Annons

Annons

IMG-5867.JPG

Lotta Lovén är chef för Swedbanks digitalenhet som bland annat beslutar om fintech-investeringar. Foto: David Gustavsson

"Vi söker kompetenser utan ekonom-bakgrund i dag"

Swedbanks tvåårsjubilerande digitalenhet har hittills investerat totalt 50 miljoner kronor i två fintechbolag. Nu söker enheten också nya kompetenser inom it och beteendevetenskap för att möta techutmaningar, berättar digitalchef Lotta Lovén.

Swedbank-enheten "Digital banking" leds av Lotta Lovén som även sitter i bankens koncernledning. Avdelningen har ansvar för digital transformation, men dem ska också hitta fintech-samarbeten.

Bland annat har två två betalbolag valts ut från bankens accelerator i Riga. 

– Men vi är i ett tidigt skede och bara skrivit ett "letter of intent". Framtiden får utvisa hur vi går vidare, me det de gör är intressant. Så jobbar vi ofta med startups, säger Lotta Lovén till Realtid.se när vi träffar henne på Swedbanks stora huvudkontor i Sundbyberg.

Annons

Annons

Söker bredare

Under hösten ska nya startups ta plats på acceleratorn i Riga. Den här gången söker man bredare inom teknik för fastighetsbranschen, på complianceområdet (regtech) och inom cybersäkerhet, blockchain och försäkringsteknik (insurtech).

Hittills har Swedbank gjort två fintech-investeringar, varv en på 17 miljoner kronor i Göteborgsbolaget Minna Technologies, tidigare Mina tjänster.

Och ytterligare knappt 30 miljoner i isländska Meniga. Det förstnämnda bolaget är integrerat på bankens internet- och mobilbank, under namnet "Abonnemangshjälpen".

– Tjänsten genererar konkret kundvärde genom att optimera våra kunders vardagsekonomi kring prenumerationer, abonnemang och andra återkommande betalningar i ett gränssnitt. Det kan spara dem mycket pengar varje månad. Det vi gör nu är att titta på hur vi kan fördjupa samarbetet och ta det vidare. Det finns inget konkret jag kan berätta om nu. Men det kommer snart en pilot, säger Lotta Lovén.

Isländsk pärla

Det andra bolaget, isländska Meniga, AI-analyserar bland annat bankkunders spar- och utgiftsbeteenden, för att skapa en ekonomisk överblick. Meniga ska nu integreras i mobilbanken.

– De ligger i teknisk framkant och har funnits länge på marknaden och hunnit mogna, samt visat att de är skalbara och är enkla att samarbeta med. De har stor förståelse för vår verksamhet och deras tjänst är i linje med vårt stora fokus på att förenkla privatkunders ekonomi. Vi ser även motsvarande efterfrågan på företagssidan när det kommer till bokförings- och likviditetstjänster, där vi också ha lösningar på gång, säger Lotta Lovén.

Konkurrenten Nordea har sagt sig vilja skapa ett Appstore för finanstjänster. Swedbank har valt en mellanväg, enligt Lotta Lovén.

– Vi är inne på en mer kombinerad resa där vi både integrerar lösningar och framöver kanske samarbetar med externa aktörer. I vilket fall är vi måna om att behålla en nära relation med kunderna.

Blir storbanker mer av backoffice-leverantörer i framtiden, medan fintechbolagen tar kundrelationen?

– Vi hör ofta det, men jag ser inte en sådan trend, utan snarare att vi möter våra kunder i fler kanaler och på nya ställen. Och inte bara på bankkontoren, telefonbanken och via internetbanken, utan även genom externa nya aktörer.

Lotta Lovén tillägger att fintechbranchen också fortfarande är mycket i sin linda, och att bankerna hämtat in deras tidigare försprång.

– Den första vågen av svensk fintech fokuserade mycket på att lösa riktiga problem, när banker var sämre på den digitala upplevelsen. Men nu har vi hämtat igen och har generellt bra mobilappar. Så det fönstret har stängts.

– I dag måste man ha en riktigt bra tjänst att erbjuda. Det räcker inte att bara vara tekniskt vass, för vår del är det dessutom viktigt att tjänsten verkligen adderar kundvärde och går att skala upp. Nu handlar det för oss mer om att köpa en funktion, till exempel Meniga.

Kommer bankhotet snarare från techjättar som Amazon, Google och Apple?

– Jag delar den analysen att fintech och banker går i armkrok, medan vi måste hålla ett extra öga på plattformsbolagen som redan har många kunder. Samtidigt har konsumenter förtreonde för banker på det finansiella området. Vi har en fördel genom att vara en trygg partner och genom att hantera kundernas data på ett tryggt sätt.

Hur menar du då?

– Jag tror många inte minst kinesiska aktörer inte är vana att värna konsumenten på samma sätt som här i området. Det är tydligt att det inte reflekterat över GDPR. Det är något de kliar sig i huvudet över. GDPR ger mycket makt till privatpersoner och hur deras data ska användas utifrån kundvänliga regelverk, och det är i grund och botten något väldigt positivt.

I augusti var Lotta Lovén och Swedbanks vd Birgitte Bonnesen på Kina-resa och träffade bolag.

– Vi fördjupade oss bland i hur man jobbar med medarbetare i Kina och rekryterar. Vi besökte bland annat [söktjänstföretaget] Baidu [Kinas största söktjänst och den fjärde största i världen efter Google] som ser sig mer som ett en blandning av bolag och högskola. Där får medarbetare ständigt vidareutveckla sig. Företaget ser till att fortbildning blir en naturlig del.

– Även Swedbank söker numera människor som har annan profil än en traditionell banking-bakgrund. Det är nödvändigt för att utveckla användarupplevelsen och nya teknologier, så det är allt från beteendevetare till teknisk kompetens.

Använder AI-kundtjänst och experimenterar med blockchain

Swedbanks AI-tjänst Nina släpptes för 4,5 år sedan och klarar i dag 85 procent av totalt över 80.000 frågor den virtuella assistenten/kundtjänstboten får varje månad.

Den bygger på samma system som Apples Siri. Nina har tränat på de 20 vanligaste frågorna som inkommer till kundcentret.

Nina motsvarar en arbetsstyrka på 40-50 personer. Men kunders ställer också fler frågor i dag, så det har ännu inte medfört några neddragningar. Nu tittar banken på om Nina kan hjälpa personalen med supportfrågor.

Nina har inte heller lett till att bankkontor stängts ned. Samtidigt testar banken nu lösningar, till exempel popup-kontor i Mall of scandinavia i Solna, för att möta kunderna där de är.

Banken tittar även på den nätverksbaserade databastekniken och transaktionsverktyget blockchain, ursprungligen systemet bakom bitcoin. Swedbank experimenterar med blockchain kring främst KYC-processer ("know jour costumer").

Banken tittar också på hur KYC-hantering kan automatiseras med AI. Men i brist på konkreta användarexempel har banken inte gjort några blockchain-investeringar.

Källa: Lotta Lovén, digitalchef på Swedbank

2.000 "fintechs" på PSD2-plattformen

Swedbank släppte i våras sin Open Banking-plattform, alltså en plattform där banken, om kunden tillåter, delar med sig av kunders konto- och transaktionsdata till fintechbolag som kan bygga nya eller bankgemensamma tjänster på datan.

Detta är en följd av EU:s nya betaltjänstlag PSD2 som infördes i maj i år och förbjuder banker att hemlighålla sådda information. Syftet: att öka konkurrensen på finansmarknaden.

För att ta del av PSD2-data, som delas kostnadsfritt, kan fintechbolag, med rätt tillstånd, registrera sig på bankers så kallade Open Banking-plattformar. 

2.000 aktörer har registrerat sig på Swedbanks plattform. Tillsammans har de totalt skapat 6.000 PSD2-databaserade testappar och funktioner. Till skillnad från Nordea har Swedbank varit tyst om sin plattform. 

– Vi jobbar inte med bred marknadsföring utan har utarbetat våra API:er i vår interna infrastruktur. Och det här är egentligen inget nytt för oss. Hela vår mobil-infrastruktur är byggd i lager på en API-struktur, säger Lotta Lovén.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons