Sebastian Siemiatkowski
Sebastian Siemiatkowski
Fintech

Visa investerar i Klarna

Kortjätten går in i Klarna som nyligen fick banktillstånd från Finansinspektionen. "Det har möjliggjort samarbetet", säger Klarnas presschef Aoife Houlihan till Realtid.se.

Uppdaterad 2017-06-27
Publicerad 2017-06-27

Hur stor andel av Klarna som Visa köper hemlighålls. Men enligt ett pressmeddelande så är kortbolagets investering "en del av en global strategi för att öppna upp det egna ekosystemet och stödja partners som arbetar med att förändra och förstärka köpupplevelsen".

Måndagen den 19 juni stod det klart att Finansinspektionen godkänt Klarnas ansökan om banktillstånd, vilket varit avgörande för partnerskapet.

– I och med vårt bankstillstånd blir vi en del av ett betalnätverk för kortbetalningar, vilket möjligör detta partnerskap, säger Klarnas presschef Aoife Houlihan till Realtid.se.

Varför har ni valt att partna upp med just Visa?

– Det är ett av världens största nätverk för kortbetalningar och ett bolag som erbjuder innovativ teknologi, säger Aoife Houlihan.

Visa har även tidigare gjort investeringar i amerikanska fintech-jättar som Stripe och Square.

– Klarna har visat på sin starka expertis inom konsumentkreditfrågor och onlineköp och vi delar en vision om hur dagens online- och mobilhandel kan bli lika smidig som i den verkliga världen, säger Jim McCarthy i ett pressmeddelande.

Klarnas vd Sebastian Seimiatowski beskriver samarbetet som "ett naturligt steg".

– Vi förstår båda konsumentkrediter och värdet av konsumentfokus vid utvecklandet av innovativa betalningslösningar, säger Sebastian Seimiatowski, i en kommentar.

Samarbetet syftar också till att stärka Klarnas globala närvaro och produktutbud, enligt pressmeddelandet.

Klarna grundades 2005 i Stockholm med målet om att göra det enklare att handla online. Sedan dess har bolaget gjort en imponerande tillväxtresa. Men under helåret 2016 sjönk dock Klarnas vinst, jämfört med året innan.

Resultatet efter skatt landade i fjol på 113 miljoner kronor, vilket är elva procent lägre än under 2015. Samtidigt ökade omsättningen till 3,6 miljarder kronor. Även kreditförlusterna steg med 21 procent till drygt en halv miljard kronor.

Ökad e-handel i Europa

Visa spår, med hänvisning till statistik från Forrester, att vi får se tvåsiffrig tillväxt inom e-handel de närmaste åren i Europa.

E-handeln väntas utgöra tolv procent av den totala handeln i Europa år 2021, enligt Forrester.

Onlineförsäljningen spås växa med i genomsnitt tolv procent årligen, de kommande fem åren.

Källa: Visa

Platsannonser

Logga in