Finans Nyhet

”Vi gör tre till fem förvärv per år”

Taggar i artikeln

Dustin
Publicerad

IT-leverantören Dustin shoppar loss. I onsdags köptes ett bolag i Danmark, i går ett i Nederländerna. – Som alltid bygger man för världsherravälde på nåt sätt, säger Thomas Ekman, vd för Dustin.

Ulrika Fjällborg

Vad är det som händer?

– Vi gör det vi säger att vi ska göra. Vi gör tre till fem förvärv per år. Vår bas att sälja IT-hårdvara till små och mellanstora bolag. Nu ser vi att vi också kan leverera tjänster till den hårdvara vi säljer, våra kunder efterfrågar det.

Två förvärv på en vecka. När kommer nästa köp?

Annons

– Ja, ibland blir det så. Vi hade en pågående process i Norden och en i Nederländerna. Detta är en påbyggnad på det holländska bolag vi köpte i somras. När nästa blir återstår se.

Vad är den långsiktiga planen?

– Som alltid bygger man för världsherravälde på nåt sätt, ha ha. Med den plattform vi har i Norden och Nederländerna kan vi fylla en bra funktion för våra kunder. Vi har förstått att kombinationen mellan vår bas, att sälja hårdvara, och tjänster passar väldigt bra. Vi vill göra det så enkelt som möjligt att köpa tjänster online till vår hårdvara. 80 procent av vår försäljning är online.  

Annons

Hur finansierar ni köpen av bolag?

– Med egen kassa, cash. I vissa av bolagen gör vi en earn-out med tidigare ägare till dess att vi integrerat bolaget.

Axel Johnson är er största ägare – hur påverkar det?

Annons

– De har varit största ägare sedan vi noterades våren 2015. Nu ökade de sitt ägande ytterligare, i höstas till 26 procent. Det är en oerhört bra ägare; starkt familjeföretag med långsiktigt tänk och starkt kommersiellt driv. En oerhört bra kombination för ett börsbolag.

Vad är målet? Du pratade om världsherravälde…

– Nja… Nu har vi oerhört mycket att göra i Norden och Nederländerna. Det är där vi har fokus. Det är inte geografin som är det viktiga utan att vi vill bli en starkare leverantör till våra kunder. De ska känna sig trygga, att när de är kund till Dustin är de själva i framkant och kan fokusera på sin egen affär. Det vi letar efter, och ser i Nederländerna, är naturligtvis ett liknande köpbeteende som vi ser i Norden, med till exempel stark mobilpenetration. Där vet vi att vår affärsmodell fungerar.

Annons