- Publicerad
För sjuttonde året i rad har Regi Research & Strategi genomfört sin stora branschstudie där kundnöjdheten mäts bland Sveriges största kommunikationsköpare. Här presenteras årets vinnare.
Tre snabba frågor till Pia Grahn, vd för Regi:
Vad kan du säga om tävlingen?
– Överlag så kan vi se att många byråer får väldigt fina bedömningar av sina byråer, så konkurrensen om första placeringarna är som vanligt väldigt hård. Totalt sett har ju 181 byråer ingått i studien fördelat på 17 olika kategorier, så det är ändå inte alls många av dem som belönas. Så det är hård konkurrens om topplaceringarna.
På vilket sätt sticker vinnarna ut? Finns det någon gemensam nämnare?
– Eftersom det är byråernas kunder som gör bedömningarna, så kan man se att de byråer som hamnar i topp har de nöjdaste kunderna. Ofta är dessa byråer proaktiva, engagerade och de får också höga bedömningar vad gäller kreativitet och strategisk kompetens. Även projektledningen värderas högt. En annan gemensam nämnare är att de byråer som ligger på första plats ofta ses som en partner av sina kunder, inte som en leverantör.
Ser du några trender i PR-branschen?
– PR-byråerna stärker sin ställning i konkurrensen om uppdrag visar årets studie, då uppdragen blir allt mer komplexa. Vi ser att den ökande konkurrensen främst kommer från andra typer av konsultföretag inom IT, management och affärsutveckling som exempel. Men konkurrensen ökar också inom kommunikationsbranschen, över disciplingränserna. Och det är främst flera av landets pr-byråer som har breddat sitt erbjudande med en bredare palett av kommunikationstjänster och därmed är de också med och tävlar om fler uppdrag.
Här är hela vinnarlistan:
Årets Byrå 2017:
Brand Experience (byråer 7-25 miljoner kronor)
1. Knut Kommunikation
2. Life Event
3. Eventyr
Brand Experience (byråer 25+ miljoner kronor)
1. Le Pacte
2. Nine Yards
3. UMG
Contentbyråer
1. Make Your Mark
2. Curious Mind
3. Matter
Digitalbyråer (byråer 7-25 miljoner kronor)
1. Winston
2. Fröjd
3. IVEO
Digitalbyråer (byråer 25+ miljoner kronor)
1. Doberman
2. Antrop
3. Daytona
Mediebyråer
1. Tre Kronor Media & MEC (delad plats)
3. Scream
PR-Byråer (byråer 7-25 miljoner kronor)
1. New Republic
2. Mindmakers PR
3. Welcom
PR-Byråer (byråer 25+ miljoner kronor)
1. Westander
2. Gullers Grupp
3. Springtime
Reklambyråer (byråer 7-15 miljoner kronor)
1. WDW Creative
2. Klapp.co
3. R3
Reklambyråer (byråer 15-25 miljoner kronor)
1. Ord & Bild Reklambyrå
2. BerntzonBylund
3. IK Stockholm
Reklambyråer (byråer 25-50 miljoner kronor)
1. FCB Fältman & Malmén
2. Ellermore
3. Vinter
Reklambyråer (byråer 50+ miljoner kronor)
1. King
2. Forsman & Bodenfors
3. Åkestam.Holst
Varumärkes- & Designbyråer (byråer 7-25 miljoner kronor)
1. Super Tuesday
2. Söderhavet
3. Paradigm Brand Consultancy
Varumärkes- & Designbyråer (byråer 25+ miljoner kronor)
1. Seventy
2. Identity Works
3. Bold
Produktionsbyråer
1. More Digital Studio
2. Ink n Art
3. Populate
Produktionsbolag
1. Oddway Film
2. NAIVE
3. ProLounge
Årets Stora Kommunikationsbyrå (byråer 100+ miljoner kronor)
1. Forsman & Bodenfors
2. Gullers Grupp
3. DDB Stockholm