Finans Nyhet

Volvo Cars börsval: ”Logiskt med dubbelnotering”

Taggar i artikeln

Geely Volvo Cars
Volvo Cars, Geely, Hampus EngalluVolvo Cars, Geely, Hampus Engallu
"Om detta ska kunna bli ett börsnoterat bolag som alla andra så måste man ha en free float på minst 50 procent av aktierna. Om det ska kunna jämföras med liknande bolag så behöver nivån kanske ligga uppåt 60-70 procent, men jag tror att Geely nog vill behålla majoriteten av aktierna själva. Vi får se hur det blir, helt enkelt", säger Hampus Engellau. Foto (bakgrundsbild): TT
Publicerad

Fordonstillverkaren på Hisingen i Göteborg kan börsnoteras inom några veckor. Potentialen att bli en ny folkaktie är stor – kravet att bolaget behöver sälja ut minst 50 procent av aktierna blir emellertid en knäckfråga.

Anders Frick

Det säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, till Realtid, i en kommentar till gårdagens nyhet om Volvo Cars annalkande börsnotering.

– Det är många faktorer som spelar in, i allt från vad som ingår till värderingen, men Volvo Cars har absolut potential att bli en ny folkaktie. Bolagets modellprogram och motorprogram har en mindre komplex sammansättning är de tyska konkurrenternas, vilket gör att Volvos omställning till el är lättare att genomföra, säger Hampus Engellau.

Noteringen ser ut att bli på Stockholmsbörsen, men Hampus Engellau ser även fördelar i en eventuell dubbelnotering.

Annons

– Ambitionen från de kinesiska ägarna är att låta Volvo behålla svenskheten, och med svenska ankarinvesterare är börsnotering i Sverige ett logiskt alternativ. Samtidigt är ju ägaren Geely kinesisk, vilket gör att det finns en logik även i en dubbelnotering, säger han.

Medan investerare har en värdering på 150 miljarder kronor i åtanke hoppas bolaget självt på en värdering på 200 miljarder kronor.

– Det är ju svårt att i dagsläget uttala sig om en rimlig värdering, för det beror ju på vad som ingår. Om exempelvis Polestar ingår så kan det bli mer betalt, på grund av att den typen av bolag för tillfället prissätts lite annorlunda på börsen, säger han.

Annons

En knäckfråga är hur stor andel av aktierna som Geely säljer ut.

– Om detta ska kunna bli ett börsnoterat bolag som alla andra så måste man ha en free float på minst 50 procent av aktierna. Om det ska kunna jämföras med liknande bolag så behöver nivån kanske ligga uppåt 60-70 procent, men jag tror att Geely nog vill behålla majoriteten av aktierna själva. Vi får se hur det blir, helt enkelt, säger Hampus Engellau.

Annons