att det drar till sig vatten och på så vis bidrar till bakteritillväxt i bränslesystemet.
En av de utsatta är lastbilscentralen GLD Transport i Helsingborg.
– Tre av våra lastbilar har bärgats sedan vi började använda den nya blandningen, säger Håkan Johansson.
TRB Sverige AB, med säte i Kungsbacka, är ett branschföretag som ägs av 14 större transportföretag. Bolaget är en av landets största inköpare av diesel.
– Det är märkligt att oljebolagen inte har gått ut och informerat om det här, säger vd Jan-Olof Arnäs.
Sven Wettergrund
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.