UPPDATERAD Aktien i klädföretaget WeSC steg bara lite grand när bolaget börsintroducerades på Stockholmsbörsens småbolagsavdelning First North under måndagen.
Avslaget vid WeSC:s börspremiär
Mest läst i kategorin
När börsen stängde på måndagen låg aktien i 44 kronor senast betalt, vilket var knappt 5 procent över teckningskursen 42 kronor. Under tisdagen föll aktien ner till 41.
Som jämförelse steg aktien i klädföretaget Odd Molly med 60 procent från teckningskursen 40 kronor till 64 kronor, när den aktien hade börspremiär i juni år 2007.
I samband med det flaggade WeSC för en framtida börsintroduktion av sig, vilket alltså skett nu med sämre resultat.
– Det var ingen som fattade att WeSC visade en kanonrapport för senaste räkenskapsårets omsättning i fredags. Nu på första börsdagen, verkar en massa kortsiktiga investerare sälja ut aktier som de köpt på spekulation i samband med börsintroduktionen, säger en anonym investerare som deltog i börsintroduktionen med mindre summor och har erfarenhet från detaljhandel.
– Vi kommenterar inte aktien. Det är marknaden som sätter priset. Vi är jättenöjda hittills idag, och är väl rustade inför framtiden. Om kursen går upp eller ned en krona spelar mindre roll just nu, säger WeSC:s finanschef Johan Larsson.
Swedbank hjälpte till att arrangera börsintroduktionen.
Swedbanks aktieanalytiker Stefan Stjernholm är enligt Larsson den enda analytiker som regelbundet bevakar WeSC. Eftersom Swedbank var rådgivare vid börsintroduktionen får inte Stjernström uttala sig om aktien förrän om en månad.
WeSC betyder ”WE are the Superlative Conspiracy”.
– Det betyder att vi är en konspiration av bra människor som gör bra saker ihop, säger Larsson och anger att detta även inbegriper kretsen och kulturen för företagets kläder och kunder.
Klädföretaget inriktar sig på modekategorin ”streetwear” blandat med ”fashion”.
– Streetwear betyder T-shirts, hoodtröjor och jeans, medan fashion betyder så mycket mer. Vi vill skapa en brygga mellan dessa.
WeSC:s grundare är Greger Hagelin, David Hedman och ett antal övriga medgrundare.
Inför börsintroduktionen sålde bolaget ut 1,4 miljoner aktier, vilket inbringade ett kapitaltillskott på 60 miljoner kronor. De sålda aktierna motsvarar 20 procents ägarandel av WeSC.
Men företaget hade 320 ägare sedan tidigare. WeSC-aktien har tidigare varit inofficiellt noterad via mäklarfirman Remium där kurser ställts via Bequoted-systemet.
Störste ägare är investeringsfonden Nove Capital.
Axelson-Johnson-gruppens bolag Novax är näst största ägare.
Sedan kommer Hagelin.
På teckningskursen har bolaget ett marknadsvärde på totalt cirka 300 miljoner kronor.
Företaget hade en omsättning på 214 miljoner kronor för senaste räkenskapsåret som varade från 1 maj 2007 till 30 april 2008. Det året ökade omsättningen med 27 procent.
Enligt senast publicerade resultatrapport för niomånadersperioden 1 maj 2007 till 31 januari 2008, blev rörelsemarginalen 5 procent. Resultatökningen var 15 miljoner kronor.
Resultatet för hela räkenskapsåret 1 maj 2007 till 30 april 2008 presenteras 11 juni.
WeSC har alltid gått med vinst förutom de senaste två åren, då företaget satsat hårt på att bygga en plattform för fortsatt expansion.
– Vi har byggt varumärket och satsat på distributionen i USA, säger Larsson.
Nu har WeSC åtta personer anställda i USA och två egna butiker i New York och Los Angeles.
– Det som kostat för WeSC de senaste två åren är USA där bolaget gått med förlust, konstaterar den anonyma investeraren, och utesluter inte att det kommer att gå bättre där för WeSC framöver.
– Fredagens rapport var ju som sagt kanon, säger han.
Bolagets mål är nu att växa med minst 20 procent per år, och att från och med innevarande räkenskapsår 1 maj 2008 till 30 april 2009 nå en rörelsemarginal på 10-12 procent.
Det skulle ge en vinst per aktie kring 2,50 kronor, vilket gör att aktien värderas till ett p/e-tal kring 15 (aktiekurs delat med vinst per aktie).
Tillväxten ska uppnås genom att sälja mer i befintliga länder, genom att sälja till fler återförsäljare och att sälja mer till varje återförsäljare.
Bolaget ska även satsa på fler egna distributörer och fler egna butiker, samt nya länder.
De nya länderna kommer att vara i Västeuropa där WeSC ännu inte finns, i Östeuropa, Sydamerika samt fler länder i Asien.
H&M och Stadium är inte direkt huvudkonkurrenter till WeSC.
H&M har en vertikal organisation medan Stadium har en kedja med egna och andras varumärken.
WeSC bör på börsen närmast jämföras med andra klädföretag med egna varumärken som Odd Molly och Björn Borg.
Generellt kan WeSC även jämföras med klädföretag som Diesel, Volcom, Billabong och Quiksilver.
WeSC säljer egendesignade kläder till både män och kvinnor, i något högre prisklassen som jämförbara bolaget Lindeberg. Det är inte bara kläder för unga, men främst i åldersgruppen 20-40 år.
– Det är vår huvudmålgrupp, men vi har även betydligt äldre kunder. Det handlar mer om vilken mental ålder man har, säger Larsson.
Försäljningen sker främst via fristående återförsäljare, men WeSC har även 13 butiker som drivs i eget namn varav 9 drivs av franchisetagare och 4 är WeSC:s egna butiker.
Sverige och USA står för cirka en sjättedel var av WeSC:s försäljning. Andra stora marknader är Norge, Danmark och Italien.
För närvarande säljs WeSC:s kläder i totalt 22 länder.
Ian Hammar
08-545 87 151
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.