Revisionsbyrån Deloitte ger även råd till företag om riskhantering, och konstaterar att många företag inte varit tillräckligt duktiga på det.
"Atlas Copco och SHB föredömen under krisen"
Mest läst i kategorin
Det berättar Michael Bernhardtz som är partner på Deloitte.
Klicka här för att gratis få Realtid.se:s nyhetsbrev Finans och försäkring varje vecka via e-post.
Innebär det här kritik mot finanscheferna ute i näringslivet?
– Naa, jag kan inte se att vi ifrågasätter dem.
– Jag tror inte det är rätt att säga att det är finanschefernas eller någon annan särskilds fel.
– Det blir nog missvisande.
– Men vi konstaterar att som helhet är det väldigt få företag som klarade av att förutse vad som hände under finanskrisen – i varje fall inte tillräckligt.
Deloitte är i sin rådgivning bland annat inriktad på strategisk riskhantering för finanschefer.
– Det är ett område som det i krisens kölvatten finns stort intresse för ända upp på styrelsenivå i företagen.
– Sedan kan man fundera på vems ”felet” är att många företag kunde ha hanterat krisen bättre.
– Oavsett vilket så var det väldigt många företag som inte lyckades att se riktigt vad som skulle hända, trots att det finns rätt många modeller och sätt att räkna och rapportera vad gäller risker.
De flesta företag rapporterar typiskt sett om ränterisker och valutarisker i sina årsredovisningar.
– Men under finanskrisen var ”efterfrågerisken” den mest markanta.
– Det som inträffade var att många företag fick se sina intäkter rasa med 50-60 procent.
– Och det man kan säga är att det var ganska få företag som hade beredskap för det.
– Du kan säga att
det inte var så konstigt, men det fanns företag som strukturerade arbetet så att de kunde parera det stora efterfrågefallet med att snabbt anpassa kostnaderna så att de ändå kunde ha en hygglig lönsamhet.
Deloitte arrangerar bland annat seminarier där sådana frågor diskuteras.
– Där har vi pratat om att man inte kan begära att folk ska kunna se djupt in i framtiden, men att man åtminstone kan ha funderingar på hur man kan hantera sådana här krislägen bättre, och ha beredskap för det.
– Det är den stora lärdomen efter krisen.
Går det att nämna några särskilda företag som ni kan peka ut som föredömen under krisen?
– Atlas Copco är ett utan att gå in på detaljer.
– De hanterade krisen väldigt bra.
– Handelsbanken klarade det också bra.
Deloittes rådgivning i sådana här frågor är fokuserad på att hjälpa företag att få till stånd ett bättre arbetssätt och en struktur för riskhantering.
Sammantaget var företagen dåliga på att hantera krisen?
– Jag tror att man är ute på tunn och hal is om man säger så.
– Och det går inte att dra alla över en kam. Det blir fel.
– En del är väldigt duktiga.
– Men man kan enkelt konstatera att många inte varit tillräckligt duktiga.
– Därför har de här frågorna nu blivit intressanta, framför allt hos många företagsstyrelser.
– Sedan hamnar ofta ansvaret för detta hos finanscheferna som får jobba vidare med det.
Har Deloitte i dagsläget rådgivningsuppdrag hos svenska företag om de här frågorna?
– Ja.
Hos hur många riktigt stora kundföretag ungefär?
– Säg 10-15 stycken.
Totalt har Deloitte cirka 170.000 medarbetare över hela världen, varav 1.100 i Sverige.
Även om Deloitte i grund och botten är en revisionsbyrå, så är cirka 40-50.000 medarbetare av det globala antalet medarbetare managementkonsulter.
Av de 1.100 i Sverige är cirka 130 personer managementkonsulter, och det antalet väntas öka framöver.
– Det kan man tro. Det är ett potentiellt tillväxtområde, säger Bernhardtz.
– Det är åtminstone inte teoretiskt fel att tro det.
Är det verkligen seriöst att revisionsbyråer numera även erbjuder rådgivning vid sidan om?
– Även andra revisionsbyråer håller på för fullt att bygga upp rådgivnings-organisationer vid sidan om revisorerna.
– Hos oss är rådgivningsverksamheten förhållandevis stor jämfört med andra revisionsbyråer, eftersom de andra tidigare har avyttrat dessa verksamheter för ett antal år sedan.
– Men vi har alltid haft kvar rådgivningen och låtit den växa, medan våra konkurrenter nu bygger upp det på nytt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.