Finans Nyhet

Visa: Vi vill bli fintech-branschens ”champion”

Taggar i artikeln

Minna Technologies Tink Vipps Visa
VisaVisa
Helene Podsadni Nilsson, head of fintech Nordics & Baltics, Visa. Foto: Visa
Publicerad
Uppdaterad

Med ett dedikerat team på sex experter i Sverige vill Visa bli fintech-branschens ”champion”, säger Helene Podsadni Nilsson, Head of Fintech Nordics & Baltics, till Realtid.

Marlene Sellebraten

Norden och Baltikum är, enligt Helene Podsadni Nilsson, Head of Fintech Nordics & Baltics på Visa, Europas mest avancerade marknader för fintech. I och med Brexit har dessutom de baltiska länderna, i synnerhet Litauen, blivit hem till brittiska fintech-bolag i behov av en europeisk licens.

– Det är enklare att få en licens i Litauen och det finns där mycket stöd för fintech. Det är exempelvis sämre i Tyskland då det inte finns så många etablerade fintech-bolag, jämfört med Norden och Baltikum, säger Helene Podsadni Nilsson.

Med en bakgrund inom digital transformation och expansion inom betalnings- och, SaaS-industrin (software as a service) är fintech-branschen välbekant för Helene Podsani. Hon beskriver Visa som ett techföretag med tillgång till ett världsomspännande betalningsnätverk, snarare än ett betalningsföretag, vilket innebär att samarbete med tredjeparter är något centralt och naturligt för bolaget. Podsadni Nilsson leder idag ett team bestående av sex experter som jobbar dedikerat med fintech.

Annons

–  Det är väldigt viktigt att vi nu har ett lokalt team som enbart jobbar med fintech, samtidigt som vi har tillgång till lokal expertis i andra länder, till exempel i London, däribland ett konsult- och marknadsföringsteam inom Visa, säger Helene Podsadni Nilsson.

Hon fortsätter:

– Vi vill erbjuda de mest avancerade lösningarna till våra kunder och med fintech-bolagen kan vi leverera just det. Vi konkurrerar inte med dem utan vi samarbetar: de hjälper oss med att accelerera innovation och vi hjälper dem med att nå ut globalt, och det mycket lättare och snabbare än de skulle göra på egen hand. Vi stöttar många fintech, samarbetar med några och investerar i ett fåtal. Vi vill vara en ”fintech champion”.

Annons

Vi stöttar många fintech, samarbetar med några och investerar i ett fåtal. Vi vill vara en ”fintech champion”.

– Vi är övertygade om att det är väsentligt för oss att stötta fintech-ekosystemet. Vi kan exempelvis, genom samarbetet med Vipps, hjälpa dem att nå ut med bolagets mobila plånbokslösning till våra institutionella kunder utanför Norge. Vi har också 2017 investerat i Klarna som vänder sig till en ny generation av kunder. För att lyfta och komplettera vårt globala nätverk genomför vi även förvärv. 2019 köpte Visa upp Earthport, vilket adderade konto-till-kontobetalningar för gränsöverskridande betalningar till vårt kortbetalningsnätverk.

Sedan tidigare erbjuder Visa stöd till fintech-bolag genom bland annat sitt Fast Track-program som hjälper startups att snabbare kunna ansluta sig till Visas nätverk. Programmet har vuxit med 360 procent under 2020 och ska nu utvidgas med ett partner-toolkit samt certifieringsprogrammet Visa Ready for Fintech Enablers.

Annons

Som en fortsättning av detta arbete har även Visa  nyligen lanserat Fintech Partner Connect, ett partnerskap med 13 olika europeiska fintech-bolag som syftar till att erbjuda bolagens teknik till Visas kunder. Bland dessa bolag finns svenska Minna Technologies, som hjälper konsumenter med abonnemangshantering, och open banking-specialisten OpenWrks som Tink nyligen förvärvat.

– Vi bidrar med skala, know-how och hjälper fintech-bolagen ta fram en effektiv go-to-market-strategi. Vi hjälper dem också med compliance. Det är ofta så att de från början inte riktigt förstår hur lång resan är för att erbjuda betalningslösningar. Vi har fått höra från våra fintech-kunder att vi är snabba med att onboarda dem samt att det är en fördel att vi har lokala team som kan sina marknader, säger Podsadni Nilsson.

I motsats till andra startup-sektorer så har intresset för fintech varit fortsatt starkt sedan början av Coronapandemin, inte minst för att krisen påskyndat såväl e-handeln som kontaktlösa betalningar.

– Kontaktlösa betalningar har gått från bra-att-ha till måste-ha inom detaljhandeln. Transaktionsvolymen för kontaktlösa betalningar ökade med 71 procent mellan februari och April 2020 samtidigt som betalningsbeloppen fördubblades. Covid-19 har accelererat en förändring som pågått i flera år. Vi har inte märkt en minskning av affärer med fintech-bolag utan har genomfört många affärer, inklusive under sommaren. Vi hade förväntat oss att fintech-affärer skulle minska men så var inte fallet.

”Kontaktlösa betalningar har gått från bra-att-ha till måste-ha inom detaljhandeln.”

– Efterfrågan för innovativa lösningar har snarare ökat än minskat under pandemin i och med att bankerna ser ett behov av att snabbt anpassa sig till nya kundbeteenden.

Detta inkluderar även samarbeten om digitala valutor, exempelvis med Crypto.com och eToro Money i syftet att koppla ihop digitala valutor med Visas handlarnätverk. 

Annons