Magnus Wallins användargrupp har fått tusentals nya medlemmar som kräver att det måste bli lättare att hoppa av sajten. Nu har företaget börjat lyssna.
Användarna tvingar Facebook radera konton
Mest läst i kategorin
Communityn Facebook, en sajt för socialt nätverkande, har kritiserats för att det i praktiken är omöjligt att hoppa av när kartläggningen av privatlivet börjar kännas för omfattande.
Hittils har användarna tvingats pröva sig fram genom en omständig procedur för att steg för steg radera sitt konto för gott.
Officiellt har den enda möjligheten varit att ”avaktivera” sitt konto. Det hindrar fortsatt användning, men raderar inte spåren på internet.
I måndags, efter att en intevju med en viss Magnus Wallin publicerats i New York Times, skrev så Facebook på sajtens hjälpsidor att den som mejlade företaget skulle få hjälp att ta bort sitt konto helt.
Sedan i tisdags innehåller hjälpsidan ”Privacy and Security” rubriken ”How do I delete my account?”
Svaret: Be Facebooks anställda om hjälp via ett kontaktformulär längst ner på samma sida.
– Vi mäter effekten av förändringen, och om vi tycker att det behövs mer för att förbättra användarens upplevelse av hur det är att radera ett konto, så kommer vi att testa olika sätt och utvärdera dem, skriver Katie Geminder, ansvarig för användarvänligheten på sajten, i ett mejl till pressen under tisdagen.
Företaget Facebook värderas efter antalet nuvarande och framtida användare. Men Katie Geminder förnekar att anledningen till att det varit så svårt att radera sitt konto är att företaget vill klamra sig fast vid användare som egentligen tröttnat.
Enligt henne handlar det om att företaget månar om användare som inte tänker på att de en dag kommer att vilja återkomma.
– En vanlig dag är antalet användare som återaktiverar sin konton ungefär hälften så många som antalet användare som avaktiverar sina konton.
På sajten kan användarna bilda intressegrupper. Gruppen “How to permanently delete your Facebook account” har 7.725 medlemmar.
Magnus Wallin i Stockholm grundade gruppen när han studerade på KTH. Sedan i måndags har gruppen fått flera tusen nya medlemmar. Intervjun har citerats av CNN och Magnus har blivit uppringd av både svensk och latinamerikansk radio.
– Det har ju blivit lite upphaussat nu, säger Magnus Wallin till Realtid.se.
Själv vill han inte lämna Facebook ännu.
– Men när jag väl vill det ska det vara enkelt.
Att Facebook lovar att hjälpa till duger inte.
– Det är ett steg på vägen, men det är inte hela vägen.
Hur borde Facebook göra?
– Varför inte bara en enkel knapp – som på alla andra sajter? Ett formulär känns som att man måste förklara sig. De har fortfarande gjort det lite väl krångligt. De vill att folk ska stanna kvar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.