Annons

Annons

rjav.jpg

Rikard Josefson, vd för Avanza.
Rikard Josefson, vd för Avanza.

"Vi växer på egna meriter"

Antalet kunder hos Avanza har på två månader ökat med 21 300 - men att det skulle ha något att göra med misstankar om penningtvätt hos Swedbank avvisar Avanzas vd Rikard Josefson.  –Vi växer på egna meriter, säger han till Realtid.

 

2019 har börjat bra för Avanza. Hittills i år har nischbanken fått 21 300 nya kunder, varav 11 300 tillkom i febrauri. Totalt har nu Avanza 858 400 kunder.

Men att tillströmningen av nya kunder skulle ha något samband med misstankarna om penningtvätt i Swedbank, vill han inte kännas vid.

– Februari var en stark månad. På marginalen kan det säkert vara en och annan kund som gått över till Avanza för att man tappat förtroende för sin vanliga bank - men den främsta förklaringen till vår starka tillväxt hittills i år ligger i att börsåret börjat starkt i kombination med att många så här års tar tag i sin privatekonomi. 

Annons

Annons

– Jag är säker på att vår tillväxt hittills främst bygger på egna meriter. Och är det så att kunder väljer att lämna de traditionella storbankerna för till exempel Avanza, så är en månad ändå en alldeles för kort tid för att dra några slutsatser.

Uppmärksamheten kring Danske Bank, Swedbank och nu också Nordea och misstankar om penningtvätt tas på största allvar av Avanzachefen.

– Alla aktörer inom banksektorn är i förtroendebranschen. Det som händer just nu påverkar oss alla. Och ett skadat förtroende tar tid att återskapa.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons