ABB:s vd är pessimistisk i en stor schweizisk intervju, och ser för närvarande inga tecken på återhämtning i orderingången.
ABB ser mörkt på närmaste framtiden
Mest läst i kategorin
VD:n Joe Hogan intervjuades i schweiziska Handelszeitung på tisdagen, och säger där att något trendbrott för den hårt prövade automationsdelen inte är att vänta förrän under andra halvan av 2010.
Han bekräftar att bolaget håller fast vid målen för medellång sikt. Undantaget är, precis som bolaget tidigare
har kommunicerat, division Robotics. Här är Joe Hogan nu tydlig med att målen för divisionen måste justeras ned. På längre sikt – fem år och framåt – är han dock mycket optimistisk, och avfärdar den schweiziska reporterns förslag att knoppa av det gamla problembarnet.
Intervjun uppehåller sig även en del kring Hogans höga ersättning, som vd:n försvarar med att han internationellt sett bara är genomsnittligt betald.
Ur intervjun:
Ni är en av de högst betalda företagsledarna i Schweiz. Är Ni värd pengarna?
– Jag jämför mig inte bara med schweiziska utan även med utländska företagsledare. Ur ett europeiskt perspektiv är min årsinkomst strax under genomsnittet – det är rättvist, tycker jag.
Er signon-bonus uppgick till 13 miljoner schweizerfranc (ca 86 miljoner kronor), vilket upprörde schweizarna. Ni verkade överraskad – varför?
– Ja, den offentliga debatten förvånar mig. Inte att det diskuteras, tvärtom. Men man ska inte tappa bort helhetsbilden: jag har en genomsnittlig årsinkomst, internationellt sett. Den så kallade signon-bonusen, som mestadels består av aktier, får jag huvudsakligen först efter tre respektive fem år.
ABB räknas till de återhållsamma företagen sedan Dormann/Kindle-eran, då vd:n tog pendeltåget till jobbet.
– Jag hade fått högre ersättning om jag stannat vid General Electric än vad jag får hos ABB. Så pengar är inte min drivkraft, och har aldrig varit det. Jag tänker inte på min lön varje dag när jag stiger upp. Jag vill inte få mer än genomsnittligt betalt, men däremot rättvist betalt.
Om det inte är pengar – vad är Er drivkraft?
– Jag älskar affärer och människor. Jag tycker om att se ett företag växa, när nya produkter lanseras framgångsrikt. Jag tycker om när människor omsätter sina kunskaper och färdigheter till en affär; det har alltid fascinerat mig. Och jag tänkte redan som ung på att leda ett företag.
Varför?
– Eftersom man på sätt och vis måste vara eklektisk, dvs använda olika färdigheter på rätt sätt. Man måste vara finansiellt fit, fascinerad av teknologi, samt gilla människor. Det jag gillar med ABB är den internationella aspekten. Oavsett var i företaget jag är omges jag av människor från allehanda länder.
Vart för Ni ABB under de kommande fem åren?
– ABB kommer att bli ännu mer internationellt än idag. Vi kommer att stärka vår position inom kärnaffärerna, dvs energi och automatisering, och dessutom utveckla nya affärsområden. U-länderna kommer att vara centralt för ABB:s utveckling, eftersom efterfrågan på våra produkter är klart störst där.
Menar Ni i BRIC-staterna (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina)?
– Ja, men inte bara där. Vi väntar oss även stark tillväxt i Sydostasien och i länder som Mexico. Det betyder dock inte att vi kommer att begränsa våra aktiviteter i länder som Schweiz. Vi kommer att utöka vår närvaro överallt, men med olika hastighet. Den internationella avmattningen har lett till dramatiska förskjutningar i den globala maktbalansen – västliga industriländer som USA, Japan och Tyskland har i och med utvidgningen från G8 till G20 erkänt att de inte är världens enda tillväxtmotorer under de kommande 30–40 åren.
Vilken genomsnittlig årlig tillväxt kommer ABB att åtnjuta på medellång sikt?
– Jag vet inte när vi kommer ur den här lågkonjunkturen. Därför är det svårt att göra någon tillväxtprognos. Vårt medellånga tillväxtmål, som vi kommunicerade 2007 och som skulle gälla till 2011, är hur som helst alltjämt gällande – med undantag för vår robotaffär. Det området blev särskilt drabbat av avmattningen, särskilt av den inom bilbranschen, så där kommer vi att justera ned våra medellånga tillväxtmål.
Varför knoppar ni inte av det sorgebarnet? Roboticsdivisionen har ju varit ett problem för ABB sedan flera år, även under högkonjunktur.
– Det kommer inte på fråga. Robotics är ett utmärkt affärsområde med fantastiska produkter och en bra distribution.
Hur kan du vara så optimistisk?
– Det är åtminstone inte för att jag väntar på bilbranschens återhämtning. Robotar blir allt vanligare i den allmänna industrin också, eftersom teknologin förbättras löpande. Ett bra exempel är den schweiziska brezelproduktionen .
Ska ABB-robotar baka brezels?
– Svårt att tro, jag vet (skrattar). Men det är en av flera nya attraktiva nischmarknader. Fram till för ett par år sedan kunde robotar enbart göra grovarbete, men idag har deras precision ökat markant. Dessutom kan robotar nu för tiden hantera klart ömtåligare produkter. Det är därför jag hyser sådan tillförsikt.
Även era konkurrenter tittar på dessa nischer.
– Det stämmer, men vi har fördelen av att kunna omstrukturera detta område i lugn och ro till skillnad från konkurrenterna som kanske befinner sig i finansiella svårigheter. Jag är övertygad om att vår robotdivision mår bättre om fem år än idag.
Internationellt sett omsätter ABB:s robotdivision ganska lite – den kritiska massan saknas.
– Det kan tänkas att divisionen omsätter lite med ABB-mått mätt. Men vet Ni vad? Det bekymrar mig inte. Området förtjänar att ledas som ett självständigt affärsområde, och så ska det också vara så länge utsikterna är så ljusa som nu.
Ni var redan inne på det: en del av era konkurrenter, till exempel Kuka är försvagade. Utgör de attraktiva förvärvsobjekt för ABB?
– Vi bevakar marknaden nogsamt, men det finns inga planer som jag tänker dela med mig av till Er här och nu.
Somliga väntade sig att ABB skulle avisera sitt första stora förvärv kort efter att ni blev vd . Men inget har hänt. Varför?
– Det vore mycket oförnuftigt av mig att göra onödigt stora förvärv efter bara ett par månader. ABB har inga luckor som omgående måste fyllas i sin portfölj. Det betyder inte att vi är emot stora förvärv. Men vi gör inget som inte skapar mervärde för ABB.
Inom vilka områden skulle förvärv kunna skapa mervärde?
– Energi och automatisering (skrattar).
OK, bra, det är ju ABB:s hela portfölj. Annorlunda formulerat: finns marknader där koncernen kan och ska växa mer än genomsnittet?
– Jovars, det finns geografiska luckor som vi skulle kunna fylla. Exempelvis är ABB hittills underrepresenterat i Nord- och Sydamerika och i Japan. Här kan vi helt klart växa mer. Primärt kommer det dock att ske organiskt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.