Finans Nyhet

”Vi behöver bli mer tillgängliga”

Taggar i artikeln

Pension
Foto: Joker Silfverswärd
Publicerad
Uppdaterad

Söderberg & Partners storsatsning på pensionsområdet har inget med de nya förvärven att göra. “Jag tror att vi kommer att återgå till att erbjuda kunden en mer personlig kontakt och därför ökar också behovet av rådgivare”, säger Joakim Wahlgren, tillväxtansvarig för affärsområdet Pension på Söderberg & Partners.

Miriam Istner-Byman

Realtid har tidigare rapporterat att Söderberg & Partners gör en storsatsning inom pensionsrådgivning.

I dag har rådgivningsföretaget Söderberg & Partners 255 pensionsrådgivare. Det är nästan en tredjedel av företagets totala medarbetare. Fler vill de bli. Inom det närmaste året planeras 40 nyrekryteringar av pensionsrådgivare.

– Vi ser att behovet av pensionsrådgivning ökar. För att kunna möta våra befintliga kunders behov, men även för att möta nya kunders efterfrågan behöver vi bli fler rådgivare, säger Joakim Wahlgren, tillväxtansvarig för affärsområdet Pension på Söderberg & Partners till Realtid.

Annons

Den allt större efterfrågan på pensionsrådgivning ökar främst bland arbetsgivare som erbjuder tjänstepensionslösningar till sina anställda och som även vill erbjuda sina medarbetare rådgivning inom området, berättar Joakim Wahlgren.

Varför tror du att efterfrågan på pensionsrådgivning ökar?

– Området “pension” har fått stort medialt utrymme och många svenskar har lite dåligt samvete över sin pension. För att dämpa det dåliga samvetet tar många kontakt med en rådgivare. För arbetsgivare är det också viktigt att synliggöra den förmån som tjänstepension faktiskt utgör, vilket effektivast görs genom att erbjuda sina medarbetare rådgivning. De flesta arbetstagare i Sverige vet precis vad de får i lön, men desto färre har koll på tjänstepensionen och där upplever jag att arbetsgivarna vill ta ett större ansvar idag.

Annons

Joakim Wahlgren upplever att fler vill ha en personlig kontakt när de diskuterar sin pension.

– Vi ser att kunder som får en personlig kontakt är klart nöjdare än kunder som får hjälp av en robot. I branschen är det vanliga att kunden får ringa till kundtjänst och prata med en medarbetare som inte känner till kundens historik. För att kunderna ska bli nöjda behöver vi bli mer tillgängliga. Jag tror att vi kommer att återgå till att erbjuda kunden en mer personlig kontakt och därför ökar också behovet av rådgivare.

Arbetar ni på det sättet?

Annons

– Ett av våra ledord är “personligt”. Vi behöver alltid ha mycket personal för att hålla den höga servicenivå som vi lovar våra kunder.

Varför gör ni den här satsningen just nu?

– Under de senaste tre åren har vi utvecklat vår administrativa process och vårt arbetssätt. Nu ser vi resultatet av det arbetet och vår slutsats är att vi är redo att skala upp.

Så satsningen har inget att göra med era senaste förvärv inom kapitalrådgivning och kapitalförvaltning, såsom Consortum Kapitalförvaltning, Catellas wealth management-verksamhet eller riskkapitalbolaget KKR?

– Nej. Consortum och Catella tar med sig egen personal som fortsätter att arbeta med sina kunder även om de får tillgång till Söderberg & Partners produkter och tjänster. KKR går in som aktieägare och kommer bidra med att utveckla erbjudandet och analysen ytterligare.

Hur ska ni gå tillväga för att rekrytera alla dessa nya rådgivare?

– Vi kommer att vara lyhörda. Det finns många nätverk inom branschen som vi ska vända oss till och vi kommer även att annonsera på de plattformar där vi är verksamma såsom Linkedin och Facebook. Sen är pensionsvärlden relativt liten så vi har rätt bra koll på vilka som utmärker sig runt om i branschen.

Är det svårt att hitta rätt kompetens?

– Ja, det tycker jag att det är. Det har att göra med att vi ställer som krav att man ska ha två års erfarenhet i branschen, vilket beror på att det är den tid man ska ha arbetat för att kunna ta en en insuresec-licens, vilket är nödvändigt om man vill arbeta som rådgivare. Det är även viktigt att man ser arbetet hos oss som en långsiktig satsning och att man vill vara med på Söderberg & Partners tillväxtresa.

Hur ser framtiden ut?

– Vi ser ljust på framtiden, men samtidigt behöver vi alltid vara ödmjuka och anpassningsbara. Alltifrån regelverk till konkurrens gör att marknadens fokus kan skifta fort. Dock har vi ett stabilt fundament att stå på vilket gör oss snabbfotade i en föränderlig bransch.

Annons