IT

Trygga Avtal släpper "Spotify" för juridiktjänster

Trygga Avtal lanserar en abonnemangstjänst för juridiska frågor. De kallar det för ett "Spotify för juridik". Med tjänsten säger sig bolaget vilja demokratisera juridikbranschen som präglas av elitism och skyhöga arvoden. "Vårt mål är att skaka om juridikbranschen i grunden", säger Anders Lindgren, jurist och medgrundare.

Uppdaterad 2017-11-23
Publicerad 2017-11-23

Pengar är alltid en bristvara för startups. Men de behöver likväl ofta juridisk hjälp. Men enbart snabb juridisk konsultation kan kosta 15.000 kronor eller mer. Därmed väljer många startups initialt bort juridisk hjälp.  Detta som många jurister samtidigt periodvis inte har särskilt många uppdrag.

Det menar i alla fall bolaget Trygga Avtal.

– Idag sitter småföretag utan möjlighet till adekvat juridisk rådgivning, eftersom det inte finns utrymme i budgeten för att få ens enklare rådgivning. Det är varken demokratiskt eller hållbart och leder till att bolag inte kan täta eventuella avtalshål, som i längden kan visa sig leda till tråkiga och kostsamma konsekvenser. Det kan inte fortsätta såhär, säger Per Axberg, vd och medgrundare av TryggaAvtal.

Därför släpper Trygga Avtal en ny tjänst som de kallar för ett "Spotify för juridiktjänster". Till en lägre kostnad kan användaren få skräddarsydda avtal som också granskas av en jurist, enligt bolaget.

– Vårt mål är att skaka om juridikbranschen i grunden och konkurrera med en juristbyrå som är precis lika kvalitativ och kunnig som vilken traditionell byrå som helst. Våra jurister är specialiserade inom just det området som kunden behöver rådgivning om och alla juristerna har mångårig erfarenhet från branschen. Vårt arbete och vårt mål är att demokratisera branschen och abonnemangstjänsten är ett ännu tydligare steg mot detta, säger Anders Lindgren, jurist och medgrundare av Trygga Avtal.

Vill man få mer hjälp än den som täcks av abonnemanget använder man sig av Trygga Avtals punktinsatser och betalar då bolagets vanliga priser för just de insatserna. Just nu är tjänsten i betastadiet och testas av befintliga kunder. Den väntas bli tillgänglig för alla våren 2018.

Platsannonser