Tidigare erinrad advokat fick rätt mot försäkringsbolaget Gjensidige i tvist om höga ombudskostnader för ett trafikskadeoffer.
Advokat anklagad för fakturasaltning fick rätt
Mest läst i kategorin
Advokatbyrån Legio, belägen på Birger Jarlsgatan 8 i Stockholm, och delägaren advokat Carl-Johan Vahlén får rätt mot norska försäkringsbolaget Gjensidige angående hur mycket tid han lagt ned på att företräda en trafikskadad klient.
Gjensidige ansåg 60 timmar rimligt, medan Vahlén hävdade 80 timmar, så tvisten kom att stå om 26.928 kronor – timarvode: rättshjälpstaxan – plus Legios rättegångskostnader på 8.280 kronor.
Sammanlagda ombudskostnader: 107.838 kronor. Själva trafikolyckan gäller en whiplashskada där skadeståndet uppgår till ett med Vahléns ord ”omfattande belopp”.
– Det gäller några miljoner kronor på grund av arbetsoförmåga under många år framöver och ersättning för det, och det är en pågående process, säger han.
Domen om arvodet meddelades, och rapporterades om av Dagens Juridik, i Stockholms tingsrätt i augusti i år – drygt sex år efter den trafikolycka saken ursprungligen gällde.
Gjensidige – som alltså förlorade målet – skriver i sin sakframställan bland annat:
”Ett stort antal debiterade timmar ligger inte inom ramen för sådant juridiskt arbete som är ersättningsgillt genom försäkringen. Legio har bland annat skött inhämtandet av medicinskt material, vilket är en sådan åtgärd som Gjensidige kunnat ha gjort med hjälp av fullmakt.”
Och:
”Gjensidige har vid ett flertal tillfällen informerat Legio om det begränsade behovet av juridisk hjälp.”
Ur domskälen:
”Oavsett hur det förhållit sig med den juridiska svårighetsgraden måste ett ombud i ett försäkringsmål sätta sig in i det medicinska materialet för att kunna ge råd till sin klient och agera gentemot motparten. Av Legio nedlagda timmar under perioden – knappa två timmar i månaden – kan med hänsyn härtill inte i sig anses anmärkningsvärda.”
Gjensidige hävdar att den täta kontakt som varit mellan den försäkrade och Vahlén visar att det i hög utsträckning varit fråga om ”kurativ” verksamhet, något tingsrätten inte håller med om.
– Man kan ju inte låta bli att svara när huvudmannen ringer, säger Vahlén till Realtid.se.
– Det här är en väldigt jobbig process för huvudmannen, och det tar tid att förklara för henne varför bolaget säger nej och att försöka hitta nya argument för att få rätt.
Carl-Johan Vahlén har tidigare, enligt Aftonbladet 2003, fått en erinran från Advokatsamfundets disciplinnämnd på grund av oskäligt arvode. Då gällde det en faktura på 12.500 kronor som nedsattes till 2.500 kronor.
Vahlén säger att sådan erinran uppstår per automatik om den ersättning en advokat får ut är 50 procent eller mindre av det han begärt, och att detta är en ständig risk i den typen av processarbete han bedriver. Han säger att han ”säkert fått” erinran efter den som Aftonbladet rapporterade om, och låter måttligt bekymrad.
– En gång fick jag en erinran efter att ha hoppat av ett mål där min klient inte ville acceptera 500.000 i ersättning eftersom han bara hade begärt 400.000 kronor. Då hade klienten andra krav på motparten, säger Vahlén.
Vahlén har senast varit på tapeten i samband med att han i februari meddelade att han för de åtalade läkarna i den så kallade styckmordsrättegången tänkte överklaga tingsrättens avslag om skadestånd.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.