Annons

Annons

"Vi har absolut inte sett slutet på skiftet till e-handeln"

"Den förändring som Ellos har gjort hade inte varit möjlig i dag i en publik miljö", säger riskkapitalbolaget Nordic Capitals David Samuelson. Efter försäljningen av Ellos Group kommer Nordic Capital äga drygt 10 procent i den belgiska modekoncernen FNG.

Nordic Capital meddelade natten till fredagen att bolaget har tecknat avtal om att sälja Ellos Group till det belgiska modebolaget FNG NV för 2,4 miljarder kronor. David Samuelson, med titeln principal hos rådgivaren till Nordic Capitals fonder, berättar för Realtid om visionen som riskkapitalbolaget hade med Ellos när första investeringen gjordes 2013, för sex år sedan.

– Vi ville vara med och utveckla och driva den framtida e-handeln där den absolut största och mest välkända aktören var Ellos där vi såg potential att ändra om den gamla affärsmodellen till en framtida digital affärsmodell. Det har de gjort och det har tagit flera år av investeringar både i personal, IT-system och industrifastigheter. 

Varför har ni valt att sälja?
– Efter en omfattande transformation till att bli Nordens ledande e-handelsplattform har vi nu haft en period av en lönsam tillväxt och då har vi fått fundera över vad som är nästa steg i tillväxtfasen. I detta fall har vi fått in en hel del intressenter. Det har varit tydligt för omvärlden att det har gått bra för Ellos. Köparen FNG är en bra match med ett bra komplement. 

Annons

Annons

Hur länge har diskussionerna förts?
– Det har varit en del intressenter som har hört av sig under året eller åren. Den här typen av dialog med FNG gick in i en intensiv fas den senaste tiden.

Hur länge den intensiva dialogen pågått vill dock inte David Samuelson gå ut med.

Nordic Capital kommer att bli en betydande minoritetsägare i FNG efter att transaktionen är slutförd.

– Vi tror att  Ellos kommer att fortsätta att utvecklas på ett bra sätt. Sedan finns det en rätt omfattande samordning runt e-handeln, korsförsäljning och inköp. Det är betydligt enklare att äga aktier i ett börsnoterat bolag där vi kan sälja på marknaden i framtiden.

En betydande minoritetsägare, hur mycket kommer ni äga?
– Affären är inte stängd ännu. Den exakta procentsatsen kommer presenteras då men det kommer bli strax över 10 procent. Det är en betydande andel men inte en kontrollerande andel.

Nordic Capital kommer inte ha kvar någon styrelseplats i Ellos efter försäljningen, enligt David Samuelson som därmed lämnar sin plats som ledamot i styrelsen.

Under 2018 kom uppgifterna om en eventuell börsnotering av Ellos.

Varför blev den inte av?
– Vi tittade på olika försäljningskanaler löpande. En sorts försäljning är egentligen inte mer värd än någon annan. Vi tittar alltid på situationen och vad vi tycker är mest rätt för bolaget långsiktigt.

David Samuelson som räknar upp flera anledningar till varför investeringen var bra för Nordic Capital.

– Vi är framförallt nöjda med utvecklingen i Ellos. 

– Det finns olika dimensioner, dels vad vi har gjort med bolaget utifrån den visionen vi hade, att tillsammans med ledningsgruppen transformera bolaget till att bli en ledande e-handelsaktör i Norden. Det har vi verkligen lyckats med. Vi ser det både i siffrorna hos bolaget och i bemötandet hos konsumenter och hos det uppenbarligen intresset från ledande branschkollegor. Det är vi väldigt nöjda med. 

– I synnerhet om man både tittar på fjolåret 2018, som generellt var tufft i detaljhandeln och även hos andra e-handlare, så hade Ellos en väldigt fin utveckling som fortsatt även 2019 där Ellos tagit marknadsandelar.

Hur ser du på e-handelsmarknaden i dag?
– Generellt kommer konsumenterna fortsätta att konsumera men fråga är vad de kommer vilja köpa och var. 

– Om man tittar på var, om det är e-handeln eller fysisk butik, så har vi absolut inte sett slutet på skiftet till e-handeln. Däremot är det många aktörer som fått se över sin verksamhetsmodell såsom Zalando och Boozt som haft motgångar på börsen förra året eftersom de inte levererat lönsamhet som man har utlovat.

Enligt David Samuelson är den vinnande affärsmodellen att ha egna varumärken i kombination med andra märken, så som Ellos har. Han berättar även att konsumentsektorn är under kraftig förändring, där Nordic Capital ser att det finns fler aktörer som behöver hjälp.

– Den förändring som Ellos har gjort hade inte varit möjlig i dag i en publik miljö. Vi tog bort katalogen och sänkte omsättningen med 20 procent första året. Investeringarna skulle bära frukt senare, inte första året. Ledningen och styrelsen hade inte vågat ta detta beslut om bolaget var börsnoterat.

Ser ni fler investeringsmöjligheter i denna sektor?
– Det gör vi. Vi utvärderar löpande. Vi är övertygade om att det finns bra investeringsmöjligheter i konsumentsektorn generellt och inom detaljhandeln. Däremot under denna snabba förändringstakt som pågår gäller det att vara väldigt selektiv vad man investerar i. Där har vi ett team, där jag arbetar, som bara jobbar med konsumentinvesteringar.

– Förändringstakten kommer inte att minska.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons