Det är Manpowers dotterbolag Manpower Business Solutions har fått i uppdrag av IBM att bemanna den kundtjänst som ska ge medborgarna service under trängselskattens införande. IBM har i sin tur ett avtal med Vägverket.
Trängselskattegnäll kostar 190 miljoner
Mest läst i kategorin
Manpower i Linköping har haft anställda som arbetat med kundtjänsten sedan i maj i år. Då handlade det om 50 personer men antalet har ökat successivt. Den 3 januari, då trängselskatteförsöket inleds, kommer 400 heltidsanställda att arbeta med att svara på frågor från Stockholms bilister.
– Det är under trängselskatteförsökets första tre månader som vi kommer att ha flest anställda, sedan kommer det successivt trappas ned, säger Carl-Ivar Fred, vd kontaktcenter på Manpower Business Solutions.
I arbetet ingår, förutom att svara på frågor, även att granska de bilder som inte automatiska bildgranskningen klarar av. Avtalet gäller fram till 31 december 2006, trots att trängselskatteförsöket avslutas den 31 juli.
Vad det kostar att bemanna kundservicen vill varken IBM eller Manpower svara på.
– Vi kan inte gå ut med några kostnadsuppgifter, säger Barbro Lådö, presschef för IBM Sverige.
– Det är en affärsuppgörelse mellan IBM och oss, säger Carl-Ivar Fred, som inte heller vill avslöja vad en heltidsanställd konsult för kundtjänst kostar att hyra in.
Men på Manpowers kontor i Stockholm berättar man att kostnaden för en heltidsanställd konsult inom kundtjänst ligger på mellan 250 och 350 kronor i timmen.
Enligt Realtid.se:s beräkningar, som utgår från en snittkostnad på 300 kronor i timmen, uppgår den totala kostnaden till 187 miljoner kronor. En kostnad som delas av Sveriges alla skattebetalare, trots att försöket pågår i Stockholm.
Det är ungefär 12 procent av den totala kostnaden för Vägverket, som beräknas ligga på 1,7 miljarder kronor.
– Er beräkning låter mycket rimlig, säger Birger Höök som är ansvarig på Vägverket för trängselskatten.
Han vill dock inte uppge en exakt siffra för vad kundtjänsten kostar men medger att det även kan bli en högre kostnad än Realtid.se:s beräkningar.
– Den kan naturligtvis även bli lägre om behovet avtar snabbare, säger han till Realtid.se
Hela försöket med trängselavgifterna kommer att kosta 3,8 miljarder kronor. Då ingår även kostnaderna för SL:s satsning och för Stockholms stad. Räknat per invånare i landet blir det strax över 420 kronor.
Fotnot:
Beräkningen utgår från en kostnad på 300 kronor i timmen per anställd och uppgifter om antalet anställda från Carl-Ivar Fred, vd kontaktcenter på Manpower Business Solutions. Enligt honom var antalet heltidsanställda i maj 2005 omkring 50. Antalet har sedan successivt ökat till att i dag uppgå till omkring 200. Vid trängselskatteförsökets början i januari 2006 till och med mars kommer 400 heltidstjänster att vara tillsatta. Därefter minskar antalet successivt fram till december.
Emilie Westholm
Jessica Kempe
Petter Brunnberg