SAS gör en förlust på drygt 2 miljarder kronor för tredje kvartalet.
2 miljarder i förlust för SAS
Mest läst i kategorin
Coronaviruset och reserestriktioner har lett till ett ras i efterfrågan på flygresor. Antalet passagerare som reste med SAS minskade därför med 86 minskade under kvartalet och de totala intäkterna sjönk med 81 procent. Inrikesresorna har återhämtat sig snabbare än andra delar av vår verksamhet och står för större delen av intäkterna under kvartalet.
– Trots att vi vidtog omedelbara åtgärder för att minska kostnaderna, uppvägde inte en minskning med 67 procent den skarpa intäktsnedgången. Detta ledde till att resultat före skatt blev minus 2,1 miljarder kronor, omkring 3,6 miljarder kronor lägre än föregående år, säger Rickard Gustafson, SAS vd och koncernchef i en skriftlig kommentar.
Resultatet påverkades positivt med 840 miljoner kronor av en förstärkning av den svenska kronan, främst mot US-dollarn. Men i likhet med andra flygbolag innebar den negativa utvecklingen av flygplansvärderingar en nedskrivning om 1 040 miljoner kronor av vissa av flygplanstillgångarna.
– Vårt fokus på att bevara likviditeten är uppenbart, med ett negativt operativt kassaflöde om 320 miljoner kronor per månad, säger Rickard Gustafson.
Kassapositionen i slutet av tredje kvartalet uppgick till 6,2 miljarder kronor, vilket inkluderar de 3,3 miljarder kronor som har utnyttjats från kreditfaciliteten som har garanterats av den danska och svenska staten.
– Efterfrågan fortsätter att återvända långsamt och i enlighet med den återuppbyggnadsplan vi presenterade under andra kvartalet. Under kvartalet såg vi högst efterfrågan för inrikesresor och attraktiva europeiska sommardestinationer.
I juli hade SAS 8 700 avgångar, vilket representerar omkring 25 procent av förra årets offererade säteskilometer. Det är en ökning med cirka 20 procentenheter jämfört med den första månaden i kvartalet. Bolaget kommer under fjärde kvartalet fortsätta öka produktionen och förväntar sig att nå 30–40 procent av förra årets offererade säteskilometer i slutet av fjärde kvartalet.
SAS bedömning är att återhämtningsfasen för flygindustrin förväntas pågå till 2022 innan efterfrågan når mer normala nivåer, med en återgång till nivåerna före covid-19 under de efterföljande åren.
Närmare 4 000 uppsägningar (av totalt cirka 5 000) har nu slutförts och lokala anställningsavtal är under omförhandling. I juli tecknade SAS avtal om oursourcing av markstjänster både i Göteborg och Malmö och koncentrerar verksamheten till de tre knytpunkterna i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
Bolaget har genom en konstruktiv dialog med Airbus kunnat skjuta upp leveranserna av åtta A320neo och två A350-900. Dessa uppskjutna leveranser är viktiga eftersom de sänker investeringskostnaderna för 2021–2024.
Kommande steg i planen är att få godkännande för erbjudandet från obligations- och hybridinnehavarna vid fordringshavarmötet den 2 september, samt få godkännande för rekapitaliseringsplanen vid den extra bolagsstämma som enligt plan ska hållas den 22 september. Den reviderade rekapitaliseringsplanen beräknas vara genomförd i sin helhet i början av november.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.