Det är lönsamheten som står i fokus för nyköpta danska triple play-operatören Stofa, berättar Ratos vd Arne Karlsson i en Realtid.se-intervju om Stofa, Danmark – och släktkonglomerat.
Arne vill höja marginalen i danska nyförvärvet
Mest läst i kategorin
Ratos meddelade på torsdagen att de köper Telias danska kabel-tv-, telefon- och bredbandsoperatör Stofa för 1,09 miljarder danska kronor. Företaget har 350.000 kunder, varav 40 procent köper bredband.
Realtid.se får tag i Arne Karlsson, vd på Ratos, som sitter och jobbar hemma på altanen.
Vad är visionen med Stofa?
– Med ett ord: innehåll, eller content som det brukar heta i den här branschen.De har 350.000 kunder via antennföreningar. Nu jobbar man med dessa föreningar och kunder, och Stofa har investerat tungt i näten och skapat en tekniskt stark plattform.
Har de inte innehåll idag?
– Man har det idag också, kabel-TV är den stora produkten. Men det tror vi går att pakettera på andra sätt.
Arne Karlsson berättar att han vill utveckla Stofas bredbandsaffär.
På vilket sätt?
– Det gäller att få fler kunder av dem man redan har att använda bredband, men framför allt att hålla lönsamheten uppe. På bredband finns liksom i Sverige prispress, men det kompenseras av att kunderna köper högre och högre hastigheter.
Han utvecklar:
– Mest fokus är nu på att få befintliga kunder att köpa mer, mer så än tilläggsförvärv. Huvudspåret är att gräva där man står. Som ett exempel har Stofa idag en vinstmarginal på ungefär 9 procent. Tittar man runtom på andra företag i branschen så har exempelvis Comhem 40 procents operativ lönsamhetsmarginal. Det är visserligen viss skillnad på strukturer, Stofa äger inte linan ända fram utan säljer via antennföreningar, så potentialen är inte lika stor som för Comhem, men det är klart att det är en lång väg mellan 9 och 40 procent.
Arne Karlsson verkar påläst, trots att han är vd för Ratos som har ett 20-tal innehav och hans uppgift förmodligen är att ha överblick. Det har en förklaring vid sidan av att Stofa i och med förvärvet är högaktuellt för honom: Arne Karlsson satt, berättar han, i styrelsen för kabel-tv-bolaget Sweden Online på 90-talet (han bor dessutom inom promenadavstånd från Nackamasten).
– Och det slumpade sig så att i det här fallet har vi ovanligt mycket kunskap inhouse om den bransch vårt förvärv är verksamt inom. Den som är ansvarig för investeringen hos oss, Per Frankling, var ansvarig för just Sweden Online när vi i samband med köpet av Atle fick in dem i portföljen. Vi har också flera managementkonsulter som jobbat i branschen.
Hur Ratos nu sätter upp styrelsen i Stofa återstår enligt Arne Karlsson att se. Han säger att det som vanligt i Ratos innehav huvudsakligen kommer att röra sig om externt rekryterade styrelseledamöter, och alltså inte om Ratosanställda.
Hur stort kan det här bli?
– Vi lämnar inga prognoser, men fokus ligger på EBITA-resultatet, som i fjol var 92 miljoner danska kronor (omsättning: 1,024 miljarder). Vi har gjort en due diligence etcetera i samband med förvärvet, men likväl kan man bolaget först när man jobbat ett tag med det.
Ser du några synergier med andra Ratosinnehav?
– Nej. Och det är normalsvaret: vi är en generalist, som de flesta stora pe-företag. Om det hade funnits möjliga synergier med något annat av våra innehav hade vi försökt göra förvärvet via det bolaget i stället, eller merga ihop dem. Ska man utvinna synergier ska det ske inom samma bolag, annars blir det sällan bra.
Arne Karlsson säger att Ratos studerat Stofa under lång tid, även om de inte lyckats komma till skott förrän nu.
Misstänkte ni att Telia skulle sälja eftersom det inte ligger inom deras kärnverksamhet, och var det därför ni studerade bolaget?
– Det fanns med på radarskärmen delvis av det skälet, men de hade ju kunnat besluta att satsa på det här i stället.
Du blev nyligen invald i AP Möllers styrelse. Finns det något särskilt skäl till att det är så mycket Danmark för din del nu?
– Nej, det är inget särskilt, och det är helt orelaterade händelser. Ratos hemmamarknad är Norden, och i Danmark har vi ett väldigt bra flöde nu. Men den här AP Möller-historien har inget med något annat att göra.
Hittills har Arne Karlsson varit med på ett styrelsemöte. Han tror att det är hans bakgrund inom familjekontrollerade konglomerat – förutom Söderbergklanens Ratos sitter Arne Karlsson i styrelsen för Bonnier – som gjort att den danska redarfamiljen vill ha in honom i styrelsen.
– I familjekontrollerade företag finns många delikata frågor att fundera kring när det gäller corporate governance, inte minst när företagen är börsnoterade.
Menar du släktfejder?
– Det skulle det kunna vara, men så är det varken i Bonnier eller AP Möller eller Ratos. Man hanterar de här frågorna, och det är hur man gör det som är intressant. I Bonnier finns det exempelvis ett familjeråd.
– Det finns många lärdomar kring sådant här som man kan applicera på fler ställen, och det råder ingen tvekan om att det finns generella tankesätt och verktyg som man kan ha nytta av.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.