Kosmetik- och hudvårdskoncernen Loreal ökade både sin försäljning och sina marginaler.
Loreal ökade intäkterna mer än väntat
Mest läst i kategorin
Kosmetik- och hudvårdskoncernen Loreal ökade den jämförbara försäljningen med 13,3 procent på årsbasis till 20,57 miljarder euro, vilket var bättre än Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 11,7 procent.
Europeiska kunder spenderade mer på läppstift och hudvård, vilket motverkade en svag återhämtning i andra regioner, inklusive Kina.
Rörelseresultatet växte 14 procent till 4,26 miljarder euro, väntat var 4,19. Rörelsemarginalen uppgick till 20,7 procent (20,5).
Nettoresultatet var 3,36 miljarder euro, +4,2 procent på årsbasis, väntat 3,51 miljarder euro.
Justerad vinst per aktie 6,73 euro jämfört med 6,05 euro på årsbasis, väntat 6,53 euro.
”Även med en betydande ökning av varumärkesinvesteringarna lyckades företaget ytterligare öka nettomarginalen, samtidigt som intäkterna ökade på bred front. USA har varit ’utmanande’ för de flesta lyxföretag, men Loreals jämförbara försäljning ökade med 10”, noterar Gerrit Smit, förvaltare av Global Best Ideas Equity Fund, i en kommentar.
”Aktieägarna kunde realistiskt sett inte ha önskat sig ett bättre resultat”, tillade Smith.