Finans Nyhet

Ytterligare ett bakslag för Bure

Publicerad
Uppdaterad

Bure når ingen framgång i fighten mot Rushrail och dess konkursbo.

Sara Johansson

Investmentbolaget Bure har återigen förlorat ett slag mot portföljbolaget Rushrail. Av ett protokoll från Stockholms tingsrätt framgår det att Bure inte får igenom önskan om en medförvaltare i konkursen av portföljbolaget.

Alltsedan Rushrail försattes i konkurs och advokat Lars Wiking på advokatfirman DLA Piper Sweden förordnats som förvaltare har investmentbolaget Bure, i egenskap som borgenär,  yrkat att tingsrätten ska förordna advokat Krister Levin på advokatfirman Nova som medförvaltare i konkursen. Bure har som grund för yrkandet uppgett att det förekommit oegentligheter i Rushrail och att Lars Wiking inte är opartisk då han bor i samma bostadsområde som en av ställföreträdarna i Rushrail.

Lars Wiking har tillbakavisat anklagelserna om opartiskhet och har även hänvisat till att det skulle leda till merkostnader i konkursen om ytterligare en förvaltare skulle förordnas, vilket inte är motiverande för borgenärskollektivet. 

Annons

Tillsynsmyndigheten i Konkkurser, TSM, har yttrat sig i frågan och har inget att tillföra utan låter rätten fatta beslut i frågan.

Tingsrätten skriver i beslutsprotokollet att ”de omständigheter Investment AB Bure har anfört utgör varesig jäv eller annat skäl för rätten att förordna en medförvaltare. Tingsrätten lämnar därför Investment Bures yrkande utan bifall”.

Ett eventuellt överklagande ska inlämnas senast den 7 februari 2017.

Annons

Tidigare…

Riskkapitalbolaget Bure Equity investerade cirka 20 miljoner kronor i järnvägsföretaget Rushrail så sent som den 8 maj 2012 och ägde därmed 30 procent av aktierna. Den andre ägaren är Couplers inc, som ägs av privatpersonerna Jan Berg och Jan Lindqvist.

Den 16 juli 2014 fattades ett beslut om nyemission varvid Scandinavian Trainpartners tecknade aktier motsvarande 85,7 procent. Efter nyemissionen ägde Couplers 10 procent och Bure 4,3 procent av aktierna. Bure har därefter klandrat nyemissionen och i december 2015 bifölls klandertalan av tingsrätten. Svea hovrätt har gått på Rushrails linje och Bure är därmed skyldig att betala rättegångskostnader om totalt 865.000 kronor till Rushrail samt till Scandinavian Trainpartner.

I en tidigare tvist hade riskkapitalbolaget satt sig i en knepig sits i portföljbolaget där Bure inte längre stod med i aktieboken, vilket bland annat gjorde att man varken kan kunde till en extra bolagsstämma och inte heller bli kallad. Den tvisten slutade i Högsta förvaltningsdomstolen som sade att Bure inte hade rätt att kalla till extra bolagsstämma. Bure Equity uppgav att  man förvägrats rätten till insyn i Rushrail sedan sommaren 2013 samt förlorat rätten att bland annat kallas till och närvara vid bolagsstämmor. Den extrastämma som Bure hade för avsikt att själv kalla till skulle leda till beslut om minoritetsrevisor och särskild granskare samt företrädesemission.

Annons