Franska Carmignac fortsätter att satsa på Norden och tror på stabila bolag inom IT.
"Att hitta tillväxt är en utmaning"
Mest läst i kategorin
I dagens ekonomiska läge med låga räntor och svag global tillväxt ska investerare hålla sig till de säkrare korten på aktiemarknaden och inte de cykliska bolagen.
Det är rådet från franska kapitalförvaltaren Carmignac Didier Saint-Georges, medlem av bolagets investeringskommitté, som han berättar om i en intervju med Realtid.se under ett besök i Stockholm i Juni. Rådet är något Carmignac själva följer i den egna portföljen, menar han.
– Att hitta tillväxt nu är utan tvekan en utmaning så vi måste leta där den inte är otillräcklig. Det är lite återhämtning i Europa men inte mer än så. I USA är tillväxten inte imponerande, det finns heller inte mycket av det att hitta i Japan och den accelererar definitivt inte i Kina. Indien kan vara undantaget.
– Då står man kvar med de bolag som i den här miljön har starka positioner och kan fortfarande leverera. Har de starka balansräkningar och kassaflöde utöver det så får man avkastning i den här lågräntemiljön, säger Saint-Georges.
Hans kollega Jean Medecin, också medlem i Carmignacs investeringskommitté, utvecklade portföljstrategin i en intervju dagen innan. Internetrelaterade bolag är en stor fokus för det franska bolaget.
– Vi ser ganska långsam tillväxt men som ändå är stabil så vi fruktar inte en recession, men en långsam återhämtning har påverkar ändå portföljkonstruktionen. Tror man inte på en accelererad ekonomisk återhämtning så borde man satsa på bolag som är välpositionerade för framtida tillväxt, vilket bolag inom internetsektorn är. Vi har ungefär 30 procent i internetrelaterade innehav och 15 procent direkt i IT-bolag som Facebook, Google och Amazon, men även mycket i andra verksamheter kopplade till sektorn som Visa och Mastercard, säger Medecin.
Hälsovård- och läkemedel är en till sektor som bolaget är tungt exponerad mot. När det gäller regionsexponering förespråkas försiktighet kring tillväxtmarknader som Latinamerika, Mellanöstern, Afrika och Ryssland på grund av fortsatta motvindar från råvarupriserna. Carmignac är numera även något underviktad i USA.
– Vi tycker att värderingarna är lite höga men vi har fortfarande mycket närvaro där, mest för att de bästa internet-namnen finns där. Men det gäller att vara selektiv och välja de bästa namnen, säger han.
Inflation har varit ett stort tema och centralbankernas expansiva åtgärder har varit inriktade på att stabilisera den. I Sverige införde Riksbanken minusränta för att nå inflationsmålet om 2 procent och bara för en vecka sedan sänktes den ytterligare till -0,35 procent.
Medecin kallar Riksbankens åtgärder väldigt aggressiva men tror ändå att de når målet på sikt.
– Om man tar i beaktande att tillväxten i Sverige, till skillnad från den i Eurozonen är betydligt mer robust så kan man vänta sig att den expansiva penningpolitiken tillsammans med goda tillväxtutsikter hjälper stabilisera inflationsförväntningarna.
Det var lite över ett år sedan som Carmignac tog steget in på den nordiska marknaden med Sverige som huvudfokus.
Enligt Didier Saint-Georges har planerna inte ändrats sedan dess och fortfarande inriktar sig förvaltaren på att utöka kundkretsen via privatbanker samt förmögenhetsförvaltare.
– Vår strategi kvarstår och vi siktar på att etablera oss på två marknader där vi tidigare inte varit så stora, Norden och Storbritannien. Sedan har vi även börjat titta lite på länder längre bort som Asien och Latinamerika, säger Saint-Georges.
Carmignac marknadsför idag tio fonder i Sverige som finns tillgängliga på Aktieinvest och Fondmarknaden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.