Twitters annonsförsäljning rasar 59 procent i årstakt, annonssäljare dystra – NYT

Publicerad

Twitters amerikanska annonsförsäljning har rasat med 59 procent i årstakt till 88 miljoner dollar under en femveckorsperiod efter 1 april. Det rapporterar New York Times, som har tagit del av internt presentationsmaterial.

Där framgår också att ”det är osannolikt att den (annonsförsäljningen) ökar i närtid”.

Annonsörer kan vara oroade över en ökning av hatretorik och pornografi på mikrobloggen, uppger annonssäljare till tidningen.

Samtidigt har Twitter tappat två höga chefer som hanterar innehållssäkerhet.

Finwire har tidigare rapporterat att bolaget tappar Ella Irwin som varit ’head of trust and safety’ på Twitter. Hennes ansvar har legat i att övervaka säkerheten på plattformen samt modereringen av innehåll. Till WSJ ville Irwin inte kommentera sin avgång.

Det är andra gången som en anställd har klivit av från rollen efter att Elon Musk köpt bolaget. Sedan han tog över Twitter har Musks tillvägagångssätt mot yttrandefrihet mötts av kritik.

Rikard Jansson
rikard.jansson@finwire.com
Nyhetsbyrån Finwire, @Finwire

Annons