– Den tidigare sajten klarade inte av att matcha våra behov. Med det här omtaget är målsättningen att skapa en bättre upplevelse för läsare, annonsörer och även vara ett bättre redskap för redaktionen. En tydligare och mer strukturerad läsupplevelse, helt enkelt, säger Camilla Jonsson, Realtids chefredaktör.
Välkommen till nya Realtid – lite snyggare, mycket starkare!
Mest läst i kategorin
Arbetet med att jobba fram den nya versionen inleddes tidigt i höstas. Allt ifrån kommersiella behov till sökordsoptimering och bildstorlekar har analyserats och diskuterats.
Resultatet ska stötta ambitionen om att vara den bästa, mest innovativa, gedigna och pålitliga sajten.
Realtid har ända sedan starten haft orange som signaturfärg. Orange finns fortfarande kvar i detaljerna, men loggan är nu svart.
–Det är ett modigt beslut att byta färg på en logga. Men nu tycker vi att det blir än tydligare att vi nu som företag och redaktionell produkt går in i ett nytt kapitel, en ny era, säger Realtids vd, Maria Pellborn.
Inom de närmaste veckorna kommer fler sektioner och funktioner att rullas ut.
– Vi har ju gjort omtaget för att underlätta för kommersiella villkor och för att ha en sajt som kan hantera stora mängder artiklar och integrationer samtidigt som den är skalbar och framtidssäkrad, säger Maria Pellborn.
– Allt är ett resultat av ett nära samarbete mellan oss och våra partner.
– Journalistiken är hjärtat i allt vi gör, men för att kunna fortsätta med det behöver vi också intäkter. E-commerce med bland annat ett väl valt utbud av böcker blir ett komplement till annons- och läsarintäkter, säger Maria Pellborn.
Realtid har haft det senaste halvåret haft en exceptionell tillväxt i trafik och räckvidd, och är du en av dem som tycker att Realtids journalistik behövs och gör skillnad – se till att bli medlem i Realtid Premium.
Som Premiummedlem får du tillgång till alla artiklar och samtliga texter från arkivet med texter från 2008.