Finans Nyhet

Ursäkta röran vi bygger om

Publicerad

Heathrow och Gatwick ska renoveras för att locka tillbaka resenärer som har tröttnat på överfulla lounger och flagnad betong.

Realtid.se

Londons mest välbesökta flygplatser, Heathrow and Gatwick investerar närmare sex miljarder dollar på olika renoveringsprogram för att förhindra att passagerare och flygbolag flyr flygplatserna, enligt Bloomberg.

Vid Heathrow ska exempelvis taket placeras på en ersättningsterminal placeras inom kort, enligt ägaren BAA.

Vid Gatwick, som ligger drygt 69 kilometer från Heathrow, satsar ägaren Global Infrastructure Partners en miljard dollar. Pengarna ska bland annat användas till att beklä en av två föråldrade terminaler med glas och stål.

Annons

Enligt Bloomberg finns det visserligen inget som säger att byggnationsplanerna omedelbart utökar kapaciteten vid de två terminalerna, men detta spelar ingen roll då investeringen är nödvändig för att man ska kunna behålla sina resenärer samt locka tillbaka sådana som redan har valt att gå över till hubbar vid Madrid, München och Paris Charles de Gaulle, där den sistnämnda är fyra gånger större än Heathrow:

– Vi kan inte tävla med Europa och ändra infrastruktur från 1950, så vi bygger för framtiden. Det betyder bredare områden för passagerarna att gå igenom, snabbare bagagesystem, helt nya toaletter och bättre ljus med med förgårdar som är större, ljusare och mer lättnavigerade, säger Steve Morgan, som är chef för BAA:s kapitalinvesteringsprogram.

Samtidigt har exempelvis öppnandet av Heathrows femte terminal, som byggdes 2008 för största kunden British Airway, fått negativ publicitet. Detta skedde efter att hela bagage-systemet gått ned på en enda dag och tiotusentals väskor hamnat med fel med följden att hundratals flighter fick ställas in, enligt Bloomberg.

Annons

– Vi har lärt oss av erfarenheterna från T5. Vi startar upp det hela gradvis. Det blir ingen big bang, säger Steve Morgan.

Det nurvarande ombyggnadsprogrammet vid Heathrow inkluderar en rekonstruktion av Terminal 2, som är från 1955 och flygplatsen äldsta byggnad.

Så fort arbetet är klart 2013 ska den 42 år gamla Terminal 1 rivas och integreras med Terminal 2.

Annons

Allt för att skapa ett enda komplex som klarar att hantera 30 miljoner människor per år, det vill säga samma kapacitet som Terminal 5.

Vid Gatwick är arbetet med att renovera den Norra Terminalen mer komplicerat, men konstruktionen ska stå färdig denna månad. Detta innebär att British Airways och EasyJet flyttar dit i september, enligt företagets vd Stewart Wingate.

Medan Heathrow fortsätter att vara Europas mest välbesökta flygplats med 65,9 miljoner passagerare 2010 har siffran minskat med 0,2 procent jämfört med året dessförinnan. Gatwick hade 31,4 miljoner resenärer 2010, vilket var det lägsta antalet på sju år och 3,8 miljoner lägre än vid peaken 2007.

Samtidigt ökar trafiken hos andra europeiska motsvarigheter. I Rom ökade man med 7,4 procent, München 6,2, Frankfurt 4,1, Amsterdam 3,8, Madrid 2,8 och Paris Charles de Gaulle 0,2 procent, enligt Bloomberg.

Annons