Finans Nyhet

”Vi ska bli finansvärldens Amazon”

Taggar i artikeln

fond Fondtorg Försäkring
”Ingen annan tänker i de banor vi gör”, säger Björn Bringes, vd och medgrundare på Alpcot. Foto: Alpcot.”Ingen annan tänker i de banor vi gör”, säger Björn Bringes, vd och medgrundare på Alpcot. Foto: Alpcot.
”Ingen annan tänker i de banor vi gör”, säger Björn Bringes, vd och medgrundare på Alpcot. Foto: Alpcot.
Publicerad
Uppdaterad

Finansbolaget Alpcot var inte bara före Savr med en billighetsplattform för fonder – nu vill företaget både hantera din privatekonomi och konkurrera med Söderberg & Partners om företagskunderna.

Sverker Brundin

Alpcot har ett till synes snarlikt erbjudande som den hajpade fondtorgsutmanaren Savr. Även Alpcot har ett fondtorg där kunden precis som hos Savr får rabatt på fondavgiften. Den kickback, distributionsavgift, som exempelvis Avanza och Nordnet tar ut från fondbolagen ger man istället tillbaka som rabatt. 

I Alpcots fondplattform finns just nu 1 119 fonder och som mest får man 50 procent i rabatt (vilket specifikt gäller PriorNilsson Idea B). 

– Antalet fonder är rörlig materia och en del fonder som kunderna inte handlar har vi tagit bort, säger Alpcots vd och medgrundare Björn Bringes.

Annons

Savr har gjort en stor grej av modellen i sin marknadsföring vilket också har resulterat i en hel del medienärvaro, medan Alpcot flyger betydligt längre under radarn. Ändå lanserade Alpcot sitt fondtorg redan i april 2019, mer än ett halvår före Savr. Det var visserligen bara en internlansering där Alpcot flyttade över sina 7 000 kunder från det värdepappersbolag som man varit ett anslutet ombud till tidigare. 

– Vi lanserade våra tjänster skarpt i mitten av december, och det är för tidigt att uttala sig om hur kundtillströmningen ser ut, säger Björn Bringes.

Men i jämförelse med Alpcot har Savr enligt honom en mycket tunnare utbud av tjänster.

Annons

– Det räcker inte att bara vara billigast. Man behöver erbjuda mer. Vi vill bygga en plattform där vi samlar kundens hela ekonomi med hjälp av Tinks open banking-tjänster. Vi kan analysera hela din portfölj och se hur mycket du kan spara, trots att dina värdepapper inte ligger hos oss, säger Björn Bringes.

För detta tar Alpcot ut en månadsavgift på som mest 99 kronor som Björn Bringes kallar Spotifymodellen, även om Alpcots avgift är uppbyggd som en trappa. Enligt Alpcot är man alltid billigare än andra nätmäklare.

Alpcot har legat lågt med större marknadsföring men gjorde en kampanj i sociala medier under vintern. Det kom många besökare till kampanjsidan, men Björn Bringes är missnöjd med konverteringen så bolaget gör nu en vidare analys av vad man kan göra bättre. 

Annons

Lannebo Småbolag är den mest populära fonden hos Alcot, med 1 755 innehavare. 

– Av våra fem populäraste fonder finns fyra inte hos Savr, säger Björn Bringes.

Han saknar för närvarande tre fondbolag – Swedbank Robur, Handelsbanken Fonder och JP Morgan Asset Management.

Förutom fonder har Alpcot har också internetbaserad aktiehandel för bolag i Sverige, Finland och Danmark samt telefonbaserad handel för bolag i USA. Dessutom en hel del andra tjänster.

– Savrs erbjudande är extremt nischat i jämförelse, säger Björn Bringes.

Undertecknad ställer en fråga och har sedan svårt att få stopp på honom – orden och idéerna fullkomligt flödar fram där vi sitter i ett konferensrum på Alpcots kontor på Östermalm i centrala Stockholm, nära Stureplan där Savr huserar.

För att demonstrera allt man kan göra kopplar Björn Bringes glatt upp sitt eget sparengagemang med hjälp av BankID. Ett antal miljoner kronor tornar upp sig och det mesta är i aktier. Riskfyllt generellt sett och kanske särskilt i dessa dagar. Portföljen får en sjua, högsta risknivå, i Alpcots egen riskanalys.

– Ja, men det här är inte allt mitt sparande. Vi kan bara se det som Tink idag kan koppla upp. Jag har också andra, mindre riskfyllda tillgångar, urskuldar han sig.

Alpcot grundades 2006 i London som en mer traditionell kapitalförvaltare och har genom åren haft flera olika fonder. För närvarande är det två. 2014 startades det svenska bolaget. Det är här som den nya fintechplattformen tas fram och den som är bolagets huvudsatsning. Ambitionsnivån är hög.

– Vi ska bli finansvärldens svar på det som Amazon är idag för detaljhandeln, säger Björn Bringes.

Amazon har 750 000 anställda, ni har 25. Det är en bit kvar?
– Ja, men det här är en resa som precis har börjat, skrattar Björn Bringes. 

När man kopplar upp sig mot Alpcot behöver man ansluta en mängd konton, om man nu har det. Det går att lägga till information kring konton för kontanter, fondkonton, aktiedepåer och bolån. En stor mängd banker går att koppla upp, men inte alla.

– Vi ska själva bygga scrapers på de värdepappersbolag som Tink inte klarar, säger Björn Bringes.

Alpcot är också försäkringsförmedlare och hjälper såväl privatpersoner som företag, både via rådgivning och automatiserade tjänster. Ett exempel är tjänstepensioner där den genomsnittlige tjänstemannen enligt Alpcot har åtta olika tjänstepensioner. 

– Inte sällan hittar vi tjänstepensioner som kunden inte ens kände till, säger Björn Bringes.

För att kunna göra det har Alpcot informationsfullmakt för att sammanställa samtliga pensionsförsäkringar. Sammantaget är 27 försäkringsbolag med i Alpcots system.

Vill man få fonderna analyserade visar Alpcot hur mycket billigare de blir om man köper dem på Alpcots plattform istället. Exempelvis 29 procents rabatt på East Capital Ryssland jämfört med hos SEB. Alpcot har också indexfonder, men det blir 0 i rabatt för exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära jämfört med Nordnet.

– De är så billiga så det skulle inte funka att ge rabatt där också, säger Björn Bringes.

Framåt vill han lansera en massa nya produkter. Han har nästan svårt att hålla tillbaka och det blir lite rörigt – vad gäller nu, vad kommer sedan och när?

Han pratar till exempel om att det ska gå att se alla sina försäkringar och att det ska gå att få rabatter även på dessa. I detta syfte har Alpcot ett samarbete med försäkringsorganisationen Tydliga.

– Senare i vår ska vi komma med ett erbjudande för att se över våra kunders och potentiella kunders tjänstepensioner för att kunna sänka avgifterna för dem.

I december lanserade Alpcot ett verktyg för att analysera risken i sparandet samt  prognoser för sparandet inklusive pensionen.

– Ingen annan tänker i de banor vi gör, säger Björn Bringes.

Det ska dessutom gå att få hela sin familjs ekonomi analyserad. 

– Med hjälp av statistik från statistiska centralbyrån kan vi ta fram de största finansiella riskerna. 

Det kan vara om du är gift eller sambo, vilket bolån du har, var du bor, hur många barn du har, hur stor risken är att du blir av med jobbet eller hur familjens ekonomi påverkas om ett barn blir långtidssjukt. 

– I visionen kan vi säga att om du bor i Oxelösund, som är den kommun med den största exponeringen mot en arbetsgivare, SSAB, och att om du har en bostad där är det inte ultimat att investera i stålaktier. Och i worst case scenario, om SSAB lägger ned, är det extra viktigt med en inkomstförsäkring.

Senare under året ska Alpcot släppa en fondbytesblankett. Genom att signera med BankID ska det då gå att rakt av byta till Alpcots fondtorg.

Har ni funderat på att släppa en fondrobot i stil med Lysa?
– Vi skulle kunna lansera en liknande tjänst som Lysa baserad på vår portföljgenerator. Antingen helt gratis eller billig, säger Björn Bringes.

När kan den typen av tjänst komma?
– Garanterat under året.  

Ytterligare idéer handlar om att läsa in och analysera bolån och även agera förmedlare.

– Exakt hur det ska se ut har vi inte satt ned foten kring än. Det kanske blir till hösten, men vi behöver tillstånd först. 

Nästa steg är en internationell lansering. Hittills har bolaget klarat sig med eget kapital och visst tillskott från affärsänglar – trots ökande förluster. Men till hösten siktar man på att ta in upp till 50 miljoner kronor.

– Vi tittar på att lansera i grannländerna, men vi kanske hellre börjar med Storbritannien. Eftersom vi redan har ett systerbolag där ligger det nära till hands. 

Det är mycket prat om Savr, Avanza och Nordnet under intervjun. Men huvudkonkurrenten är enligt Björn Bringes Söderberg & Partners.

Även Söderberg & Partners har ett fondtorg där de ”bjuder” kunden på förmedlingsavgiften.
– Du måste betala för rådgivning hos Söderberg & Partners. Den rådgivningsavgiften är betydligt högre än hos oss.

Alpcot konkurrerar också med Söderberg & Partners om tjänstepensionslösningar för företag.

– I veckan tog vi en stor kund med mer än hundra anställda från Söderberg & Partners, berättar Björn Bringes stolt.

Alpcot anställer just nu – särskilt rådgivare och programmerare.

– Om du jämför oss med de traditionella bankerna har vi byggt allt från scratch. Vi använder den senaste tekniken och det senaste depåhanteringssystemet. Vi behöver ingen handpåläggning utan allt är väldigt automatiserat.

Alpcot har rådgivare som man kan ringa, framför allt riktat till de förmögna kunderna och sådana som har behov av mer komplex rådgivning.

Det är stor turbulens på marknaden för närvarande. Hur märker ni det?
– Framför allt hos våra rådgivna kunder. Vårt synsätt att man inte ska ligga med för hög risk i sina fonder. Det är viktigt att se på det långsiktigt. Vi förespråkar en livslång placeringshorisont, säger Björn Bringes.

Har även sysslat med jordbruk

Alpcot grundades 2006 i London av tidigare samboparet Katre Saard och Björn Bringes (som förut hette Björn Lindström). 2014 startade de Alpcot AB. Bolaget är ett dotterbolag till brittiska Alpcot Ltd. 

Katre Saard arbetar i London med Alpcot Capital Management (ACM), som är Alpcots fondbolag och Björn Bringes arbetar i Stockholm med Alpcot AB.

Båda har sedan tidigare lång erfarenhet från finansbranschen och har bland annat varit med och grundat East Capital och Gustavia fonder. 

Företaget är självfinansierat. Ägare är Björn Bringes och Katre Saard, några externa investerare samt övrig personal. Under hösten kommer företaget att gå ut i en större kapitalrunda.

Den 20 december 2018 fick bolaget tillstånd att bedriva värdepappersrörelse. Denna kom igång i april 2019.

Alpcot hade tidigare aktivt ägande i då börsnoterade Alpcot Agro – senare Agrokultura – där verksamheten handlar om att köpa och bruka jordbruksmark i forna Sovjetunionen. Alpcot AB hette fram till förra året Alpcot & Partners AB. Namnbytet skedde av varumärkesskäl.

Goodwill påverkar resultatet

Nettomsättning 2018-12: 15,1 miljoner kronor – ned 33 procent jämfört med 2017.

Björn Bringes: ”Det blir något större omsättning 2019 jämfört med 2018. Alpcot förvärvade nio bolag och rörelser mellan november 2014 till oktober 2016. Ett bolag sålde vi tillbaka under 2017, vilket förklarar en del av nedgången i omsättningen 2018 jämfört med 2017. Vidare lade vi om affärsmodellen och arbetar långsiktigt med att ha nettomodeller med transparenta avgifter för rådgivning, och inga så kallade upfront-ersättningar som förekom i de bolag Alpcot förvärvade.”

Resultat 2018-12: -5,4 miljoner kronor, ned 76 procent jämfört med 2017.

Björn Bringes: ”I det skede Alpcot befinner sig i nu har vi inte prioriterat resultatet. Omsättningen från den traditionella försäkringsförmedlingen ökar något 2019 jämfört med 2018 trots att många ersättningar från försäkringsbolagen har sänkts. Vi har helt enkelt tagit nya kunder. Det är en trend som ser ut att fortsätta under 2020. Att vi gör förlust beror huvudsakligen på två saker. 1) Vi har förvärvat kundstockar tidigare, vilket skapat goodwill i vår balansräkning. Vi skriver av goodwillen över fem år. Det är alltså en ren avskrivning och påverkar inte vårt kassaflöde. Under 2018 låg avskrivning på goodwill på 2,3 miljoner kronor. 2) Vi har sedan hösten 2017 investerat i att bli värdepappersbolag samt att bygga en digital plattform. Det är först i december 2019 som vi gick ut och lanserade våra tjänster, vi har tagit en stor del av investeringen i värdepappersrörelsen och den digitala plattformen över resultaträkningen under 2017, 2018 och 2019. Det är en medveten och långsiktig satsning. ”

Antal anställda 2018-12: 21. Nu: 25.

Annons