Bank

Virtuella konton på SEB ska ge snabbare tillgång till kontanter

Globala företagskunder hos SEB får tillgång till en ny lösning som centraliserar insamling av betalningar och ska ge tillgång till hela organisationens sammanlagda kontanter.

Publicerad 2020-07-09

Med den nya tjänsten för att centralisera insamlingen av fordringar är tanken att ge kapitalförvaltare bättre synlighet av likviditetsläget. Med en automatiserad process ska det enligt ett pressmeddelande ge snabbare tillgång till kontanter.

IT-konsultbolaget Tietoevry har byggt lösningen som man kallar virtuell kontohantering åt SEB. Det här ska göra det möjligt att hantera och utnyttja rörelsekapitalet mer effektivt på koncernnivå där hela organisationens sammanlagda kontanter kan utnyttjas exempelvis för att täcka kortsiktiga finansieringsbehov.

Lanseringen är en del av bankens bredare planer för att investera i kontanthanteringstjänster.

– Jag ser virtuell kontohantering som ett riktigt bra komplement till vårt befintliga erbjudande och detta kommer att vara en viktig förstärkning när vi växer utanför traditionella kontanthanteringsprodukter. Vi kommer bland annat att stärka vårt erbjudande när det gäller flexibilitet och självbetjäning. Detta kommer att göra det möjligt för oss att stödja våra kunders behov på ett mer effektivt sätt, säger Tommy Adriansson, chef för produktområdet likviditet på SEB i en kommentar.
 

Platsannonser